مقالات آلتکوین‌‌ها

معرفی کامل ارز دیجیتال رندر (Render Token) و اهداف آن

پس از ظهور ارزهای دیجیتال، ارزهای مختلفی مانند بیت کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) و سایر ارزهای دیجیتال از قابلیت‌های پردازش گرافیکی (GPU) استفاده کردند. از جمله ارزهایی که از مزیت‌های این روش استفاده کرد، ارز رندر (Render Token) بود که باعث پیشرفت‌های زیادی در این زمینه شد.

Render یک توکن و شبکه بلاک چینی همتا به همتا (P2P) است که از پردازنده گرافیکی (GPU) استفاده می‌کند. این شبکه به کاربران این امکان را می‌دهد تا قدرت پردازشی خود را در پروژه‌های رندر سه‌ بعدی مشارکت دهند و در ازای آن ارز دیجیتال دریافت کنند. این پروژه، قابلیت‌های بیشتری نسبت به رقبایش دارد، زیرا از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کند. در این مقاله قصد داریم در مورد ارز دیجیتال Render صحبت کنیم.

بهتر است بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج با کارت گرافیک

شبکه رندر چیست؟

شبکه رندر توکن (Render Token) یک راهکار نوآورانه برای حل مشکلاتی که در دسترسی به قدرت محاسباتی بالای کارت‌های گرافیکی (GPU) وجود دارد، ایجاد شد. در دنیایی که هنرمندان و استودیوها برای ایجاد آثاری واقعی‌تر و بیشتر به قدرت GPU نیاز دارند، اما این قدرت به راحتی در دسترس نیست، شبکه رندر با اتصال هنرمندان و استودیوها به ماینرهایی که تمایل دارند قدرت GPU خود را اجاره دهند، این نیاز را برطرف می‌کند. در این فرآیند، ماینرها، ارز دیجیتال Render Token (RNDR) دریافت می‌کنند و هنرمندان و استودیوها می‌توانند از قدرت محاسباتی لازم برای پردازش آثار خود بهره‌مند شوند.

قیمت رندر توکن

از طریق این شبکه، کاربرد پروتکل‌های بلاک‌چین در آینده برای انتشار و کسب درآمد از آیتم‌های سه‌بعدی بیشتر می‌شود. این مسئله توسط آنوراگ گوئل (Anurag Goel)، مدیرعامل رندر توکن، به عنوان یک اقدام نوآورانه در حوزه قدرت محاسبات GPU مورد توجه قرار گرفته است، زیرا رندر توکن اولین شبکه‌ای است که این قدرت محاسباتی را به یک اقتصاد غیرمتمرکز از دارایی‌های سه‌بعدی متصل می‌کند.

ارز دیجیتال رندر چیست؟

چه کسی رندر توکن را ایجاد کرد؟

رندر توکن، توسط شرکت OTOY ایجاد شد. OTOY، یک شرکت فعال در زمینه راه‌حل‌های نرم‌افزاری مبتنی بر GPU است که در سال 2008 تأسیس شد. این شرکت برای پاسخ به اختلاف بین نیازهای هنرمندان سه‌بعدی برای دریافت رندر و قدرت پردازش فعلی CPU/GPU فعالیت خود را آغاز کرد. ژول اورباخ (Jules Urbach)، یکی از بنیان‌گذاران OTOY و دارای بیش از 25 سال تجربه در صنعت گرافیک کامپیوتری، استریم و رندر سه‌بعدی، به عنوان مهندس اصلی این تکنولوژی شناخته می‌شود و استراتژی‌های موثری برای ایجاد انقلابی در رندرینگ سه‌بعدی تدوین کرده است.

پروژه RNDR توسط یک تیم گسترده از توسعه‌دهندگان و مشاوران بلاک‌ چین، شامل افرادی از صنعت فیلم و انیمیشن تا کارآفرینان با تجربه در زمینه ارزهای دیجیتال، پشتیبانی می‌شود. این تیم با همکاری و هماهنگی بالا، این پروژه را ایجاد کرده‌اند که در نهایت منجر به ایجاد شبکه‌ای موثر برای اجاره قدرت محاسباتی GPU و دریافت ارز دیجیتال RNDR توسط هنرمندان و استودیوها شده است.

رودمپ ارز رندر

برای آشنایی با ارز دیجیتال رندر توکن، لازم است به نقشه راه (رودمپ) آن نیز توجه کنید. رودمپ شامل اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت و تحولاتی است که برای این پروژه برنامه‌ریزی شده و پیش روی این ارز قرار دارد. برای تحلیل و درک ارزش رندر توکن، باید رودمپ این ارز را بدانید. رودمپ رندر توکن به شرح زیر است:

  • عرضه اولیه رندر کوین در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۷
  • انتقال قرارداد هوشمند و توکن‌های ضرب شده در مارس ۲۰۱۸
  • انتقال پروژه از Testnet به Mainnet در ژوئن سال ۲۰۱۹
  • رونمایی از ارز RNDR در آوریل ۲۰۲۰
  • پیاده‌سازی لایه ۲ برای کاهش هزینه تراکنش با استفاده از شبکه Polygon در مارس ۲۰۲۱

توکن RNDR چیست؟

توکن RNDR، که به نام ارز دیجیتال Render Token نیز شناخته می‌شود، یک توکن بومی است که در شبکه‌های اتریوم و پالیگان بر اساس استاندارد ERC-20 ایجاد شد. این توکن برای انجام پرداخت‌های درون شبکه‌ای بین سازنده‌ها و اپراتورهای گره‌ها استفاده می‌شود.

با استفاده از یک سیستم الگوریتمی ترکیبی از اثبات کار (PoW) دستی و خودکار، یا به عبارتی اثبات رندر، توکن RNDR تأیید می‌کند که تمام آثار هنری قبل از منتشر شدن با موفقیت تکمیل شده‌اند. با استفاده از ویژگی‌های امنیتی بلاک‌چین اتریوم، آثار اختصاصی پس از آپلود، هش شده و به صورت تدریجی برای انجام فرایند رندر به گره‌ها ارسال می‌شوند.

مجموع عرضه توکن RNDR به 536,870,912 توکن محدود شده است. این توکن برای اولین بار در اکتبر سال 2017 از طریق یک عرضه عمومی (ICO) منتشر و پس از آن یک فروش خصوصی از ژانویه تا می همان سال انجام شد. در طول دوره فروش خصوصی، کاربران وارد شبکه آزمایشی بتا شدند.

در توزیع توکن‌های شبکه، 40 درصد برای پاداش ماینرها و رشد تیم، 25 درصد برای توسعه شبکه، 20 درصد برای فعالیت‌های بازاریابی، 10 درصد برای توزیع بعد از ساخت نسل سوم و 5 درصد برای شرایط خاص فریز شده است.

شبکه رندر چگونه کار می‌کند؟

ارز رندر، یک شبکه قدرتمند است که بر بستر بلاکچین اتریوم، با هدف تبادل قدرت محاسباتی بین هنرمندان ایجاد شد. این شبکه از سیستم اثبات کار استفاده می‌کند تا پرداخت هزینه رندر آثار هنری و انتشار آن با موفقیت انجام شود.

با استفاده از ویژگی امنیتی بلاکچین اتریوم، شبکه RNDR کمک می‌کند که آثار هنری پس از آپلود شدن، هش (تکه تکه) شده و برای رندر شدن به نودها ارسال شوند. در طی فرآیند رندر آثار هنری، در یک محل امن ذخیره می‌شود و پس از تایید دستی، بین نودها تقسیم خواهد شد.

تمام دارایی‌هایی که به این شبکه ارائه می‌شوند تا زمانی که پرداخت به صورت کامل انجام نشود، به صورت واترمارک دار انجام می‌شوند که همین ویژگی باعث افزایش امنیت دارایی‌ها شده و از آن‌ها در برابر عوامل مخرب محافظت می‌کند.

شبکه رندر چگونه کار می‌کند؟

همکاری‌های شبکه Render Token

شبکه رندر توکن به عنوان یک پلتفرم نوآورانه و جهانی در حوزه بلاک‌چین، همکاری‌های مهمی با پلتفرم‌ها و شبکه‌های بزرگ دیگر در دنیای بلاک چین داشته است. در ادامه این همکاری‌ها را بررسی می‌کنیم:

همکاری با SiaCoin

SiaCoin یک شبکه غیرمتمرکز برای اشتراک‌گذاری حافظه سیستم‌های کامپیوتری است. شبکه رندر توکن با SiaCoin در زمینه تقویت ظرفیت شبکه، کمک به تکمیل RNDR SDK، ارائه پشتیبانی از سرویس‌ها و اعتبارسنجی برخی از برنامه‌های رندر توکن همکاری داشته است.

همکاری با Basic Attention Token (BAT)

مرورگر Brave یکی از پرکاربردترین مرورگرهای حال حاضر است که با ایده حذف تبلیغات برای کاربران ایجاد شد. شبکه رندر توکن با BAT در زمینه برنامه‌نویسی و ارتباط با این پلتفرم همکاری داشته است.

همکاری با Decentraland

Decentraland یک پلتفرم واقعیت مجازی است که از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند. شبکه رندر توکن با Decentraland برای تولید محتوای پلتفرم خود همکاری داشته است.

همکاری با Algorand

Algorand یک بلاک چین نسل سوم است که از پروتکل اثبات سهام (PoS) با عملکرد‌های شبه تصادفی استفاده می‌کند. شبکه رندر توکن با Algorand به منظور ایجاد یک شبکه پردازش ابری از GPUها با عملکردی کارآمدتر، قدرتمندتر و مقیاس‌پذیرتر همکاری داشته است.

مزایا و معایب شبکه RNDR

ارز رندر و شبکه آن مانند هر پروژه دیگری در دنیای ارزهای دیجیتال، مزایا و معایبی دارد. در ادامه به برخی از مزایا و معایب شبکه RNDR اشاره می‌کنیم:

مزایای ارز رندر

برخی از مزایای ارز رندر به شرح زیر هستند:

  • امنیت بالا: شبکه رندر از بلاکچین اتریوم برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند که امنیت بسیار بالایی دارد و اطلاعات را در یک محیط غیرمتمرکز ذخیره می‌کند.
  • صرفه جویی در هزینه‌ها: ارائه خدمات رندر با هزینه پایین‌تر از شرکت‌های دیگر، به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون خرید تجهیزات گران قیمت، به راحتی رندرگیری انجام دهند.
  • سرعت بالا: امکان انجام خدمات رندر با سرعت بالا و بدون نیاز به امکانات خاص، از مزایای این شبکه است.
  • امکان درآمدزایی: این شبکه شرایط لازم برای ارتباط گرفتن هنرمندان با شرکت‌های اجاره‌دهنده GPU را فراهم می‌کند که این امر برای هر دو طرف سودآور است.
  • سازگاری بالا: شبکه RNDR خدمات خود را برای یک شبکه جهانی توسعه یافته از صاحبان GPU ارائه می‌دهد و هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد.
  • صرفه جویی در زمان و فضا: با مستقر بودن روی بلاکچین اتریوم، رندر می‌تواند داده‌ها و آثار هنری را در یک فضای امن و بدون محدودیت فضا ذخیره کند.

معایب ارز رندر

برخی از معایب ارز رندر به شرح زیر هستند:

  • کارمزد: با توجه به فعالیت این شبکه در بستر اتریوم، هزینه‌های بالای کارمزد (گس) بلاکچین اتریوم ممکن است برای کاربران بار مالی زیادی به همراه داشته باشد.

مزایا و معایب شبکه RNDR

امنیت شبکه رندر

امنیت شبکه رندر توکن به دلیل استفاده از تکنولوژی بلاکچین اتریوم و ابزارهای امنیتی متعددی که در طراحی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار بالا است. در ادامه به برخی از مکانیزم‌ها و ویژگی‌هایی که در امنیت شبکه رندر توکن نقش دارند، اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از بلاکچین اتریوم: شبکه رندر توکن از بلاکچین اتریوم برای ذخیره اطلاعات و اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. این بلاکچین غیرمتمرکز و امنیت بالایی را برای ذخیره سازی اطلاعات و اجرای تراکنش‌ها فراهم می‌کند.
  • الگوریتم اثبات رندر (PoR): شبکه رندر از الگوریتم اثبات رندر برای تأیید و اجرای تراکنش‌ها و فرآیند رندرینگ استفاده می‌کند. این الگوریتم از محاسبات قدرتمندی برای اطمینان از صحت و اعتبار تراکنش‌ها استفاده می‌کند.
  • رمزنگاری: در این شبکه اطلاعات ارسالی به نودها و فایل‌های بارگذاری شده برای رندرینگ به‌طور کامل رمزنگاری شده‌اند، به طوری که فقط اطلاعات لازم برای انجام کار ارسال می‌شود و امکان دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محتوا وجود ندارد.
  • تقسیم هزینه: هزینه پرداختی توسط درخواست‌کنندگان رندر ذخیره می‌شود و پس از تأیید درخواست‌کنندگان، به منظور اجرای فرآیند رندرینگ بین نود‌ها تقسیم خواهد شد، که این امر به جلوگیری از عوامل مخرب کمک می‌کند.
  • محافظت از حریم خصوصی: در این شبکه، اطلاعات فایل‌های بارگذاری شده به نود‌ها فقط محدود به اندازه لازم برای انجام کار است و حریم خصوصی کاربران حفظ می‌شود.

بهتر است بخوانید: امنیت ارزهای دیجیتال چقدر است؟

نحوه خرید توکن RNDR

کدام کیف پول‌ها برای نگهداری ارز رندر مناسب هستند؟

توکن RNDR را می‌توان در کیف پول‌های مختلفی نگهداری کرد، اما انتخاب کیف پول مناسب به نیازها و اهداف شما بستگی دارد. در ادامه به کیف پول‌هایی که برای نگهداری RNDR مناسب هستند، اشاره می‌کنیم:

  • کیف پول‌های سخت‌افزاری: کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) از نظر امنیتی بسیار قوی هستند و اطلاعات شما را در یک دستگاه فیزیکی، بدون اتصال به اینترنت ذخیره می‌کنن.. بنابراین، استفاده از آن‌ها برای نگهداری RNDR امنیت بالایی را تضمین می‌کند.
  • کیف پول‌های نرم‌افزاری: کیف پول‌های نرم‌افزاری از جمله اکسودوس (Exodus)، متامسک (Metamask)، تراست ولت (Trust Wallet)، کوینومی (Coinomi)، Free Wallet و ImToken نیز گزینه‌های مناسبی برای نگهداری RNDR هستند. این کیف پول‌ها قابلیت مدیریت راحت‌تر و دسترسی سریع‌تر به ارزهای دیجیتال را دارند، اما باید از امنیت آن‌ها نیز اطمینان حاصل شود.

جمع‌بندی

فرایند رندرینگ به عنوان یکی از پرهزینه‌ترین و زمان‌بر‌ترین فعالیت‌های مرتبط با گرافیک کامپیوتری، نیازمند سیستم‌های قوی و پردازنده‌های با عملکرد بالا است. Render Token با هدف تسهیل این فرآیند برای شرکت‌ها و توسعه‌دهندگانی که به قدرت پردازش بالا نیاز دارند، یک پلتفرم اتصال فراهم کرده است.

هدف اصلی ارز رندر، ایجاد یک پلتفرم غیرمتمرکز برای اتصال کاربران به یکدیگر و ساده‌سازی فرآیند رندرینگ است. این پلتفرم به افراد امکان می‌دهد تا GPUهای خود را در اختیار شبکه بگذارند و در عوض درآمد کسب کنند. همچنین، هنرمندان و شرکت‌ها می‌توانند از توان پردازشی هزاران دستگاه در سراسر جهان با هزینه کمتر بهره ببرند.

در این مقاله، شبکه Render Token، هدف و ایده آن، نحوه عملکرد، خدمات ارائه شده، توکن RNDR و نقشه راه آن، همکاری‌های انجام شده، تیم سازنده، روش‌های خرید توکن RNDR و کیف پول‌هایی که برای نگهداری از آن مناسب هستند را معرفی کردیم. این اطلاعات به افرادی که علاقه‌مند به استفاده از این پلتفرم هستند، کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری مناسبی درباره استفاده از خدمات Render Token داشته باشند.

سوالات متداول

1- کاربران ارز دیجیتال چطور می‌تواندد ارز رندر را به دست آورند؟

وقتی یک کاربر قدرت GPU خود را در شبکه Render ثبت کند، تبدیل به یک اپراتور گره می‌شود و با پذیرش کارهای قرار داده شده توسط سازنده‌هایی که نیاز به فرایند رندر دارند، می‌تواند توکن‌های RNDR را به دست آورد.

2- کوین‌های RNDR جدید چگونه ایجاد می‌شوند؟

طبق گفته‌های شبکه رندر، با رشد شبکه، توکن‌های RNDR بیشتری در اکوسیستم شبکه قرار می‌گیرند؛ این توکن‌ها ممکن است به صورت ذخیره Render برای جذب کاربر استفاده شوند یا به صورت ایردراپ و پاداش برای اپراتورهای گره یا از طریق روش‌های دیگر در اختیار کاربران قرار گیرند.

3- کوین‌های RNDR جدید چگونه ایجاد می‌شوند؟

طبق گفته‌های شبکه رندر، با رشد شبکه، توکن‌های RNDR بیشتری در اکوسیستم شبکه قرار می‌گیرند؛ این توکن‌ها ممکن است به صورت ذخیره Render برای جذب کاربر استفاده شوند یا به صورت ایردراپ و پاداش برای اپراتورهای گره یا از طریق روش‌های دیگر در اختیار کاربران قرار گیرند.

4- رندر توکن را در چه کیف‌ پولی نگهداری کنیم؟

توکن‌های RNDR را می‌توان در کیف پول‌های سخت افزاری مانند ترزور و لجر، که از امنیت بالاتری برخوردار هستند، نگهداری کرد. همچنین، کیف پول‌های نرم‌افزاری از جمله تراست والت، متامسک، کوینومی و اگزودوس نیز گزینه‌های رایگان و مناسبی برای نگهداری این ارز هستند.

5- چگونه می‌توان ارز رندر را خریداری کرد؟

توکن رندر در صرافی‌های مختلفی فهرست شده است. اما به دلیل تحریم‌های بین المللی، امکان استفاده از صرافی‌های خارجی برای کاربران ایرانی وجود ندارند. اما امکان خرید این ارز از بعضی صرافی های داخلی ممکن است.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا