Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها

ارز دیجیتال FTT یک توکن کاربردی مبتنی بر استاندارد ERC-20 اتریوم است که از آن برای تامین نقدینگی صرافی ارزهای دیجیتال FTX استفاده می‌شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در بازار ارزهای دیجیتال، انواع پروژه‌های بلاک‌چینی حضور دارند که هر کدام اهداف از پیش تعریف شده‌ای را دنبال می‌کنند و قیمتشان بر اساس عوامل مختلف، کم و زیاد می‌شود. برای مثال، در بازار ارزهای دیجیتال برخی پروژه‌ها صرفا توکن حاکمیتی دارند، برخی دیگر ماهیتی با ارزش و مناسب برای سرمایه‌گذاری دارند و برخی دیگر آن‌ها صرفا رمزارزهای کاربردی هستند که با هدف تامین هزینه‌های پلتفرم آن پروژه یا جمع‌آوری سرمایه به وجود آمده‌اند.

در این مقاله، می‌خواهیم به ارز دیجیتال FTT بپردازیم و آینده آن را از نظر سودآوری مورد بررسی قرار دهیم. ارز دیجیتال FTT شرایط بسیار جالب توجهی دارد چرا که این رمزارز توکن صرافی ارز دیجیتالی به حساب می‌آید که از ورشکستگی‌اش مدت‌ زمانی است که می‌گذرد.

ارز دیجیتال FTT چیست و چه ارتباطی با صرافی FTX دارد؟

پیش از معرفی ارز دیجیتال FTT و کاربردهای آن، ابتدا باید نگاهی به صرافی سابق ارزهای دیجیتال FTX بیندازیم، زیرا این صرافی مدت زمان نسبتا زیادی است که از ورشکستگی و تعطیل شدنش می‌گذرد. صرافی FTX توسط شخصی به نام سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) تاسیس شد که این شخص هم‌بنیان‌گذار شرکتی به نام آلامدا ریسرچ (Alameda Research)  نیز بود که شرکت مادر صرافی FTX به حساب می‌آمد.

آلامدا ریسرچ یک صندوق تامینی ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران در این بازار بود که سود قابل توجهی از سمت صرافی FTX به دست می‌آورد و بخش اعظمی از موجودی تتر (USDT) را در اختیار داشت، یا تصور می‌شد که این‌طور بود، چرا که بعدها این شرکت به کلاهبرداری از وجوه کاربرانش برای پرداخت قرض‌های خود متهم شد. هر دوی این شرکت‌ها در سه‌ماهه چهارم سال 2022 میلادی اعلام ورشکستگی کردند و صرافی FTX که تا پیش از آن مقصد محبوب بسیاری از کاربران بود، خیلی زود از فهرست صرافی‌های برتر خارج شد.

اکنون ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چرا ارز دیجیتال صرافی که ورشکست شده همچنان در بازار است؟ در پاسخ به این سوال، ابتدا لازم است که مقدمه‌ای بر توکن کاربردی FTT داشته باشیم. این ارز دیجیتال یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 اتریوم است که پیش از فروپاشی صرافی، مدام توسط آن معامله‌ می‌شد تا نوسانات آن را کمتر کند و ارزشش را بالاتر ببرد. ارز دیجیتال FTT یک توکن کاربردی بود و کاربران با خرید آن می‌توانستند در تراکنش‌های خود تخفیف بگیرند یا شامل مزایای دیگری شوند که صرافی به واسطه آن ارائه می‌داد.

تفاوت TRC20 با ERC20 چیست؟

چرا ارز دیجیتال FTT با وجود ورشکستگی صرافی FTX همچنان وجود دارد؟

فروپاشی صرافی به معتبری FTX مسلما اتفاقی فراموش نشدنی در تاریخ بازار ارزهای دیجیتال است چرا که تا مدت‌ها و حتی تا به امروز اثر آن بر بازار وجود دارد و همچنان بسیاری بیم تکرار این اتفاق را دارند. فروپاشی صرافی تنها در طول کمتر از 20 روز اتفاق افتاد و بسیاری را در شوک و حیرت فرو برد، از جمله سرمایه‌گذارانی که دارایی‌های خود را در این صرافی حفظ کرده‌ بودند.

در حال حاضر، مشتریان و سرمایه‌گذاران صرافی که در آن زمان موفق به برداشت پول خود نشدند، در تلاش هستند تا دارایی‌های خود را از صرافی خارج کنند و دولت ایالات‌متحده‌ی آمریکا بر روند برگشت وجه دارایی کاربران نظارت دارد که به نظر می‌رسد همچنان در جریان است و ادامه‌دار خواهد بود. دلیل اینکه این توکن همچنان وجود دارد این است که مدیرعامل جدید شرکت FTX موظف است دارایی کاربران را برگرداند که این امر از طریق توکن FTT در حال انجام است.

جالب است بدانید که با وجود اینکه همچنان مشتریان دنبال پولشان هستند و شکایت‌هایی در جریان است، مدیرعامل جدید شرکت قصد دارد صرافی را تحت عنوان FTX 2.0 مجدد راه‌اندازی کند. راه‌اندازی مجدد صرافی همچنان در دست بررسی است و احتمال اینکه در آینده شاهد آن باشیم چندان دور از انتظار نیست.

حجم معاملات صرافی‌های ارز دیجیتال

ارز دیجیتال FTT در حال حاضر چه کاربردی دارد؟

در حال حاضر، ارز دیجیتال FTT به معنای واقعی کلمه هیچ کاربردی ندارد. بله شما احتمالا همچنان بتوانید آن را از برخی صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنید، اما مسئولیتش بر عهده خودتان خواهد بود چرا که همان‌طور که گفته شد، این توکن در حال حاضر صرفا با هدف بازگشت دارایی سرمایه‌گذاران صرافی و مشتریان مالباخته‌ی آن وجود دارد و مسلما در نبود صرافی FTX، این توکن هیچ کاربرد دیگری نخواهد داشت.

کاهش کارمزد تراکنش‌ها، استفاده به عنوان وثیقه برای معاملات فیوچرز، محافظت از معامله‌گران در برابر نوسانات و امکان استیک کردن توکن از جمله خدمات و کاربردهایی بود که کاربران صرافی FTX می‌توانستند به وسیله‌ی استفاده از توکن FTT و نگهداری آن در صرافی از آن‌ها بهره‌مند شوند.

صرافی غیرمتمرکز یا DEX چیست؟

آینده ارز دیجیتال FTT چگونه خواهد بود؟

ارز دیجیتال FTT همان‌طور که گفته شد، کاربردی ندارد و تنها با هدف برگشت دارایی‌های مشتریان مالباخته‌ی این صرافی همچنان در صرافی‌های ارز دیجیتال موجود است و خریدوفروش می‌شود. با این حال، با شروع گمانه‌زنی‌ها در مورد FTX 2.0 و راه‌اندازی مجدد آن، قیمت این ارز دیجیتال شروع به افزایش کرد و روند صعودی به خود گرفت. از زمان شروع این گمانه‌زنی‌ها، این ارز دیجیتال بیش از 100 درصد رشد داشته است.

برخی از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌کنند که قیمت این توکن تا سال 2025 میلادی به 3.20 دلار افزایش پیدا می‌کند که با توجه به ماهیت نوسانی بازار ارزهای دیجیتال، چندان نمی‌توان به این پیش‌بینی‌ها اعتماد کرد و معامله‌گران بهتر است که بر اساس تحلیل شخصی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. به طور کلی، تحلیلگران آینده، این ارز دیجیتال را مثبت می‌دانند و نسبت به آن خوش‌بین هستند، اما با توجه به سابقه این ارز دیجیتال، افراد بهتر است سرمایه‌گذاری سنگینی روی این ارز دیجیتال نکنند و اگر قصد خرید این توکن را دارند، بهتر است که بر اساس تحلیل شخصی و با احتیاط اقدام به این کار کنند.

دلیل استعفای مدیرعامل بایننس چه بود؟

جمع‌بندی

تنها دلیل افزایش قیمت کنونی این ارز دیجیتال، گمانه‌زنی‌هایی است که در خصوص پروژه FTX 2.0 و راه‌اندازی احتمالی آن در آینده انجام می‌شود. احتمال اینکه این ارز دیجیتال دچار یک کاهش قیمت شدید شود وجود دارد و نمی‌توان چندان به آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن اعتماد کرد. همچنین باید از خودمان بپرسیم که پروژه FTX 2.0 دقیقا چه اهمیتی برای بازار خواهد داشت؟ مشتریان مسلما می‌توانند سرانجام پس از گذشت تقریبا یک سال دارایی‌هایشان را پس بگیرند، اما آیا پس از راه‌اندازی مجدد این صرافی، کاربران به آن اعتماد خواهند کرد؟

سوالات متداول

1- ارز دیجیتال FTT چیست؟

ارز دیجیتال FTT یک توکن کاربردی مبتنی بر استاندارد ERC-20 اتریوم است که از آن برای تامین نقدینگی صرافی ارزهای دیجیتال FTX استفاده می‌شد. این ارز دیجیتال پس از فروپاشی صرافی تمامی کاربردهای خود را از دست داد و در حال حاضر از آن برای برگشت دارایی‌های مشتریان مالباخته صرافی استفاده می‌شود.

2- پروژه FTX 2.0 چه زمانی اجرا خواهد شد؟

صحبت در خصوص راه‌اندازی مجدد صرافی تحت عنوان FTX 2.0 از ژانویه سال 2023 میلادی آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. این گمانه‌زنی‌ها در مورد بازگشت مجدد این صرافی باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال FTT شد، اما راه‌اندازی دوباره‌ی آن در حال حاضر چیزی جز گمانه‌زنی نیست و نمی‌توان تاریخ دقیقی داد.

3- آیا سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال FTT مطمئن است؟

خیر. سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال FTT ایمن و مطمئن نیست و نمی‌توان بر اساس حرف و پیش‌بینی‌های دیگران اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال کرد. افزایش قیمت ارز دیجیتال FTT به دلیل اخبار منتشر شده در خصوص FTX 2.0 است و هیچ دلیل محکم دیگری ندارد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها