آموزش کاربردیمفاهیم پایهمقالات بیت‌کوینمقالات سرمایه گذاری

قیمت ارزهای دیجیتال به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت یک ارز دیجیتال به چه عواملی بستگی دارد و برای پیش‌بینی آینده قیمت توکن‌ها در بازار کریپتوکارنسی بایستی به دنبال بررسی چه عواملی باشیم؟ بررسی عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که معامله‌گران بازار کریپتوکارنسی حتماً بایستی قبل از شروع سرمایه‌گذاری و سبد چینی خود در بازار به دنبال آن باشند. با ارزیابی این عوامل در نهایت شما به عنوان یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای می‌توانید شرایط رمز ارزهای مختلف در بازار را ارزیابی کرده و در نهایت به این نتیجه برسید که کدام ارز دیجیتال را بخرید و کدام ارز دیجیتال نمی‌تواند کیفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری شما داشته باشد.

در بیتشال در کنار شما هستیم تا عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده و یک جمع‌بندی کامل از این عوامل را به شما معرفی کنیم. این مقاله می‌تواند راهنمای بسیار عالی برای کسانی باشد که به دنبال یک سرمایه‌گذاری هدفمند در بازار ارز دیجیتال هستند. همچنین کسانی که در میان انتخاب توکن‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری مردد بوده و نمی‌دانند که کدام یک از هزاران توکن تعریف شده در بازار می‌تواند گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری باشد، می‌توانند روی نکات این مقاله حساب کنند.

پیشنهاد مقاله: توصیه‌های مهم قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال

قیمت ارز دیجیتال به چه عواملی بستگی دارد

وقتی شما بررسی می‌کنید که قیمت یک ارز دیجیتال به چه عواملی بستگی دارد در واقع در حال استفاده از یکی از روش‌های مهم و کاربردی برای تحلیل قیمت به نام تحلیل فاندامنتال هستید. در تحلیل فاندامنتال ما به دنبال این هستیم تا شرایط توکن‌های مختلف را مورد بررسی و آنالیز قرار داده و با یک مقایسه کامل میان آنها تصمیم بگیریم که کدام گزینه می‌تواند اولویت اصلی ما برای سرمایه‌گذاری باشد.

اگر ارز دیجیتالی مانند پپه (PEPE) در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند سود ۴۰ درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود رقم بزند و ارز دیجیتالی مانند ایاس (EOS) بعد از گذشت ماه‌ها هنوز رشد قابل توجهی نداشته، نشان از این دارد که توکن‌های مختلف در بازار ارز دیجیتال تحت تاثیر عوامل مختلفی با نوسانات قیمتی روبرو می‌شوند. از بیت کوین به عنوان پادشاه بازار ارز دیجیتال گرفته تا اتریوم و حتی ارزهایی مانند دوج کوین (DOGE) همگی تحت تاثیر عواملی مشخص نوسان می‌کنند و شناخت این عوامل می‌تواند ما را در پیش‌بینی قیمت آنها در آینده یاری کند.

عرضه و تقاضا

معرفی عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال را با ارزیابی مهم‌ترین گزینه یعنی شرایط عرضه و تقاضا آغاز می‌کنیم. تقاضا به معنی استقبال معامله‌گران بازار ارز دیجیتال برای خرید یک توکن و عرضه به معنی ورود سرمایه‌گذاران مختلف برای نقد کردن دارایی‌های خود در بازار یک ارز دیجیتال هستند. افزایش تقاضا می‌تواند دلیلی برای افزایش قیمت و افزایش عرضه هم می‌تواند دلیلی برای نزول قیمت در بازار کریپتوکارنسی باشد.

دقت داشته باشید که این رفتار معامله‌گران است که در نهایت تعیین می‌کند که قیمت یک ارز دیجیتال به کدام سمت برود. اگر قدرت فروشنده‌ها در بازار افزایش پیدا کند و عرضه قدرت بگیرد، شاهد بازار نزولی خواهیم بود و افزایش قدرت خریداران نیز می‌تواند دلیلی برای افزایش قیمت توکن‌ها در بازار باشد. بنابراین تمام عواملی که در ادامه بررسی خواهیم کرد در نهایت تاثیر خود را بر روی رفتار معامله‌گران گذاشته و با تغییر شرایط عرضه و تقاضا نوسانات قیمت ارزها را رقم می‌زنند. در واقع ما با ارزیابی تمام عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال به دنبال پیش بینی شرایط عرضه و تقاضا در آن هستیم. با این حساب با ارزیابی اینکه یک خبر یا یک عامل چه تاثیری بر روی شرایط عرضه و تقاضای یک توکن در بازار می‌گذارد، می‌توان تاثیرگذاری آن را بر روی قیمت مورد بررسی قرار داد.

نوسانات قیمت بیت کوین

نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال به چه عواملی بستگی دارد؟

بیت کوین (Bitcoin) به عنوان لیدر اصلی بازار کریپتوکارنسی تاثیر بسیار زیادی روی روند قیمت آلتکوین‌ها می‌گذارد. واقعیت اینجاست که اکثر معامله‌گران در بازار ارز دیجیتال برای خرید و فروش خود به روند بیت کوین نگاه می‌کنند و نزولی یا صعودی شدن روند بیت کوین روی تصمیم آنها برای خرید و فروش تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. بنابراین نوسانات قیمت بیت کوین را می‌توانیم عاملی مهم در تعیین شرایط عرضه و تقاضا بر روی آلتکوین‌های مختلف بدانیم که در نهایت باعث نوسانات قیمت آنها می‌شود. البته کم‌کم با بلوغ هرچه بیشتر بازار ارز دیجیتال، تاثیرگذاری بیت کوین بر روی روند قیمت آلتکوین‌ها کمتر شده و شاهد به وجود آمدن روندهای متفاوتی نسبت به نوسانات قیمت بیت کوین در بازار هم خواهیم بود.

تعداد توکن‌های تعریف شده

اگر سایت کوین مارکت کپ را باز کرده و شرایط هر یک از ارزهای دیجیتال لیست شده در این سایت را مشاهده کنید، یکی از مهمترین پارامترها در تعریف شرایط ارزهای دیجیتال در این سایت، تعداد توکن‌های در گردش است. وقتی تعداد توکن‌های در گردش یک ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کند، در واقع شاهد عرضه بیشتری برای آن توکن در بازار هستیم و در شرایط برعکس وقتی تعداد توکن‌های در گردش یک ارز دیجیتال کم می‌شود، عرضه کمتری را در بازار برای آن شاهد هستیم.

در حالت اول قیمت یک ارز دیجیتال وقتی با نوسانات بسیار شدیدی روبرو خواهد شد که استقبال گسترده‌ای از آن را شاهد باشیم. در حالی که در وضعیت دوم حتی یک استقبال ساده از یک ارز دیجیتال از سوی خریداران می‌تواند باعث افزایش قیمت‌های قابل توجه برای آن باشد.

برای اینکه این عامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال را بهتر درک کنید، نیم نگاهی به ارزهای دیجیتالی داشته باشید که با قیمت‌های بسیار بالایی در بازار معامله می‌شوند. بیت کوین، اتریوم (ETH)، بیت کوین کش (BCH)، سولانا (SOL)، میکر (Maker) ارزهای دیجیتالی با عرضه کم و تعداد سکه‌های در گردش پایین قیمت‌های خیلی بالایی دارند و در عوض ارزهای دیجیتالی مانند دوج کوین، شیبا اینو (SHIB)، پپه، کاردانو (ADA)، ترون (TRX) و موارد این چنینی که با تعداد توکن‌های در گردش خیلی زیادی در بازار تعریف شده‌اند، قیمت‌های بسیار پایینی را تجربه می‌کنند.

لیست شدن در صرافی‌های مختلف

وقتی یک ارز دیجیتال در سبد صرافی‌های متنوعی قرار داشته باشد، امکان انجام معامله بر روی آن برای کاربران بیشتری در دسترس خواهد بود و این مهم در نهایت باعث می‌شود تا نوسانات قیمت آن نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. با این حساب برای پاسخ سوال قیمت ارز دیجیتال به چه عواملی بستگی دارد می‌توانیم توکن‌های تعریف شده در صرافی‌های مختلف و مخصوصاً صرافی‌های معتبر و درجه یک جهانی را نیز مرور کنیم. ارز دیجیتالی که در صرافی‌های بزرگی مانند بایننس (Binance) یا کوین بیس (Coinbase) لیست نشده باشد، با استقبال کمتری روبرو بوده و کمتر مورد توجه کاربران هم قرار می‌گیرد. البته میم کوین‌های نفجاری می‌توانند استثنا بزرگی در این عامل باشند.

کاربردها و اهداف پروژه

معامله‌گران بازار ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری برای توکن‌های مختلف، نیم نگاهی روی کیفیت پروژه، کاربردها و اهداف تعریف شده در شبکه آنها نیز دارند. مسلماً توکنی که با کاربردهای جذابی در بازار تعریف شده باشد، با استقبال بیشتری روبرو شده و می‌توانیم شاهد تغییرات قیمتی آن تحت تاثیر ورود سرمایه‌گذاران بیشتر باشیم. اتفاقی که در طول سال‌های گذشته برای ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم، سولانا، کاردانو، ریپل و پولکادات رخ داده است.

قرار گرفتن در معرض توجه

قرار گرفتن در معرض توجه به دلایل مختلف یکی از عواملی است که باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران نگاه متفاوتی نسبت به یک ارز دیجیتال داشته باشند و در نتیجه نوسانات قیمتی بیشتری را نیز در آن شاهد باشیم. عوامل مختلفی وجود دارند که باعث می‌شود تا یک ارز دیجیتال در معرض توجه قرار بگیرد که برخی از این عوامل به فعالیت‌های خود تیم توسعه دهنده آن برمی‌گردد و گاهی اوقات نیز یک عامل بیرونی باعث این موضوع می‌شود. همین حالا بسیاری از معامله‌گران در سایت‌های مختلف به دنبال ارزهای دیجیتال ترند هستند تا سرمایه‌گذاری خود را به سمت توکن‌هایی ببرند که می‌توانند سودآوری بیشتری برای آنها به دنبال داشته باشند.

قوانین و محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت‌ها

تاثیر قوانین بر قیمت ارزهای دیجیتال

در طول دهه گذشته دولت‌ها تلاش‌های زیادی برای ایجاد محدودیت در بازار ارز دیجیتال داشته‌اند و حتی با وضع قوانینی مانند اخذ مالیات و یا ممنوع کردن معاملات، به عنوان یک عامل منفی در قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر داشته‌اند. در این بین وضع قوانین مثبت نیز می‌تواند عاملی برای ترغیب کاربران برای سرمایه‌گذاری در این بازار شده و دلیلی برای افزایش قیمت‌های توکن‌ها باشد. به عنوان مثال خبری مانند در نظر گرفته شدن بیت کوین به عنوان پول رایج در کشوری مانند السالوادور یک خبر مثبت برای بازار ارز دیجیتال و ممنوعیت معاملات بازار کریپتوکارنسی در کشور چین خبری منفی برای قیمت توکن‌ها است.

ورود سرمایه‌گذاران بزرگ و نهنگ‌ها

در چند سال اخیر بسیار مشاهده کرده‌ایم که ورود سرمایه‌گذاران بزرگ و اصطلاحاً نهنگ‌ها حتی باعث نوسانات قیمتی شدید یک میم کوین نیز شده است. سرمایه‌گذاران با وارد کردن سرمایه‌های سنگین باعث می‌شوند تا ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار بگیرند و حتی شاهد ورود سرمایه‌های خرد به شبکه آنها نیز باشیم. دوج کوین تحت تاثیر رفتار ایلان ماسک (Elon Musk) چندین بار پمپ‌های قیمتی را تجربه کرده و تکرار این موضوع در آینده نیز امکان‌پذیر است. بنابراین برای بررسی عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال می‌توانیم سراغ ارزیابی رفتار نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ در بازار کریپتوکارنسی هم برویم.

بازاریابی و فعالیت توکن‌ها در شبکه‌های اجتماعی

فعال بودن یک ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی مانند ایردراپ از دیگر عواملی است که باعث ایجاد نوسانات قیمتی در بازار می‌شود. در واقع این عامل روی نگاه معامله‌گران در بازار تاثیر گذاشته و به نوعی سرمایه‌گذاران بازار کریپتوکارنسی را ترغیب به ایجاد تقاضای خرید بر روی یک توکن می‌کند که در نهایت تاثیر خود را بر روی شرایط عرضه و تقاضا بر روی آن خواهد گذاشت.

اخبار مرتبط با شبکه ارزهای دیجیتال

اخبار مرتبط با شبکه ارزهای دیجیتال نیز می‌تواند عاملی موثر در روند قیمت آنها باشد. نمونه بارز این موضوع اخبار مربوط به دادگاه‌های برگزار شده میان تیم ریپل (XRP) با سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در طول سال‌های اخیر بوده که بارها باعث پامپ و دامپ شدن قیمت ریپل شده است. این دسته از اخبار معمولاً بر روی قیمت یک ارز دیجیتال خاص تاثیر گذاشته و روند آن را در بازار شکل می‌دهد.

اخبار مهم اقتصادی و سیاسی در سطح بین‌المللی

همچنین برای پیش‌بینی روند قیمت ارزهای دیجیتال می‌توانیم سراغ اخبار مهم تاثیرگذار در بازار ارز دیجیتال هم باشیم. در طول چند ماه اخیر اخبار اقتصادی کشور آمریکا بارها باعث ایجاد روندهای پرقدرت در بازار کریپتو کارنسی شده و در آینده نیز چنین اتفاقی دور از ذهن نخواهد بود. حتی اخبار مربوط به تصویب etf بیت کوین و اتریوم هم از جمله اخبار مثبتی بوده که باعث شده تا استقبال کاربران از بازار ارز دیجیتال افزایش پیدا کند. تحلیل اخبار مهم اقتصادی و سیاسی از جمله مهمترین پارامترهای تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال محسوب می‌شود و شما حتماً باید درک صحیحی از نحوه تحلیل خبرهای مهم تاثیرگذار در بازار ارز دیجیتال داشته باشید.

جمع‌بندی

درباره عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال صحبت کردیم و سعی کردیم تا پاسخ جامعی برای سوال قیمت ارز دیجیتال به چه عواملی بستگی دارد به شما ارائه کنیم. حالا شما می‌توانید تحت تاثیر نکاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، قبل از به‌کارگیری روش‌های تحلیل تکنیکال از این نکات برای ارزیابی قیمت ارزهای دیجیتال استفاده کرده و سرمایه‌گذاری هدفمندتری در بازار داشته باشید. ترفندی که حتی می‌تواند باعث کاهش تعداد معاملات زیان‌ده شما در بازار هم شود.

سوالات متداول

مهمترین عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال کدام‌ها هستند؟

شرایط عرضه و تقاضا، اخبار مهم اقتصادی، روند قیمت بیت کوین، ورود سرمایه‌گذاران بزرگ و کاربردها و اهداف پروژه‌ها را می‌توان از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال در بازار در نظر گرفت.

اخبار اقتصادی مهم چه تاثیری در قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

به صورت کلی خبرهای اقتصادی بحران‌آمیز باعث رشد قیمت ارزهای دیجیتال شده و خبرهای اقتصادی مثبت می‌تواند دلیلی برای افت قیمت ارزهای دیجیتال باشد.

آیا برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال حتماً باید عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال را بررسی کنیم؟

بله عدم دقت به عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال باعث ورود به معاملات زیان آور شده و شما را از سودآوری در این بازار دور نگه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا