Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها
زمان مطالعه: 7 دقیقه

ارز پیو اکس (PIVX) یکی از ارزهای دیجیتال بخش حریم خصوصی در بازار کریپتو است. هدف اصلی این ارز، که در آغاز با نام Darknet شناخته می‌شد و بعدها به PIVX تغییر نام داد، حفظ حریم خصوصی بود. در سال ۲۰۱۵، گروهی از توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال دش (Dash) به این نتیجه رسیدند که عملکرد آن در ارتباط با حریم خصوصی کاربران کافی نیست و بنابراین تصمیم گرفتند ارزی را که بر اساس نیازهای خودشان تنظیم شده و حریم خصوصی کاربران را به طور کامل تضمین کند، ایجاد کنند. این اقدام باعث ایجاد ارز دیجیتال PIVX شد. از آنجایی که این روزها در بازارهای مالی، حفظ حریم خصوصی اولویت بالایی پیدا کرده است، با ما در این مقاله از بیتشال همراه باشید تا در مورد ارز پیو اکس بیشتر صحبت کنیم.

ارز PIVX چیست؟

PIVX مخفف (Private Transaction Verified Transaction) به معنای «تراکنش تایید شده فوری و امنیتی» است. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، PIVX یک ارز دیجیتال متمرکز بر حریم خصوصی است. هدف اصلی PIVX این است که به‌عنوان یک ارز دیجیتال پیشرفته مشابه بیت ‌کوین (Bitcoin) با تأکید بر حفظ حریم خصوصی کاربران فعالیت کند.

این ارز برای انجام تراکنش‌ها به‌صورت فوری و خصوصی طراحی شده است و به‌صورت یک سازمان غیرمتمرکز و خودمختار (DAO) فعالیت می‌کند که بر اساس بودجه توسعه‌دهنده و توسط جامعه اداره می‌شود. تعداد کوین‌های PIVX  محدود نیست و به عرضه ارز پیو اکس هر سال حدود ۲.۶ میلیون سکه اضافه می‌شود. زمان تقریبی بلاک در PIVX یک دقیقه است که سرعت بالاتری نسبت به بیت ‌کوین و دیگر ارزها دارد.

ارز پیو اکس چیست؟

ارز پیو اکس چگونه کار می‌کند؟

PIVX یک ارز دیجیتال نسل سوم است که به‌صورت یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار عمل می‌کند. این ارز از یک معماری Masternode اصلاح‌شده از Dash و پروتکل Zerocoin با اصلاحاتی برای بهبود ویژگی حفظ حریم خصوصی و کارایی آن به وجود آمده، مشتق شده است.

PIVX  با کارمزدهای شبکه حدود 40 برابر کمتر از بیت‌ کوین و سرعت تراکنش حدوداً 70 تراکنش در ثانیه، به عنوان یک گزینه کارآمد برای انجام تراکنش‌های حریم خصوصی و سریع در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. همچنین، با استفاده از پروتکل پرداخت SwiftxX، سرعت تراکنش در شبکه این ارز می‌تواند به حدود 1000 تراکنش در ثانیه افزایش یابد.

ارز پیو اکس با این ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته، به عنوان یک ارز دیجیتال پرقدرت و مطمئن به کاربران خود امکان انجام تراکنش‌های خصوصی و سریع را می‌دهد، در حالی که به صورت متمرکز توسط جامعه مدیریت می‌شود.

بهترین پرایوسی کوین ها کدامند؟

عملکرد الگوریتم Quark در شبکه پیو اکس (PIVX)

در شبکه پیو اکس (PIVX)، الگوریتم Quark برای هش کردن (Hashing) استفاده می‌شود. این الگوریتم به منظور کار با حافظه و انرژی کم طراحی شده است و به عنوان یک الگوریتم سبک‌وزن، بسیار حائز اهمیت است.

الگوریتم Quark امکان استخراج با فضای ذخیره‌سازی محدود را فراهم می‌کند. این الگوریتم به اصل اسفنجی پایبند است؛ به این معنی که محدودیتی را برای جای دادن اطلاعات در خود ایجاد می‌کند، اما قادر است ورودی‌ها و خروجی‌های مختلف را پردازش کند. به این ترتیب، الگوریتم Quark در شبکه PIVX به عنوان یک ابزار مؤثر برای ایجاد امنیت و کارایی در فرآیند هش کردن و استخراج توکن‌ها عمل می‌کند.

Masternode در شبکه پیو اکس (PIVX) چه نقشی ایفا می‌کند؟

Masternode‌ها در شبکه پیو اکس (PIVX) نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. این گره‌ها، برای ارائه سرویس‌های اضافی به شبکه فعالیت می‌کنند. این سرویس‌ها شامل موارد زیر است:

  • ناشناس بودن در معاملات
  • امکان انجام معاملات فوری
  • ایجاد شبکه غیرمتمرکز
  • مدیریت یک سیستم بودجه غیرمتمرکز
  • امکان پیشنهاد دادن غیرمستقیم
  • رأی‌گیری

قابلیت ناشناس بودن در معاملات، باعث افزایش حریم خصوصی کاربران می‌شود. به منظور ارائه این سرویس‌ها، بخشی از پاداش ایجاد هر بلوک به Masternodeها پرداخت می‌شود. این پاداش به عنوان یک منبع درآمد برای صاحبان Masternodeها محاسبه می‌شود و هزینه‌های اجرایی آن‌ها از آن کم خواهد شد.

هر کاربری که حداقل ۱۰،۰۰۰ PIVX سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند به عنوان یک Masternode در شبکه فعال شود. این سیستم به آن‌ها امکان دریافت درصد پاداش بالاتر و قابلیت رأی دادن در پیشنهادات مدیریتی PIVX را می‌دهد.

ارز پیو اکس چگونه کار می‌کند؟

چه چیزی پیو اکس PIVX را منحصر‌به‌فرد می‌کند؟

ویژگی‌های خاص پیو اکس (PIVX) آن را به یک ارز دیجیتال متمایز از دیگر ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است. اولین ویژگی بارز این ارز، بودن یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) است که به طور کامل توسط جامعه خود تامین مالی و مدیریت می‌شود. چنین ویژگی مهمی به ارز PIVX این امکان را می‌دهد که برای توسعه و پشتیبانی از شبکه، از طریق پرداخت‌های خزانه ماهانه سرمایه خود را تامین کند.

از طرفی پیو اکس، به‌عنوان یک ارز پیشگام در حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده‌های کاربران، برای استیکینگ فقط به یک واحد PIVX نیاز دارد و برای اجرای مسترنود در شبکه آن، به ۱۰۰۰۰ واحد PIVX نیاز است.

ترکیب این ویژگی‌ها از جمله مدیریت مستقل و جامعه‌محور، سوزاندن هزینه‌های تراکنش، حفظ حریم خصوصی به بهترین شکل و نیاز به کمترین میزان PIVX برای استیکینگ و مسترنود، PIVX را به یک ارز دیجیتال منحصر‌به‌فرد و قدرتمند تبدیل کرده است.

اهداف پیو اکس چیست؟

اهداف پیو اکس (PIVX) به‌عنوان یک ارز دیجیتال متن باز و غیرمتمرکز، ارتباط مستقیمی با نیازهای کاربران و جامعه دارد. برخی از اهداف پیو اکس را می‌توان به شرح زیر نام برد:

  1. ایجاد یک وسیله مبادله دیجیتال: PIVX به دنبال ساخت یک بستر مبادله دیجیتال است که به راحتی و با امنیت بالا توسط افراد در زندگی روزمره استفاده شود.
  2. کاهش زمان و هزینه تراکنش: شبکه PIVX تلاش می‌کند تا زمان انجام معاملات و تایید تراکنش‌ها را به حداقل برساند و کارمزد‌های مربوط به تراکنش‌ها را کاهش دهد.
  3. افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران: امنیت و حریم خصوصی اطلاعات کاربران از جمله اولویت‌های اصلی PIVX است. این پلتفرم به دنبال بالا بردن سطح امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران خود است.

با تمرکز بر این اصول، PIVX توانسته است به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال موفق در بازار جهانی شناخته شود که به نیازهای کاربران خود پاسخ می‌دهد و به طور مداوم شاهد بهبود و توسعه آن هستیم.

میزان عرضه سکه پیو اکس

در شبکه پیو اکس (PIVX)، سالانه حدود 2.6 میلیون توکن برای همیشه ثبت می‌شود، که 90٪ آن به سکه‌های ضرب شده و مسترنودها و 10٪ باقیمانده به بودجه پیشنهادی که توسط مسترنودها و استیکرها رأی داده شده است، اختصاص پیدا می‌کند.

با این عملکرد، می‌توان فهمید که PIVX یک ارز دیجیتال سنتی است. تورم این ارز دیجیتال به طور متوسط در سال حدود 4٪ تخمین زده شده است که با افزایش سود در سطوح مختلف، بخشی از آن تورم جبران خواهد شد.

خوب است بدانید که شبکه PIVX دارای یک Soft Cap است؛ به این معنی که با توجه به ترافیک شبکه، نرخ تورم که ناشی از هزینه‌های معاملات است، به شدت کاهش پیدا می‌کند. به بیان ساده، زمانی که تعداد معاملات به یک مقدار خاصی می‌رسد، هزینه‌های معامله سوخته و تعدادی از سکه‌هایی که با هزینه‌های معاملات همخوانی دارند، برای همیشه از گردش شبکه خارج می‌شوند.

استخراج و استیک کردن ارز دیجیتال پیو اکس

برای استخراج و استیک کردن ارز دیجیتال پیو اکس (PIVX) از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌شود که از دو بخش تشکیل شده است:

  • نودهای اصلی (Masternodes)
  • اعتبارسنج‌ها (Validators)

نودهای اصلی یا مسترنودها دو وظیفه اصلی دارند. آن‌ها به پیشنهادهای توسعه‌ای که توسط انجمن PIVX ارائه شده رأی می‌دهند و سپس، تراکنش‌هایی را تأیید می‌کنند که می‌تواند از طریق پروتکل پرداخت SwiftX خارج از زنجیره اصلی انجام شود. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، برای اجرای یک نود اصلی حداقل باید 10000 توکن PIVX را استیک کنید. هر نود اصلی یک رأی دارد و در فرآیند استخراج توکن‌های جدید PIVX نقشی ندارد.

استخراج PIVX توسط اعتبارسنج‌ها انجام می‌شود که می‌توانند با توجه به مقدار PIVX که استیک کرده‌اند، این توکن‌ها را استخراج کنند. برای تولید بلوک در یک بازه زمانی یک ماهه، تقریباً به 500 توکن PIVX نیاز است و تقریباً هر دقیقه یک بلاک جدید تولید می‌شود. نحوه استخراج و استیک کردن PIVX باعث ایجاد یک فرآیند اجماع قوی و پایدار در شبکه می‌شود.

تاریخچه قیمت ارز پیو اکس

قیمت پیو اکس (PIVX) از زمان ورود به بازار ارزهای دیجیتال تاکنون دچار تغییرات گوناگونی شده است. در ۱۳ فوریه ۲۰۱۶، PIVX با قیمت ۰٫۰۰۱۱ دلار وارد بازار شد. اما زمانی که بیت کوین با صعود شارپ خود توجه همه را به خود جلب کرد، قیمت PIVX در ماه آوریل، به ۲٫۰۴ دلار رسید.

در سال ۲۰۱۸، قیمت PIVX به بالاترین سطح خود با ۱۳٫۰۶ دلار در تاریخ ۱۲ ژانویه رسید. قبل از آن، در دسامبر ۲۰۱۷ که یک بازه زمانی مهم برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال بود، قیمت آن از ۳٫۹۸ دلار به ۹٫۸۱ دلار افزایش یافت، که معادل ۱۴۶٫۴۸ درصد بازگشت سرمایه را نشان می‌دهد. با این حال امروزه و با گذر از زمستان کریپتویی (Crypto Winter)، این ارز قیمتی کمتر از ۱ دلار دارد.

تاریخچه قیمت پیو اکس

بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری ارز پیو اکس

در حال حاضر، چندین کیف پول برای استفاده و نگهداری از ارز دیجیتال PIVX وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری ارز پیو اکس شامل موارد زیر می‌شوند:

کیف پول Ledger Nano S

این کیف پول یک سخت‌افزار امن برای ذخیره‌سازی ارزهای رمزنگاری شده از جمله PIVX است. با امکانات امنیتی قوی، این کیف پول امکان پرداخت‌های دیجیتال به ایمن‌ترین شکل ممکن را فراهم کرده و از تایید هر تراکنش با استفاده از یک صفحه نمایش OLED پشتیبانی می‌کند.

کیف پول PIVX Wallet

این کیف پول برای کاربران گوشی‌های اندرویدی طراحی شده است و امکان ارسال و دریافت معاملات PIVX را فراهم می‌کند. با رابط کاربری جذاب و کارمزد پایین، این کیف پول گزینه مناسبی برای استفاده و نگهداری از PIVX است.

کیف پول PIVX Core

این کیف پول نسخه سبکی از کیف پول PIVX است که امکان ذخیره، ارسال و دریافت PIVX را فراهم می‌کند. همچنین، مدیریت حساب‌های چندگانه نیز در این کیف پول امکان‌پذیر است و از سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی می‌کند.

کیف پول Coinomi

این کیف پول از ارزهای مختلف اعم از PIVX پشتیبانی کرده و امکان تبدیل ارزهای دیجیتالی به یکدیگر را فراهم می‌کند. Coinomi یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های دیجیتال است.

جمع‌بندی

اگرچه از نظر تئوری، به نظر می‌رسد که پیو اکس (PIVX) یک ارز دیجیتال ایده‌آل است، اما در عمل، این پروژه نقص‌هایی در طراحی و مدیریت دارد که آن را تضعیف کرده است. با این حال، هنوز امیدهایی برای پیشرفت PIVX وجود دارد و تیم این ارز دیجیتال همچنان به‌صورت منظم به روزرسانی‌های خود را در وب‌سایت PIVX منتشر می‌کنند و در راه دستیابی به نقاط عطف توسعه آینده خود هستند. با کمی شانس، ممکن است این تیم دوباره جایگاه خود را پیدا کنند و به پیشرفته‌ترین ارز دیجیتال حریم خصوصی محور در بازار تبدیل شوند.

سوالات متداول

1- ارز پیو اکس چیست؟

پیو اکس  یک ارز دیجیتال متمرکز بر حریم خصوصی است که برای انجام تراکنش‌ها به‌صورت فوری و خصوصی طراحی شده و به‌صورت یک سازمان غیر متمرکز و خودمختار (DAO) فعالیت می‌کند.

2- ارز پیو اکس چگونه کار می‌کند؟

PIVX یک ارز دیجیتال نسل سوم است که به‌صورت یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار عمل می‌کند. این ارز از یک معماری Masternode اصلاح‌شده از Dash و پروتکل Zerocoin مشتق شده است.

3- اهداف پیو اکس چیست؟

اهداف پیو اکس (PIVX) به‌عنوان یک ارز دیجیتال متن باز و غیرمتمرکز، ارتباط مستقیمی با نیازهای کاربران و جامعه دارد و شامل ایجاد یک وسیله مبادله دیجیتال، کاهش زمان و هزینه تراکنش و افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران است.

سلام
ساغر ارژندی هستم، به مدت ۵ سال هست که در زمینه بازارهای مالی تولید محتوا میکنم و‌ به این حوزه بسیار علاقه مندم.
خوشحال میشم که مطالب من رو در بیتشال بخونید و نظرتون رو بگید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها