Categories
مقالات سرمایه گذاری
زمان مطالعه: 8 دقیقه

حوزه ارزهای دیجیتال از یک دهه پیش که بیت کوین راه اندازی شد به طرز چشمگیری گسترش یافته است و در حال حاضر پروژه‌های متعددی با اهداف گوناگون شکل گرفته‌اند. بیت کوین همچنان از نظر ارزش بازار، رتبه یک است و بیشترین کاربر را به خود اختصاص داده است. در کنار بیت‌کوین ارزهای دیجیتال دیگری مانند اتریوم برای ایجاد سیستم‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) برای افرادی که دسترسی به محصولات مالی سنتی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلت‌کوین‌های دیگر نیز بدلیل دارا بودن ویژگی‌های جدیدتری نسبت به بیت کوین از جمله توانایی انجام معاملات بیشتر در مدت زمان کمتر یا استفاده از الگوریتم‌های اجماع مختلف مانند الگوریتم اثبات سهام (استیکینگ) مورد استفاده هستند.

در ادامه با معرفی 10 ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بعد از بیت کوین همراه شما هستیم.

اتریوم | ETH

اولین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری اتریوم با نماد ETH که یک پلت فرم نرم افزاری غیرمتمرکز است که امکان ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) را بدون هیچ گونه خرابی، تقلب، کنترل یا تداخل شخص ثالث فراهم می‌کند. هدف اتریوم ایجاد مجموعه‌ای غیرمتمرکز از محصولات مالی است که هرکسی در جهان صرف نظر از ملیت، قومیت و مذهب می‌تواند آزادانه به آن دسترسی داشته باشد. این جنبه برای برخی از کشورها اثرات بیشتری را ایجاد می‌کند، زیرا افرادی که فاقد زیرساخت‌ها و شناسه‌های دولتی هستند می‌توانند به حساب‌های بانکی، وام، بیمه یا انواع دیگر محصولات مالی دسترسی پیدا کنند.

برنامه‌های کاربردی در اتریوم بر روی اتر که توکن رمزگذاری مخصوص پلتفرم اتریوم است، اجرا می‌شوند. اتر مانند وسیله نقلیه‌ای برای حرکت در بستر اتریوم است و بیشتر توسعه دهندگانی که به دنبال توسعه و اجرای برنامه‌های داخل شبکه اتریوم هستند یا سرمایه گذارانی که به دنبال خرید سایر ارزهای دیجیتال با استفاده از اتر هستند، به دنبال آن هستند. اتر، که در سال 2015 راه اندازی شد، در حال حاضر پس از بیت‌کوین دومین ارز بزرگ دیجیتال از نظر سرمایه بازار است، اگرچه اتریوم با اختلاف قابل توجهی از بیت کوین عقب است اما در حال حاضر درصد زیادی از حجم بازار ارزهای دیجیتال متعلق به اتریوم است.

در سال 2014، اتریوم پیش فروش اتر را آغاز کرد که استقبال قابل توجهی دریافت کرد. این استقبال قابل توجه کمک کرد تا عصر عرضه اولیه کوین (ICO) آغاز شود. طبق گفته توسعه‌دهندگان، می‌توان از اتریوم برای “کدگذاری، تمرکززدایی، امنیت، معاملات و تقریباً هرچیز دیگری استفاده کرد. در پی حمله به سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) در سال 2016، شبکه اتریوم به اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (ETC) تقسیم شد.

در سال 2022، اتریوم الگوریتم اجماع خود را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر داد. این تغییر اساسی به شبکه اتریوم اجازه می‌دهد تا با انرژی بسیار کمتر و سرعت بسیار بهتر معاملات خود را اجرا کند. اثبات سهام این امکان را برای شرکت کنندگان در شبکه فراهم می‌کند تا اتر خود را در شبکه “استیک” کنند. این فرآیند به امنیت شبکه و پردازش معاملات انجام شده کمک می‌کند و به کسانی که این کار را می‌کنند، اتر پاداش می‌دهد، شبیه سود حساب بانکی. این اقدام جایگزینی برای سازوکار اثبات کار بیت کوین است که در آن برای پردازش معاملات به ماینرها بیت کوین پاداش می‌دهند.

لایت کوین | LTC

دومین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری لایت کوین با نماد LTC است. لایت کوین که در سال 2011 راه اندازی شد، از جمله اولین ارز دیجیتالی بود که بیت کوین را دنبال کرد و اغلب از آن با عنوان “نقره و در مقابل به بیت‌ کوین طلا” نسبت داده می‌شود. این کوین توسط چارلی لی، فارغ التحصیل MIT و مهندس سابق گوگل ایجاد شده است.

لایت کوین مبتنی بر یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز است که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی‌شود و از “scrypt” به عنوان اثبات کار استفاده می‌کند که می‌تواند با کمک CPUهای معمولی رمزگشایی شود. اگرچه لایت کوین از بسیاری جهات مانند بیت کوین است، اما سرعت تولید بلوک آن سریع‌تر است و از این رو زمان تأیید تراکنش سریع‌تری را ارائه می‌دهد. به غیر از توسعه دهندگان، تعداد بیشتری از معامله گران آن‌را قبول می‌کنند. نکته قابل توجه اینکه با استخراج لایت کوین می‌توان همزمان دوج کوین بدست آورد.

کاردانو | ADA

سومین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کاردانو با نماد ADA است. کاردانو یک ارز رمزنگاری “اثبات سهام Ouroboros” است که با رویکرد تحقیق محور توسط مهندسان، ریاضی‌دانان و کارشناسان رمزنگاری ایجاد شده است. این پروژه توسط چارلز هاسكینسون، یكی از پنج عضو بنیان‌گذار اولیه اتریوم، ایجاد شد. پس از اختلاف نظر در پروژه اتریوم، او تیم اتریوم را ترک کرد و بعداً به ایجاد کاردانو کمک کرد.

تیم پشتیبان کاردانو زنجیره بلوک خود را با آزمایشات گسترده و تحقیقات بررسی شده ایجاد کرد. محققان این پروژه بیش از 90 مقاله در مورد فناوری بلاک چین در طیف وسیعی از موضوعات نوشته‌اند. این تحقیقات ستون فقرات کاردانو هستند.

با توجه به این روند بسیار دقیق، به نظر می‌رسد کاردانو در میان رقبای اثبات سهام خود و همچنین سایر ارزهای دیجیتالی بزرگ بسیار برجسته است. کاردانو همچنین “قاتل اتریوم” لقب گرفته است، زیرا گفته می‌شود بلاک چین آن توانایی بیشتری دارد. با این اوصاف، کاردانو هنوز در مراحل اولیه است.

در حالی که کاردانو، اتریوم را از نظر مدل اجماع اثبات سهام شکست داده است، اما هنوز هم از نظر کاربردهای مالی غیرمتمرکز باید راه طولانی را طی کند تا به شبکه اتریوم برسد. کاردانو قصد دارد با ایجاد محصولات مالی غیرمتمرکز مشابه اتریوم و همچنین ارائه راه حل‌هایی برای همکاری زنجیره‌ای، جلوگیری از تقلب رأی دهندگان و ردیابی قرارداد حقوقی و دیگر ویژگی‌ها، به یک سیستم دیفای بزرگ تبدیل شود.

پولکادات | DOT

چهارمین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری پولکادات با نماد DOT است. پولکادات یک ارز رمزنگاری منحصر به فرد برای اثبات سهام است که هدف آن ارائه همکاری با سایر زنجیره‌های بلوک است. پروتکل آن برای اتصال بلاک چین‌های مجاز و بدون مجوز و همچنین اوراکل‌ها طراحی شده است تا به سیستم‌ها اجازه دهد زیر یک سقف با هم کار کنند.

جزو اصلی پولکادات زنجیره تقویت کننده آن است که امکان همکاری شبکه‌های مختلف را فراهم می‌کند. همچنین این امکان را برای “زنجیره‌های موازی” یا بلاک چین‌های موازی با توکن‌های بومی خود برای موارد استفاده خاص فراهم می‌کند. پولکادات از این نظر با اتریوم متفاوت است که توسعه دهندگان می‌توانند به جای ایجاد برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز در پولکادات، بلاکچین خود را ایجاد کنند و در عین حال از امنیتی که زنجیره پولکادات از آن استفاده می‌کند، استفاده کنند.

با استفاده از اتریوم، توسعه دهندگان می‌توانند بلاکچین‌های جدید ایجاد کنند اما باید اقدامات امنیتی خود را نیز ایجاد کنند، که می‌تواند حساسیت پروژه‌های جدید و کوچک‌تر را در برابر حمله کاهش دهد، زیرا هرچه بلاکچین بزرگتر باشد، امنیت آن بیشتر است. این مفهوم در پولکادات به عنوان امنیت مشترک شناخته می‌شود. پولکادات توسط گاوین وود، یکی دیگر از اعضای بنیانگذاران اصلی پروژه اتریوم که نظرات مختلفی در مورد آینده پروژه داشت، ایجاد شد.

بیت کوین کش | BCH

پنجمین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بیت کوین کش با نماد BCH است. بیت کوین کش جایگاه مهمی در تاریخ آلت کوین‌ها دارد زیرا یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین هارد فورک‌های بیت کوین است. در دنیای ارزهای دیجیتال، یک هارد فورک در نتیجه بحث و مجادله بین توسعه دهندگان و استخراج کنندگان اتفاق می‌افتد. با توجه به غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال و به دلیل اجماع عمومی، باید تغییرات عمده‌ای در کد موجود در توکن یا کوین موجود انجام شود.

مکانیسم این فرآیند با توجه به ارز دیجیتال خاص متفاوت است. وقتی جناح‌های مختلف نمی‌توانند به توافق برسند، گاهی اوقات ارز دیجیتال منشعب (فورک) می‌شود، زنجیره اصلی به کد اصلی خود وفادار می‌ماند و زنجیره جدید با تغییر کد در نسخه قبلی به عنوان نسخه جدید کوین قبلی شروع به کار می‌کند.

BCH در آگوست 2017 زندگی خود را در نتیجه یکی از این فورک‌ها آغاز کرد. بحثی که به ایجاد بیت‌کوین کش (BCH) منجر شد که مربوط به بحث مقیاس پذیری بود. شبکه بیت کوین محدودیتی در اندازه بلوک‌ها دارد: یک مگابایت (MB). BCH اندازه بلوک را از یک مگابایت به هشت مگابایت افزایش می‌دهد، با این ایده که بلوک‌های بزرگ‌تر می‌توانند تراکنش‌های بیشتری را درون خود داشته باشند و بنابراین سرعت تراکنش افزایش می‌یابد.

استلار | XLM

ششمین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری استلار با نماد XLM است. استلار یک شبکه بلاکچینی منبع باز است که برای ارائه راهکارهایی برای شرکت‌ها و با اتصال موسسات مالی به منظور انجام معاملات بزرگ طراحی شده است. معاملات عظیم بین بانک‌ها و بنگاه‌های سرمایه گذاری با درگیر شدن تعدادی از واسطه‌ها معمولاً چند روز طول می‌کشد و هزینه‌های هنگفتی نیز در بر دارد، اکنون می‌توان تقریباً فوری و بدون واسطه این معاملات را انجام داد و هزینه آن برای کسانی که معامله می‌کنند بسیار کم یا ناچیز و نزدیک به صفر است.

در حالی که استلار خود را به عنوان یک بلاکچین سازمانی برای معاملات سازمان‌ها معرفی کرده است، اما هنوز هم یک بلاکچین باز است که توسط هر کسی قابل استفاده است. این سیستم امکان معاملات فرامرزی بین ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. واحد پول بومی آن Stellar Lumens (XLM) است. این شبکه برای استفاده از Lumens به کاربران نیاز دارد تا بتوانند در شبکه معاملات انجام دهند. استلار توسط جد مک کالب، عضو بنیانگذار آزمایشگاه‌های ریپل و توسعه دهنده پروتکل ریپل تاسیس شد. وی سرانجام پست خود را در ریپل ترک کرد و به همکاری با تیم بنیاد توسعه استلار پرداخت.

هفتمین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری چین لینک با نماد LINK است. چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که فاصله بین قراردادهای هوشمند مانند قراردادهای اتریوم و داده‌های خارج از آن را از بین می‌برد. خود بلاکچین‌ها توانایی اتصال به برنامه‌های خارج از شبکه را به روشی مطمئن ندارند. اوراکل‌های غیرمتمرکز چین لینک به قراردادهای هوشمند امکان برقراری ارتباط با داده‌های خارج از شبکه را می‌دهد تا قراردادها بر اساس داده‌هایی که خود شبکه اتریوم نمی‌تواند به آن‌ها متصل شود، اجرا شوند.

وبلاگ چین لینک تعدادی از موارد استفاده را برای سیستم خود شرح داده است. یکی از موارد کاربردی که توضیح داده می‌شود، نظارت بر منابع آب از نظر آلودگی یا تغییر مسیر غیر قانونی در برخی از شهرها است. می‌توان سنسورهایی را برای نظارت بر مصرف شرکت‌ها، جداول آب و سطوح آب‌های محلی تنظیم کرد. یک اوراکل چین لینک می‌تواند این داده‌ها را ردیابی کرده و مستقیماً آن‌ها را به داخل یک قرارداد هوشمند تغذیه کند. این قرارداد هوشمند می‌تواند برای اجرای جریمه‌ها، هشدار در مورد جاری شدن سیل به شهرها یا شرکت‌هایی که آب زیادی مصرف می‌کنند با استفاده از داده‌های دریافتی از اوراکل تنظیم شود. چین لینک توسط سرگئی نظروف به همراه استیو الیس ساخته شد.

بایننس کوین | BNB

هشتمین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بایننس کوین با نماد BNB است. بایننس کوین یک ارز دیجیتال سودمند است که به عنوان روش پرداخت برای هزینه‌های مرتبط با معاملات در صرافی بایننس عمل می‌کند. کسانی که از این کوین به عنوان روش پرداخت در صرافی بایننس استفاده می‌کنند به کارمزدشان تخفیف تعلق می‌گیرد.

بلاک چین بایننس کوین نیز بستری است که صرافی بایننس روی آن کار می‌کند. صرافی بایننس توسط ژانگ پنگ ژئو تاسیس شد و یکی از پرکاربردترین صرافی‌ها در جهان بر اساس حجم معاملات است. بایننس کوین در ابتدا یک توکن ERC-20 بود که بر روی بلاکچین اتریوم کار می‌کرد. سرانجام شبکه اصلی خود را راه اندازی کرد. این شبکه از یک مدل اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند.

تتر | USDT

نهمین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری تتر با نماد USDT است. تتر یکی از اولین و محبوب ترین ارزهای دیجیتال در میان گروه‌های به اصطلاح استیبل کوین بود، ارزهای رمزنگاری که قصد دارند ارزش بازار خود را به ارز یا نقطه مرجع خارجی دیگری محکم کنند تا نوسانات را کاهش دهند. از آنجا که بیشتر ارزهای دیجیتال، حتی ارزهای اصلی مانند بیت کوین، دوره‌های متناوب بی ثباتی را تجربه کرده‌اند، تتر و سایر استیبل کوین‌ها سعی در جلوگیری از نوسان قیمت‌ها دارند تا کاربرانی را که به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود هستند را جذب کنند.

قیمت تتر مستقیماً به قیمت دلار آمریکا گره خورده است. این سیستم به کاربران این امکان را می‌دهد تا تبدیل ارزهای دیجیتال خود را به دلار آمریکا خیلی سریع انجام دهند. تتر که در سال 2014 راه اندازی شد، خود را “یک پلت فرم با قابلیت بلاکچین توصیف می‌کند که برای استفاده آسان از ارزهای فیات به روش دیجیتالی” طراحی شده‌ است. به طور موثر، این ارز رمزنگاری به افراد امکان می‌دهد تا با استفاده از یک شبکه بلاک چین و فن آوری‌های مربوطه ارزهای سنتی را معامله کنند در حالی که نوسانات و پیچیدگی‌های اغلب مرتبط با ارزهای دیجیتال را به حداقل می‌رسانند.

مونرو | XMR

دهمین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری مونرو با نماد XMR است. مونرو یک ارز امن، خصوصی، غیرقابل ردیابی و در اصطلاح پرایوسی کوین است. این ارز رمزنگاری منبع آزاد در آوریل 2014 راه اندازی شد و خیلی زود مورد توجه علاقه مندان و جامعه رمزنگاری قرار گرفت. توسعه این ارز رمزنگاری کاملاً مبتنی بر پاداش و جامعه محور است. مونرو با تمرکز زیاد بر تمرکززدایی و مقیاس پذیری راه اندازی شده است و با استفاده از تکنیک ویژه‌ای به نام “امضاهای حلقه‌ای”، حریم خصوصی کامل را امکان پذیر می‌کند.

با استفاده از این تکنیک، گروهی از امضاهای رمزنگاری ظاهر می‌شوند، از جمله حداقل یک شرکت کننده واقعی، اما امضای واقعی را نمی‌توان تشخیص داد زیرا همه معتبر به نظر می‌رسند. به دلیل مکانیزم‌های امنیتی استثنایی مانند این مکانیسم، مونرو یک شهرت ناخوشایند ایجاد کرده است و این ارز دیجیتال را با عملیات جنایتکارانه در سراسر جهان مرتبط می‌دانند. گرچه این ارز دیجیتال یک نامزد اصلی برای انجام معاملات مجرمانه به صورت ناشناس است، اما حریم خصوصی موجود در مونرو همچنین برای مخالفان حکومت‌های ظالم در سراسر جهان نیز مفید است.

ارزهای دیگری که باید تحت نظر داشته باشیم

بازار ارزهای دیجیتال بازازی نوپاست که تقربیا در دهه 2020 یکی از جذاب‌ترین بازارها برای افراد مخصوصا جوانان محسوب می‌شود. علاوه بر ارزهایی که در بالا به آن پرداخته شد؛ رمزارزهای دیگری نیز وجود دارند که با استقبال زیادی روبرو شده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امیدواریم مطلب 10 ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بعد از بیت کوین مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید. سلب مسئولیت: تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها