Categories
تحلیل فاندامنتال رمزارزها, مفاهیم پایه, مقالات اتریوم

اتریوم Ethereum بلاکچینی غیر متمرکز، متن‌ باز و دارای قابلیت قرارداد هوشمند است. در حال حاضر اتریوم رتبه دوم رمز ارزها را در اختیار دارد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

در پاسخ به پرسش اتریوم چیست از اینجا شروع میکنیم که اتریوم ساختاری بر اساس فناوری بلاک چین است که کاربران می‌‌توانند برنامه‌های مورد نظر خود را به صورت غیرمتمرکز روی آن پیاده‌سازی کنند. هدف اتریوم ایجاد بستری برای غیرمتمرکز سازی تمام خدمات مورد نیاز بشر است. به این قابلیت اتریوم اسمارت کانترکت یا قرارداد هوشمند Ethereum می‌گویند.

با کمک شبکه اتریوم همه چیز غیرمتمرکز خواهد شد. بیت کوین فقط پول را غیرمتمرکز کرد. اما اتریوم همه چیز را. رای گیری، بیمه، هویت سنجی و هر آنچیزی که برای انجامش نیاز به واسطه است با اتریوم غیرمتمرکز و بدون واسطه خواهد شد. به همین دلیل اتریوم را بلاکچین سطح دوم می‌دانند. اتریوم هم اکنون در رتبه دوم بازار ارز دیجیتال قرار دارد و بعد از بیت کوین بیشترین ارزش بازار در اختیار اتریوم است. نماد ارز شبکه اتریوم ETH نام دارد که به اتر (Ether) معروف است.

اتریوم چیست

 اتریوم با ایجاد قراردادهای هوشمند نیاز به واسطه‌های انسانی و قدرت‌های متمرکز را از بین می‌برد. زیرساخت‌های مالی با بیت کوین غیرمتمرکز شد؛ اما اتریوم علاوه بر غیرمتمرکزسازی زیرساخت‌های مالی از جمله بانک‌ها و صرافی‌ها، غیرمتمرکزسازی شبکه‌های اجتماعی، قراردادهای تجاری و تمام خدمات الکترونیک دارای واسطه و قدرت متمرکز را ممکن ساخت.

متمرکز بودن هر چیز، آن را خطرناک می‌کند. در حال حاضر تمام اطلاعات کاربران شبکه‌های اجتماعی متمرکز مثل واتساپ، اینستاگرام، توئیتر و … تحت اختیار و قدرت افراد خاصی است. اگر از این اطلاعات سواستفاده شود یا این اطلاعات هک شوند چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ اتریوم آمده است تا این نگرانی بزرگ را حل کند. با کمک Ethereum ، اطلاعات بصورت رمزنگاری، امن و پخش شده در اختیار تمامی کاربران شبکه باقی می‌ماند.

درباره رمز ارز اتریوم ETH

امروز که این مطلب را می‌خوانید هزاران ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی وجود دارد. اما تعداد محدودی از آنها مانند رمز ارز اتریوم به چنان شهرتی می‌رسند که تقریبا افراد خارج از بازار ارزهای دیجیتال هم نام آن را شنیده باشند. کریپتوکارنسی ها به علت سودهی بالا و البته برنامه‌های جذاب، آینده بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده است. همین عوامل باعث شده تا سرمایه گذاران زیادی به این سمت و سو بیایند و فعالیت در این حوزه اقتصادی به شدت جذاب شود.

اتریوم طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده و با توجه به اخبار منتشر شده از آن، هنوز راه زیادی برای توسعه و رشد دارد. اگر تاریخچه قیمت اتریوم را مورد بررسی قرار دهید حتما به صحبت‌های ما پی خواهید برد. در بیتشال همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد Ethereum بدست آورید.

درباره رمز ارز اتریوم

اتریوم بلاکچینی غیر متمرکز، متن‌ باز و دارای قابلیت قرارداد هوشمند است. در حال حاضر اتریوم رتبه دوم رمز ارزها را بعد از بیت کوین در اختیار دارد. اتریوم در لاتین به صورت Ethereum نوشته می‌شود. اتریوم نسل دوم بلاکچین محسوب می‌شود که با قصد هوشمند کردن پروسه‌ها برای به اجراگذاری فرآیندهای غیرمتمرکز و اتوماتیک ایجاد شده است.

پیشنهاد می‌کنیم کمی از فضای خرید رمز ارز Ethereum فقط به عنوان یک دارایی دیجیتال با ارزش دور شویم و اطلاعاتی درباره یکی از جذاب‌ترین پروژه‌ها در دنیای رمز ارزها از لحاظ فنی بدست آوریم. به هر حال کسب رتبه دوم بازار کریپتوکارنسی کار چندان آسانی نیست و یک پروژه برای در اختیار داشتن این جایگاه حتما باید حرفی برای گفتن داشته باشد.

اتریوم چیست؟

در مقدمه مطلب بصورت خلاصه گفتیم اتریوم چیست اما در ادامه به بررسی بیشتری می‌پردازیم. در حال حاضر افراد زیادی سرمایه گذاری روی رمز ارز اتریوم را در اولویت فعالیت‌های اقتصادی خود قرار داده اند. اما اگر هنوز ارتباط مستقیمی با انواع ارز دیجیتال نداشته‌اید، احتمالا چیزهایی در اخبار روز درباره آنها شنیده باشید. بیت کوین و اتریوم دو رمز ارز محبوب و معروف بازار هستند که ارزش بالایی دارند.

با اینکه اول بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال پا به این عرصه گذاشت و هدف خود را عبور از سیستم مالی سنتی اعلام کرد اما اتریوم کاربردهای متعددی داشته و ذخیره ارزش و انتقال پول تنها کاربردش نیست. اگر بخواهیم خیلی خلاصه در مورد سوال Ethereum چیست صحبت کنیم، باید دنیایی را در ذهن خود تجسم نمایید که مردم بدون نیاز به واسطه معاملات خود را به صورت غیر متمرکز انجام می‌دهند یا قرارداد ثبت کرده و از انواع خدمات مالی و غیرمالی استفاده می‌کنند.

ارز اتریوم

اتریوم ایده‌های جذابی دارد و برای رسیدن به آنها مدام در حال بروزرسانی و توسعه است. این ارز دیجیتال یک شبکه پیچیده بوده که اگر از برنامه‌های آن اطلاعات خوبی کسب کنید، تصویر روشنی از آینده اتریوم خواهید داشت. در ابتدا یک برنامه نویس به نام ویتالیک بوترین در سال 2013 طرح اولیه اتریوم را ارائه نمود و حدود یک سال بعد، تامین بودجه صورت گرفت و به طور رسمی شبکه فعال گردید. رمزارز بومی این شبکه ETH نام دارد و در واقع ارز رایج برای استفاده از این شبکه غیرمتمرکز است. ETH از لحاظ حجم بازار دومین رمزارز ارزشمند جهان پس از BTC محسوب می‌شود.  برای دیدن جزئیات طرح های این پروژه به وبسایت رسمی اتریوم مراجعه نمایید.

اتریوم 2 چیست؟

رمز ارز Ethereum چگونه کار می‌کند؟

خب کمی فهمیدیم که اتریوم چیست و چه فلسفه ای دارد. برای اینکه درک صحیحی از نحوه عملکرد اتریوم داشته باشید، مقایسه‌ای بین شبکه اتریوم با سیستم بانکداری صورت خواهیم داد. شبکه اتریوم را اگر بانک با موسسه‌ای مالی در نظر بگیریم، تمام فرایندها با ارز رایج بلاکچین اتریوم یعنی اتر انجام می‌شود. به طور مثال در سیستم بانکی خدمات ریالی دریافت می‌کنید و هزینه آن خدمات را با ریال می‌پردازید.

چنین مسئله‌ای در شبکه اتریوم هم صدق می‌کند و شما باید برای استفاده از خدمات شبکه Ethereum ، اتر بپردازید. این تمام قضیه نیست بلکه گوشه‌ای از کارکرد بلاکچین اتریوم است که به شما اجازه انتقال دارایی و نگهداری آن را در فضایی امن و دور از دسترس را می‌دهد. موردی مهم دیگری که اتریوم را به نسبت سایر بلاکچین ها خاص می‌کند، امکان کدنویسی، توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و اسمارت کانترکت‌ها ( قرارداد هوشمند ) است.

رمز ارز Ethereum چگونه کار می‌کند؟

سال ها پیش وقتی از جوزف لوبین به عنوان یکی از توسعه دهندگان اصلی سوالی در مورد هدف از ایجاد شبکه رمز ارز Ethereum پرسیدند، او اینگونه پاسخ داد: “اتریوم ساخته شده تا برای انجام امور زندگی‌ به هیچ واسطه‌ای جز خودمان نیازی نداشته باشیم.” بعد از آن که ساتوشی ناکاموتو رمز ارز بیت کوین را به عنوان اولین سیستم پولی غیرمتمرکز معرفی کرد، اتریوم با ایده‌های جدیدتری متولد شد. مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و اتریوم، شبکه یا بلاکچین اتریوم است که در بیتشال به آن خواهیم پرداخت.

بیت کوین اگرچه تراکنش های پولی را به جای سرورهای بانکی روی کامپیوترهای جهان توزیع کرده و مستقل از دولت و واسطه‌ها عمل می‌کند. اما اتریوم بالاتر از آن امکان اجرای غیرمتمرکز کدهای برنامه نویسی را فراهم کرده تا علاوه بر پول، بتوان سایر خدمات را هم با این بلاکچین انجام داد.

قرارداد هوشمند اتریوم چیست؟

اتریوم در سال 2015 توسط جوانی روسی کانادایی بنام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) با الهام از بیت کوین ایجاد شد. اتریوم بنیان‌گذاران دیگری هم داشت. معروف‌ترین هم‌بنیان‌گذار اتریوم ، چارلز هاسکینسون است که از اتریوم جدا شد و شبکه کاردانو را ایجاد کرد. کاردانو یکی از رقبای اصلی اتریوم به حساب می‌آید. اتریوم برخلاف بیت کوین امکان اجرای قرارداد هوشمند را دارد.

فرض کنید فرد یا سازمانی می‌خواهد سهام شرکت خود را بصورت غیرمتمرکز در بازار عرضه کند. برای این کار میبایست سهام‌های خود را در قالب توکن بر بستر یک بلاک چین پیاده‌سازی کند. ایجاد، بروزرسانی، توسعه و نگه‌داری بلاک چین کار هر فرد یا مجموعه‌ای نیست و هزینه و دانش فنی بسیار بالایی نیاز دارد. Ethereum این مشکل را با تیم متخصص و تجربه‌ای که دارد حل کرده است.

ارز دیجیتال اتریوم

قرارداد هوشمند اتریوم معجزه‌ای کم نظیر است که امکان توکنایز کردن سهام هر شرکتی را براحتی فراهم می‌کند. مثال دوم؛ فرض کنید کمپانی الف قصد خرید خودرو از کمپانی ب را دارد. در صورتی که این دو کمپانی قرارداد خود را از دست نوشته‌های کاغذی به سمت قراردادهای هوشمند اتریوم ببرند، با شفافیت و اعتماد خیلی بیشتری می‌توانند مبادله خود را انجام دهند.

قرارداد هوشمند اتریوم پول خریدار خودرو را بصورت اتر تحویل می‌گیرد، مدارک و مستندات خودروها را نیز بررسی می‌کند، اگر تمام موارد صحیح بود، معامله را بصورت اتوماتیک انجام می‌دهد. با قرارداد هوشمند اتریوم امکان تقلب و دستکاری اطلاعات دیگر وجود نخواهد داشت. این تنها دو مورد از ده‌ها موردی است که قرارداد هوشمند اتریوم در اختیار کاربران علاقه‌مند قرار داده است. کاربرد قرارداد هوشمند اتریوم بسیار فراتر از این دو مثال است.

پروژه‌های غیر متمرکز اتریوم کدامند؟

همانطور که اشاره کردیم، شبکه اتریوم امکان برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز معروف به Dapp و قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. برنامه‌‌های معروف نوشته شده روی شبکه اتریوم به چهار دسته اصلی بازی‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز، بازار‌های غیرمتمرکز و اپلیکیشن‌های امورمالی غیرمتمرکز یا DeFi تقسیم می‌شوند. با ما در بیتشال همراه باشید، چند نمونه از این بخش‌های جذاب را معرفی می‌کنیم.

پروژه‌های غیر متمرکز اتریوم کدامند؟

  • بازی غیر متمرکز اکسی اینقینیتی

یکی از معروف‌ترین برنامه‌های غیرمتمرکز حاضر در بلاکچین اتریوم اکسی اینفینیتی نام دارد. این بازی تحول بزرگی در عرصه بازی‌های نسل جدید کامپیوتری به حساب می‌آید؛ بازیکنان در این بازی شخصیت‌ها را با اکسی‌های خود را خریداری کرده و با آن بازی می‌کنند، همچنین به عنوان جایزه توکن اکسی دریافت می‌نمایند. این توکن با نماد AXS هم اکنون در صرافی‌های مختلف قابل معامله است.

  • صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ

ایده صرافی غیرمتمرکز واقعا جذاب بوده که به لطف شبکه اتریوم اجرایی شده است. خیلی از افراد آینده روشنی را برای یونی سواپ می‌بینند و معتقدند که این صرافی غیرمتمرکز به زودی جای بایننس و کوین بیس را خواهد گرفت. در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ شما بدون نیاز به احراز هویت و بدون نیاز به در اختیار قراردادن ارزهای خود در اختیار صرافی، می‌توانید دارایی خودتان را در فضای امن بلاکچین به هر رمزارزی که بخواهید تبدیل کرده و در پایان آن را برداشت کنید.

چگونه اتریوم بدست آوریم؟

برنامه‌های Ethereum و اهداف آن باعث شده تا سرمایه گذاران بزرگی اهداف رمز ارز اتریوم را زیر نظر بگیرند. اتریوم توانسته طی سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته باشد و هنوز هیچ سقفی را جلوی خود مشاهده نکند. بسیاری از فعالان حوزه کریپتوکارنسی به آینده این ارز دیجیتال بسیار امیدوارند و بر این باورند که روزی اتریوم بالاخره بر بیت کوین غلبه خواهد کرد. ایده جذاب Ethereum و بلاکچین متفاوتش باعث شده تا چنین رشدی برای آن دور از تصور نباشد. همین مسائل نیز بر شهرت و ارزشمندی آن صحه می‌گذارد و افراد زیادی به دنبال راه‌های کسب اتریوم هستند.

چگونه ETH بدست آوریم؟

مانند سایر رمز ارزها، اتریوم را می‌توان از طریق صرافی ارز دیجیتال تهیه کرد. تقریبا تمام صرافی‌های ایرانی یا خارجی امکان خرید اتریوم را به صورت مستقیم فراهم کرده‌اند. همچنین از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز که ایده اولیه آن از سوی خود اتریوم مطرح شده، می‌توان نسبت به مبادله آن با سایر ارزها اقدام کنید.

اگر قصد یا بودجه ندارید که یک واحد اتر را به صورت کامل خریداری کنید، بدون هیچ دردسری میتوان کسری از آن را خریداری نمایید. همانند آنچه در مورد بیت کوین وجود دارد، دومین راه برای کسب اتریوم استخراج آن می‌باشد. در چنین حالتی شما به سخت افزار قوی یا همان دستگاه ماینینگ نیاز خواهید داشت. شما می‌توانید در ازای تایید تراکنش‌های شبکه، کارمزدی به صورت اتر دریافت نمایید.

اتریوم چگونه تولید میشود؟

هم اکنون اتریوم نیز به‌مانند بیت کوین طی فرآیندهای محاسباتی رمزنگاری که توسط رایانه‌های ویژه صورت می‌پذیرد استخراج می‌شود. پروسه ایجاد اتریوم را ماینینگ Ethereum یا استخراج اتریوم می‌نامند. به افرادی که اتر استخراج می‌کنند ماینر شبکه اتریوم گفته می‌شود.

تمام افراد از سرتاسر جهان اجازه دارند در شبکه اتریوم به ماین اتر بپردازند. برای استخراج اتریوم، نیاز به سخت‌افزار ویژه ماین اتریوم ، برق، اینترنت پرسرعت، مکان مناسب و دانش فنی استخراج اتریوم دارید. ماینرهای اتریوم ، هم به ایجاد و تولید اتر کمک می‌کنند و هم نقل و انتقالات و تراکنش‌ها در شبکه آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

ETH چگونه تولید میشود 

اکنون این پرسش ایجاد می‌شود که منابع درآمدی استخراج‌کنندگان اتریوم از چه راهی است؛ جالب است بدانید، شبکه اتریوم گونه‌ای کدنویسی شده است که به استخراج‌کنندگان خود اتر هدیه می‌کند. به این صورت که استخراج کنندگان شبکه اتریوم بجز اتری که در پروسه ماینینگ جمع‌آوری می‌کنند، بابت چک‌کردن تراکنش‌های اتریوم نیز اتر دریافت می‌کنند.

منبع اتر دریافتی ماینرهای شبکه Ethereum ، مقداری از اتر مورد انتقال است که به گسفی یا کارمزد شبکه اتریوم شهرت دارد. مقدار اتر پرداخت شده به ماینر یا همان گسفی اتریوم را فرد انتقال دهنده اتریوم مشخص می‌کنند. به‌همین دلیل هر کاربری که اتر بیشتری به عنوان گسفی پرداخت کند، تراکنش آن سریع‌تر به مقصد می‌رسد.

کیف پول اتریوم چیست؟

فرایند نگهداری رمز ارز اتریوم مانند سایر ارزهای موجود در بازار است و برای خرید اتر به کیف پول اتریوم نیاز داشته که آن را پشتیبانی کند. اتریوم کیف پول دیجیتال اختصاصی برای نگه داری سکه هایتان دارد اما کیف پول های مختلفی قابلیت ذخیره سازی آن را دارند. کیف پول اتریوم راهی برای مدیریت رمز ارز اتر و حساب کاربری اتریوم است، بنابراین برای شروع حتما به آن نیاز خواهید داشت.

اگر با نرم افزارهای موبایل بانک کار کرده‌اید و با ساختار آنها آشنا هستید، کیف پول اتریوم هم دقیقا به همان صورت عمل می‌کند با این تفاوت که خبری از بانک نیست. کیف پول Ethereum تنها ابزاری برای مدیریت حساب کاربری است و شما هر لحظه که اراده نمایید، قادر به تغییر کیف پولتان هستید. کیف پول از داریی شما محافظت نمی‌کند بلکه ابزاری جهت نمایش موجودی رمزارز های شماست.

کیف پول اتریوم چیست

کیف پول اتریوم اپلیکیشنی برای مدیریت منابع اتر فرد می‌باشد. همچنین ویژگی‌هایی برای نمایش تراز حساب، تاریخچه تراکنش‌ها و راهکاری برای ارسال و دریافت منابع مالی را دارد. البته برخی از کیف پول‌ های موجود، از قابلیت‌های بیشتری بهره می‌برند. کیف پول اتریوم یک کلید خصوصی برای دسترسی به اتر ایجاد می‌کند که بدون آن قادر به استفاده از اتر های خود نخواهید بود.

به طور کلی ما دو نوع کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری داریم. کیف پول های سخت افزاری را می‌توان همانند یک فلش همیشه به همراه داشت. دو نمونه محبوب آنها لجر و ترزور نام دارند. تراست والت، اتمیک و متامسک نیز برخی از کیف پول های نرم افزاری اتریوم می‌باشند که روی پلتفرم های مختلف از جمله موبایل و دسکتاپ قابلیت نصب دارند. شما می توانید با استفاده از کیف پول های ذکر شده نسبت به نگهداری رمز ارز Ethereum اقدام کنید.

معایب و مزایای اتریوم

شبکه اتریوم در برخی مواقع به دلیل حجم تراکنش‌های زیاد و گاها فعالیت ماینرهای مخرب، کارمزد بالایی دارد. البته این میزان کارمزد در شبکه اتریوم مقطعی است. کارشناسان بر این باورند اگر اتریوم بتواند کارمزدهای شبکه را کاهش دهد، فعالیت کاربران آن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. زمان‎‌هایی که کارمزد شبکه اتریوم زیاد می‌شود، انتقال در شبکه اتریوم به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

لازم به ذکر است کارمزد شبکه Ethereum در مقایسه با سایر ساختارهای مالی سنتی به مقدار زیادی پایین‌تر است. کارمزد انتقال یک تراکنش چند میلیون دلاری در شبکه اتریوم نهایتا چند صد دلار و این کارمزد در شبکه‌های بانکی چند هزار دلار است. مزیت اصلی اتریوم تیم قدرتمند و کاربران زیاد شبکه آن است. تیم اتریوم هزاران برنامه نویس و توسعه‌دهنده‌ متخصص بلاکچین از سراسر دنیا دارد.

معایب و مزایای Ethereum

کاربران شبکه اتریوم نیز علاوه بر سرمایه‌گذارن و معامله‌گران شخصی و سازمانی، کمپانی‌ها و استارتاپ‌های بزرگ نظیر صرافی‌های غیرمتمرکز، مرورگرهای غیرمتمرکز، بازی‌های غیرمتمرکز، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و … هستند. همچنین Ethereum خودگردان و جهانی است و در اختیار هیچ کشور یا سازمانی خاصی نیست. از همین رو نابود شدن یک کشور یا تغییر سیاست یک سازمان، هیچ تاثیری بر اتریوم نخواهد داشت.

امیدواریم مطلب اتریوم چیست و چگونه کار می‌کند مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها