Categories
مقالات بازارهای مالی, مقالات سرمایه گذاری

شناسایی ارز دیجیتال قبل از پامپ مستلزم توجه به نکاتی مانند ارزش بازار، تاریخچه قیمت، لیست شدن در صرافی‌ها، اخبار جامعه کاربری و غیره است.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ورود پول، مرزهای چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را گسترش داده و آن را پیچیده‌تر کرده است. از همین رو، پیدا کردن ارزهایی که ارزش سرمایه‌گذاری برای رشد قابل توجه و یکباره را داشته باشند، به موضوعی بسیار مهم بدل شده است. بازار کریپتو کانونی برای اجرای طرح پامپ و دامپ بوده است. این طرح چیز جدیدی نیست و برای مدت طولانی وجود داشته است. با وجود این، با ظهور ارزهای دیجیتال، رایج‌تر و پیچیده‌تر شده است. شناسایی پامپ و دامپ برای دستیابی به سود کلان و جلوگیری از ضررهای هنگفت ضروری است. از همین رو، در ادامه قصد داریم به نکاتی در مورد شناسایی ارز دیجیتال قبل از پامپ بپردازیم.

پامپ یا پامپینگ ارز دیجیتال چیست؟

قبل از آنکه وارد بحث شناسایی ارز دیجیتال قبل از پامپ شویم، بهتر است تعریف کنیم که پامپ یا پامپینگ اصلاً یعنی چه. در معاملات ارزهای دیجیتال، پامپ به معنای افزایش قیمت یک ارز دیجیتال است که اغلب با سرعتی سریع‌تر یا با حرکاتی بزرگتر از حد معمول این افزایش را تجربه می‌کند. به عنوان مثال، معامله‌گران شاهد افزایش قیمت 5 درصدی اتریوم در عرض یک ساعت هستند و می‌گویند که اتریوم در حال پامپ شدن است.

اخبار رسانه‌های اجتماعی مانند اخباری که در توئیتر پوشش داده می‌شوند، اغلب در کانون ایجاد سر و صدای زیاد در مورد یک ارز دیجیتال قرار دارند و به افزایش قیمت ناگهانی و زیاد آن کمک می‌کنند. بازیگران، سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی، ورزشکاران حرفه‌ای و توئیت‌های کسانی مثل ایلان ماسک همگی در افزایش ارزش بازار ارزهای دیجیتال نقش داشته‌اند.

پامپینگ می‌تواند مفهوم منفی هم داشته باشد و اقداماتی را توصیف می‌کند که توسط اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شوند که آن‌ها در مورد یک ارز دیجیتال صحبت می‌کنند، به امید اینکه دنبال‌کنندگان خود را برای خرید آن ارز دیجیتال تشویق کرده و به افزایش قیمت آن کمک کنند.

طرح پامپ و دامپ چیست؟

پامپ و دامپ ارز دیجیتال

در بیشتر مواقع، پامپ با دامپ همراه است، جایی که اینفلوئنسرها یا نهنگ‌ها یک ارز دیجیتال را پس از پامپ کردن با سود زیاد به فروش می‌رسانند. این حرکت که نوعی کلاهبرداری ارز دیجیتال است، باعث می‌شود که قیمت به سرعت و به مقدار زیادی کاهش پیدا کند و سایر هولدرها نمی‌توانند با سرعت کافی دارایی‌های خود را به فروش برسانند. به این طرح پامپ و دامپ می‌گویند.

به عبارت دیگر، طرح پامپ و دامپ یک طرح معاملاتی است که در آن معامله‌گران بزرگ مانند یک نهنگ یا گروهی از معامله‌گران گرد هم می‌آیند تا یک ارز دیجیتال را پس از افزایش مصنوعی قیمت یا به اصطلاح پامپ کردن، به طور ناگهانی به فروش برسانند. طرح پامپ و دامپ در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام یا دیسکورد رواج دارد.

نکات پیدا کردن ارز دیجیتال قبل از پامپ

حال که با تعریف پامپ ارز دیجیتال آشنا شدیم، به نکاتی اشاره خواهیم کرد که به شما برای پیدا کردن ارز دیجیتال قبل از پامپ کمک می‌کند.

حداقل 8 ارز دیجیتال که فکر می‌کنید دارای پتانسیل هستند را پیدا کنید

ارز دیجیتال قبل از پامپ

در اینجا بهتر است به دنبال ارزهایی باشید که قبلاً در مورد آن‌ها نشنیده‌اید یا به دنبال آن‌ها نبوده‌اید. این امر باعث می‌شود که در هنگام ارزیابی پتانسیل آن‌ها هدفمندی خود را حفظ کنید. به علاوه، چنانچه اینفلوئنسرها این ارزها را پوشش نداده باشند، بهتر است. برای شروع، به Coinmarketcap بروید و از صفحه دوم یا سوم به بعد جستجو را شروع کنید. هر کدام را یک به یک بررسی کنید و به دنبال موارد زیر باشید تا بتوانید درک بهتری از پتانسیل ارز دیجیتال مورد نظرتان به دست آورید.

  • تاریخچه قیمت. ارز دیجیتال مورد نظر باید بدون هیچ قله قیمتی عجیب یا حجم معاملات مشکوک روند صعودی داشته باشد. شما می‌توانید از روی نمودار این تغییرات را مشاهده کنید.
  • توکن یا کوین. بررسی کنید که آیا این یک ارز دیجیتال با بلاکچین خاص خود است (کوین) یا از بلاکچین‌های دیگر استفاده می‌کند (توکن). در حالت ایده‌آل، گزینه‌ای را انتخاب کنید که بلاکچین خود را داشته باشد یا بر روی یکی از بلاکچین‌های اصلی مانند اتریوم، کاردانو یا سولانا مستقر باشد.
  • پشتیبانی صرافی. بایستی بررسی کنید که حجم معاملات ارز دیجیتال مد نظرتان در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز چگونه است، در کدام صرافی‌ها لیست شده و روند معاملات آن چگونه است.
  • قدرت جامعه کاربری. رسانه‌های اجتماعی ارز دیجیتالی که انتخاب می‌کنید را بررسی کرده و تعداد دنبال‌کنندگان و سطح تعامل آن با جامعه کاربری را ارزیابی کنید. آن را با سایر ارزهای دیجیتال با ارزش بازار مشابه مقایسه کنید و ببینید که در چه سطحی است.
  • توکنومیک. اطلاعات مربوط به مقدار عرضه، نحوه تخصیص و توزیع، استیکینگ و ویژگی‌های دیگری مانند ذخیره ارزش، کارمزد تراکنش‌ها و… را بررسی کنید.

آپدیت‌های آتی که می‌توانند باعث صعود ناگهانی شوند را شناسایی کنید

ارز دیجیتال قبل از پامپ

رویدادها و اعلانیه‌های مربوط به یک ارز دیجیتال خاص برای توسعه و پامپ بالقوه آن حیاتی خواهند بود. با وجود این، شما باید آن‌ها را به سه دسته تقسیم کنید تا بیشتر از چگونگی پیشرفت پروژه آگاه شوید.

  • آپدیت‌های قابل پیش‌بینی. برای این کار می‌توانید به بخش رویدادها یا همان Events در وبسایت‌های کوین مارکت کپ و کوین مارکت کال مراجعه کنید تا از اتفاقات پیش رو باخبر شوید. تقویمی خواهید یافت که دید کلی بهتری به شما می‌دهد و کمک می‌کند تا استراتژی خود را برنامه‌ریزی کنید.
  • آپدیت‌های غیرقابل پیش‌بینی. چنین اخباری پیش از موعد منتشر نمی‌شود، اما برای اینکه آماده باشید، به طور منظم وبلاگ ارز دیجیتال مد نظرتان را بررسی کنید و اعلان‌های مربوط به مثلاً حساب توئیتر (یا رسانه‌های اجتماعی دیگر که اخبارشان را در آنجا پست می‌کنند) را روشن کنید. به عنوان مثال، آوالانچ پس از آنکه یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اعلام کرد ۲۳۰ میلیون دلار در اکوسیستم آن سرمایه‌گذاری کرده است، پامپ شد.
  • آپدیت‌های به تأخیر افتاده. این خبر که رویدادی در بازار کریپتو بیش از حد انتظار زمان ببرد، چیز جدیدی نیست. هر تأخیری می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت داشته باشد، اما بسیاری مواقع اگر صبر کنید پاداشتان را به دست می‌آورید. مثلاً لیست شدن شیبا در صرافی کوین بیس چند ماه به تعویق افتاد، اما پس از آن شاهد پامپینگ ۵۰ درصدی قیمت بودیم.

بررسی کنید که پامپ شدن قیمت چقدر می‌تواند دوام داشته باشد

پرکاربردترین استراتژی آن است که با شایعات اقدام به خرید کنید و با انتشار اخبار مسیر فروش را در پیش بگیرید. با این حال، بایستی ارزش بازار ارز دیجیتال مورد نظرتان را در نظر بگیرید، زیرا ارزهای با ارزش بازار پایین، متوسط و بالا رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

  • ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بالا معمولاً توسط سرمایه‌گذاران بزرگ حقوقی یا حقیقی حمایت می‌شوند. این ورود پول هوشمند از تصمیمات سرمایه‌گذاری متفکرانه و حساب‌شده نشأت می‌گیرد. در این موارد، می‌توانید شاهد پامپ قیمتی برای چند روز یا حتی چند هفته باشید.
  • ارزهای با ارزش بازار پایین و متوسط معمولاً توسط سرمایه‌گذاران خرد حمایت می‌شوند که احساسی تصمیم می‌گیرند. در اینجا، با انتشار اخبار صعودی، پامپ کوتاه مدت (۱ تا ۲ روز) و شدیدتر خواهد بود.

بررسی کنید که قیمت ارز دیجیتال مد نظرتان چقدر می‌تواند بالا برود

پامپ کریپتو

یادتان باشد اولین کاری که همیشه باید انجام دهید، بررسی ارزش بازار ارز دیجیتال مورد نظر است. ارزش بازار کمتر یعنی فضای بیشتر برای رشد. روی ارزش دلاری تمرکز نکنید، زیرا تصویر بسیار نادرستی به دست می‌دهد. ارزش بازار پایین نشان می‌دهد که پول کمتری برای بالا بردن قیمت نیاز است.

دو شاخص برای بررسی پتانسیل رشد قیمت عبارتند از:

  • موانع روانشناختی قیمت. افراد اهداف خاصی در ذهن دارند که با تعریف اعداد به خوبی قابل تجسم هستند. سرمایه‌گذاران معمولاً به دنبال رسیدن قیمت به یک رقم خاص خواهند بود تا حرکتی انجام دهند. ما همچنین سطوح یا مراحلی را در طول یک مسیر قرار می‌دهیم تا بتوانیم بهتر درک کنیم که چه کاری باید انجام دهیم.
  • تحلیل تکنیکال. نقاط حمایت و مقاومت قبلی، میانگین متحرک و سایر اندیکاتورها مانند باندهای بولینگر، شاخص قدرت نسبی و غیره را بررسی کنید تا دید کلی بهتری از مسیر حرکت قیمت پیدا کنید.

هر گونه پتانسیل بلند مدت ارز دیجیتال مورد نظر را آنالیز کنید

به عنوان آخرین نکته برای پیدا کردن ارز دیجیتال قبل از پامپ، به دنبال آنالیز هر گونه پتانسیل آن در بلند مدت باشید. برای انتخاب یک گزینه ارزشمند، به دنبال ویژگی‌های زیر باشید.

  • کاربردپذیری. ارزی که انتخاب می‌کنید، باید دارای حداقل یک مورد استفاده باشد که باعث می‌شود تقاضای ثابتی برای این ارز وجود داشته باشد. به این طریق، عطش خرید در بازار وجود خواهد داشت که روند صعودی قیمت را حفظ می‌کند.
  • لیست شدن در صرافی‌ها. مثلاً ارزی که انتخاب می‌کنید در صرافی معتبری مثل بایننس لیست شده است، اما هنوز در صرافی‌های آمریکایی مانند کراکن یا جمینی لیست نشده است. چنانچه قرار باشد یک ارز در چنین صرافی‌هایی لیست شود، باید انتظار ورود پول بیشتری را داشته باشید.
  • مشارکت. چنانچه پروژه‌ای با سایر پروژه‌ها و پروتکل‌های محبوب دیگر شریک شود، آینده بهتری برای آن پیش‌بینی می‌شود. آینده فضای کریپتو را مشارکت تعیین می‌کند و هیچ پروژه‌ای نمی‌تواند به تنهایی به مسیر خود ادامه دهد.
  • ورود پول هوشمند. ورود سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر به یک پروژه کریپتو نشان از آینده‌ای روشن دارد. این شرکت‌ها زمان زیادی را برای آنالیز پروژه‌ها صرف می‌کنند، بنابراین حمایت آن‌ها به منزله یک سیگنال قوی برای پتانسیل رشد زیاد است.
  • نوآوری‌. یک پروژه کریپتو باید همیشه در مسیر نوآوری و توسعه اکوسیستم خود حرکت کند. ممکن است متوجه شده باشید که فضا بسیار رقابتی است و اگر یک پروژه با سرعت تکاملی قوی همراه نباشد، به راحتی از قافله عقب می‌ماند.

سخن آخر

یک ضرب‌المثل هست که می‌گوید اگر به دنبال پامپ باشید، باید بدانید که دیر کرده‌اید! در این شرایط، احساسات بر شما غلبه می‌کند و مطمئناً به یک فاجعه ختم می‌شود. به همین دلیل، در این مطلب سعی کردیم تا نکاتی را ارائه دهیم که به شما کمک می‌کند ارز دیجیتال قبل از پامپ را شناسایی کرده و برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید تا از سود بالقوه و زیاد چنین صعودهایی بی‌نصیب نمانید.

سوالات متداول

پامپ یا پمینگ ارز دیجیتال چیست؟

در معاملات ارزهای دیجیتال، پامپ به معنای افزایش قیمت یک ارز دیجیتال است که اغلب با سرعتی سریع‌تر یا با حرکاتی بزرگتر از حد معمول این افزایش را تجربه می‌کند

چه آپدیتی باعث صعود ناگهانی رمز ارز می‌شود؟

آپدیت‌های قابل پیش‌بینی. برای این کار می‌توانید به بخش رویدادها یا همان Events در وبسایت‌های کوین مارکت کپ و کوین مارکت کال مراجعه کنید تا از اتفاقات پیش رو باخبر شوید. تقویمی خواهید یافت که دید کلی بهتری به شما می‌دهد و کمک می‌کند تا استراتژی خود را برنامه‌ریزی کنید.

در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی خوندم. از همان آغازین روزهای اینترنت دایل آپ، عاشق فناوری بودم‌ و روزانه ساعت‌ها وقتم رو صرف مطالعه موضوعات مختلف این حوزه میکردم. کارم رو با مترجمی آغاز کردم و بعداً وارد عرصه تولید محتوا شدم. از موقعی که دوج یه جوک کوین بود وارد عرصه کریپتو شدم. شش ساله که در این حوزه هم مینویسم و هم فعالیت شخصی دارم. تلاشم اینه که بتونم اطلاعات مفیدی رو در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خصوص تازه‌کار دنیای ارزهای دیجیتال قرار بدم.
«آینده ازآن کریپتو خواهد بود»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها