Categories
مقالات تتر

تتر Tether مانند بیشتر ارزهای دیجیتال به چهار نوع تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع مختلف تتر USDT در شبکه های مختلف تقسیم میشوند.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها در دنیای رمز ارز، ارز دیجیتال تتر Tether است. این رمز ارز که به دلار آمریکا وابسته است، ابتدا در جولای 2014 با نام RealCoin عرضه شد و سپس در نوامبر همان سال به تتر تغییر نام داد.

تتر در شبکه‌های بلاکچینی متفاوتی وجود دارد و انتقال پیدا می‌کند، که در ادامه به پرکاربردترین آن‌ها می‌پردازیم. اما قبل از دانستن انواع تتر، خوب است کمی با خود تتر آشنا شویم.

تتر چیست؟

همانطور که گفتیم، تتر (USDT) یک استیبل کوین محبوب در دنیای رمز ارزها است که در معاملات ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. تتر به عنوان یک ارز با ثبات، به دلار آمریکا وابسته است تا نوسانات بازار، که شدیداً بر ارزش‌ ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین موثر است، روی این ارز تاثیری نداشته باشد.

اصولاً علت عرضه‌ تتر به‌دلیل نبود یک دارایی دیجیتال امن برای سرمایه‌گذارانی است که قصد دارند ارزش‌گذاری ثابتی را حفظ ‌کند.

انواع تتر را بهتر بشناسید

هنگامی که سرمایه‌گذار درخواست دریافت تتر دارد، تتر به‌صورت توکن صادر می‌شود که این میزان قابل ارسال، ذخیره یا مبادله است. به‌عنوان مثال سرمایه‌گذار در ازای واریز 100 دلار برای دریافت تتر، با رعایت برابری ۱ به ۱ دلار ۱۰۰ توکن تتر دریافت خواهد کرد.

همچنین هنگامی‌که کاربر قصد تبدیل توکن‌های تتر خود به ارز فیات (چه دلار چه تومان) را داشته باشد، با انتقال توکن‌ تتر، ارز فیات مورد نظر را در حساب خود تحویل می‌گیرد.

انواع تتر (USDT) و علائم اختصاری آن

انواع تتر را با انواع استیبل کوین اشتباه نگیرید! استیبل کوین‌های زیادی با پشتوانه ۱ به ۱ دلار وجود دارد که در مقاله استیبل کوین چیست مفصل در این‌باره توضیح داده‌ایم، اما تتر فقط یک نوع است آن‌هم با نام تجاری TETHER و نماد USDT و تفاوت انواع تتر فقط در شبکه آن است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کاربرد انواع تتر USDT چیست

تتر نیز مانند اغلب ارزهای دیجیتال از پروتکل بلاک‌چین استفاده می‌کند که براساس فعالیت در بسترهای مختلف مثل اتریوم، ترون، BNBچین و… به چندین نوع تقسیم‌بندی می‌شوند. حال به معرفی و بیان ویژگی‌های انواع تتر در چند شبکه پرکاربرد آن می‌پردازیم.

معروف‌ترین انواع تتر

  • USDT-TRC20 (تتر بر بستر شبکه ترون که استفاده گسترده و کارمزد بسیار پایینی دارد)
  • USDT-BEP20 (تتر بر بستر شبکه BNBچین (بایننس چین سابق) که جدیدتر است)
  • USDT-ERC20 (تتر بر بستر شبکه اتریوم)
  • USDT-EOS (تتر بر بستر شبکه‌ EOS که استفاده محدودی دارد)
  • USDT-OMNI (تتر بر بستر شبکه بیت کوین که دیگر کاربردی ندارد)

رمز ارز تتر در شبکه اتریوم (ERC20)

برخلاف بیت‌کوین، امروزه استفاده از ارز دیجیتال تتر در شبکه‌ی اتریوم (ERC20) بسیار رایج است و خیلی از کاربران برای خرید یا سرمایه‌گذاری در میان انواع تتر از این توکن استفاده می‌کنند.

با توجه به حجم بالای کاربران شبکه اتریوم و آمار بالای معاملات روزانه‌‌ این شبکه، می‌توان حدس زد که درصد بالایی از حجم معامله تتر در طول روز از طریق این بلاک‌چین صورت می‌پذیرد.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که با توجه به ازدحام بالای شبکه‌ی اتریوم و در نتیجه بالاتر بودن هزینه‌های تراکنش‌ها، استفاده از ERC-20 USDT در مقایسه با دیگر انواع تتر در بلاکچین‌ها، معمولا مقرون‌به‌صرفه نیست.

رمز ارز تتر در شبکه ترون (TRC20)

ترون یکی از بلاک‌چین‌های رقیب اتریوم است که بسیاری از عملیات‌های قابل اجرا در اتریوم را با هزینه‌ای پایین‌تر و سرعتی به‌نسبت بیشتر از اتریوم ارائه می‌دهد.

به‌عنوان مثال، هزینه‌ی انجام تراکنش یا انتقال تتر USDT در این شبکه در حدود 1 دلار است که از مدت‌ها پیش تاکنون تغییر چندانی نداشته است.

این میزان در مقایسه با هزینه‌ی حداقل 30 دلاری در شبکه‌ی اتریوم، تتر ترونی را به انتخابی بسیار مناسب برای انتقال هر رمز ارزی تبدیل کرده است.

رمز ارز تتر در شبکه BNBچین (BEP20)

شبکه‌ی باینس یا BNBچین با ارائه‌ی سریع‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین بلاک چین‌های حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال، با رشدی سریع و البته پیوسته روبرو است.

از سوی دیگر پروژه‌های NFT و بازی‌های متعدد قرار گرفته بر این بلاک‌چین باعث شده تا حجم بالایی از کاربران به شبکه‌ی BNBچین سرازیر شوند و صد البته که این حجم از سرمایه‌گذاران در هر مرحله از خرید و فروش دارایی بر بستر این شبکه به یک واسطِ مالی معتبر مانند تتر (USDT) نیاز دارند.

با توجه به سرعت بالای رشد این شبکه، کاملا محتمل است که کاربران USDT BEP20 در مقایسه با انواع تتر در آینده بیشتر نیز شوند.

رمز ارز تتر در شبکه‌ی بیت‌کوین (Omni)

شبکه‌ی بیت‌کوین اولین بلاک‌چینی است که از ارز دیجیتال تتر پشتیبانی ‌کرد و این موفقیت به کمک لایه‌ی اومنی (Omni) به‌دست آمد. با این حال امروزه از Omni USDT دیگر خبری نیست و در میان کاربران حوزه‌ی رمز ارزها استفاده‌ چندانی ندارد.

البته تتر در دیگر شبکه‌ها از جمله آواکس، سولانا و … نیز فعال است و دائما خود را آپدیت می‌کند تا بتواند بر بستر دیگر شبکه‌ها نیز فعال باشد و انتقال پیدا کند، اما هم اکنون بیشترین کاربرد را بر بستر شبکه‌های ترون، بایننس و اتریوم دارد.

لازم به توضیح است قیمت انواع تتر ثابت است و برای انتقال تتر در هر شبکه‌ نیاز به کوین بومی آن شبکه به جهت کارمزد انتقال دارید، به‌عنوان مثال برای انتقال تتر بر بستر ترون به TRX، بستر BNBچین به BNB و بستر اتریوم به ETH نیاز دارید.

همچنین از انواع تتر به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای دلار در صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

تفاوت انواع تتر (USDT) در شبکه‌های مختلف چیست؟

انواع تتر را بهتر بشناسید

همانطور که قبل‌تر گفتیم، تتر انواع مختلفی دارد که در شبکه‌های متفاوت ساخته شده‌اند، اما این توکن‌ها از نظر ساختاری با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند. با این حال، باید دانست که هر شبکه ویژگی‌های خود را دارد که این ویژگی‌ها روی ارزش تتر تاثیری ندارد و تجربه‌ استفاده از آن را آسان‌تر یا سخت‌تر می‌کند.

در ادامه تفاوت انواع تتر در بلاک چین‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

تفاوت قیمت خرید و فروش تتر در هر شبکه

به طور کلی، قیمت تتر معمولا همیشه در تمام شبکه‌ها یکسان و برابر با یک دلار آمریکا است. در اینجا نکته‌ مهم در هنگام خرید و فروش تتر، هزینه‌ی تراکنش است؛ همانطور که پیش از این گفتیم، برخی شبکه‌ها مانند اتریوم به خاطر هزینه‌‌ی تراکنش بالا، هزینه‌ی نهایی بیشتری نیز به کاربران تحمیل می‌کنند.

زمان انتقال تتر در هر شبکه‌

تفاوت دیگر زمان انتقال هر توکن بر بستر شبکه‌های مختلف است که به ازدحام و میزان مقیاس‌پذیری آن بلاک‌چین بستگی دارد. به‌عنوان مثال شبکه‌‌هایی مانند بیت کوین که از الگوریتم اثبات کار (ماینینگ) استفاده می‌کنند در مقایسه با شبکه‌های بایننس و ترون که از الگوریتم اثبات سهام (استیکینگ) بهره می‌برند سرعت پایین‌تری دارد.

سوالات متداول

  • آیا سرمایه‌گذاری روی انواع تتر در ایران سودآور است؟

با توجه به اینکه ارزش تتر USDT همواره برابر با 1 دلار آمریکا است، ارزش آن در ایران با توجه به ارزش دلار بالا می‌رود، بنابراین اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی دلار هستید، تتر گزینه‌ خوبی محسوب می‌شود.

  • اصلی‌ترین کاربرد ارز دیجیتال تتر چیست؟

اصلی‌ترین کاربرد تتر، کمک به سرمایه‌گذاران در انتقال سرمایه‌ خود بین بازارهای ارزهای دیجیتال و سیستم مالی سنتی با کمترین نوسان و ریسک محسوب می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا با معرفی انواع تتر راه حفظ سرمایه را برای شما کمی روشن‌تر کنیم. انتخاب یک شبکه برای انتقال تتر آسان است فقط نیاز به کمی تحقیق دارد. هر کدام از بلاک چین‌هایی که از Tether پشتیبانی می‌کنند در نوع خود مزایا و معایبی دارند که آن‌ها را برای استفاده‌های مختلف، مناسب یا نامناسب می‌کند و باید با توجه به نیاز کاربر به دقت انتخاب شوند.

امیدواریم مطلب انواع تتر USDT کدامند؟ تفاوت TRC20 با ERC20 چیست؟ مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها