Categories
تحلیل فاندامنتال رمزارزها, مقالات اتریوم

اتریوم 2 ، یک به روزرسانی برای بلاکچین فعلی اتریوم می باشد. هدف آن افزایش سرعت، کارایی و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

هدف اتریوم 2 افزایش سرعت، کارایی و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است، که امکان رفع عوامل مختل کننده و افزایش تعداد تراکنش‌ها را فراهم می‌کند.

تکنولوژی بلاکچین در بازارهای جهانی انقلابی ایجاد کرده‌است. این تکنولوژی بخش‌های مختلفی مانند بانکداری، فناوری‌های مالی (fintech)، کشاورزی و مراقبت‌های بهداشتی را متحول کرده‌ است. رمزارزها بر اساس اصول بلاک چین، که معاملات را ساده و ایمن کرده است فعالیت می‌کند. رمز ارز به زبان ساده همان ارز دیجیتال است که هم اکنون هزاران مورد از آن وجود دارد. اتریوم دومین رمزارز بزرگ بازار بوده که به آسانی امکان ساخت قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی آن وجود دارد. در این مقاله به بررسی اتریوم 2 میپردازیم.

اتریوم 2 چیست؟

اتریوم 2 ، یک بروزرسانی برای شبکه بلاکچین اتریوم، به هدف افزایش سرعت، کارایی و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است. نام‌های دیگر این بروزرسانی، Eth2 یا Serenity می‌باشند. اتریوم 2 ، در مقایسه با ورژن قبلی تغییراتی اساسی در ساختار و طراحی داشته است. دو تغییر اساسی، “گواهی اثبات سهام” و “شاردینگ ” (sharding) هستند. اجازه دهید به هر دو این اصطلاحات، برای درک عملکرد اتریوم 2 بپردازیم.

گواهی اثبات سهام چیست؟

در مکانیزم اجماع گواهی اثبات سهام، به جای ماینرها، تایید کننده (validator)  وجود دارد. نقش اصلی آن‌ها ارائه بلوک‌های جدید، تامین توان محاسباتی، ذخیره‌سازی و پهنای باند برای تایید معاملات می‌باشد. به این تایید کنندگان به صورت دوره‌ای اتر پرداخت می‌شود. یک قرارداد سپرده 32 ETH وجود دارد که باید توسط این تایید کنندگان قفل شود. این یک نوع سپرده امنیتی است که در صورت هر عملکرد غلط به طور کامل یا جزئی جریمه می‌شود. این روش در جلوگیری از سواستفاده‌ها بسیار موثر است.

شاردینگ

شاردینگ (Sharding) چیست؟

شاردینگ فرآیند تقسیم یک بلاکچین به چند بلاکچین به هدف پخش فعالیت‌‌ها به منظور بهره وری بیشتر می‌باشد. در این فرآیند، از آن‌جا که یک تایید کننده مسئول کنترل تمام حجم کار نیست، باعث افزایش کارآیی کل شبکه می‌شود. هر تایید کننده مسئول نگه‌داری اطلاعات مربوط به شارد (بخش) خود می‌باشد. این تایید‌کنندگان هم‌چنین به طور منظم میان شاردها جابه‌جا می‌شوند تا از هر نوع دست‌کاری جلوگیری شود. از بیکن چین (Beacon Chain) برای ارتباط و هماهنگی این شاردها استفاده می‌شود.

اتریوم 2 چطور کار می کند؟

تایید کنندگان مهم‌ترین جنبه اتریوم 2 هستند، زیرا مسئول زیرساخت و نگه‌داری آن می باشند. هر تایید کننده دارای دو کلید است: کلید انتقال و کلید برداشت از حساب.

سه کارکرد اصلی برای یک تایید کننده وجود دارد:

  • ارائه و اضافه کردن بلاک‌ها به یکی از زنجیره‌های شارد
  • برای تصدیق اعتبار شاردها
  • گزارش رفتار بدخواهانه سایر تایید کنندگان

اگر می‌خواهید به یک تایید کننده اصلی تبدیل شوید، باید 32 اتر را در شبکه قفل کنید. تایید کننده‌ها تنها کار نمی‌کنند. آن‌ها اغلب در کمیته‌هایی کار می‌کنند که در آن گروه‌هایی از حداقل 128 تایید کننده در راس بلاکچین رای می‌دهند. رای‌های جمع شده انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

رای‌های LMD GHOST

تصدیق‌ها برای راس بلاکچین هستند، به طور خاص برای آخرین بلاکی که اغلب تایید کنندگان بر سر آن توافق کرده‌اند.

رای‌های Casper FFG

تصدیق‌ها برای checkpoint ها در epoch هستند.

یک checkpoint، جدیدترین بلاک در اولین جای خالی از یک دوره می‌باشد. Epoch ها شامل 32 slot هستند. زمانی که 2 یا 3 تاییدکننده بر سر جدیدترین checkpoint توافق کنند، توجیه می‌شود. هنگامی که checkpoint قبلی توجیه شد، بلاک قبلی نهایی می‌شود. بنابراین بعد از دو epoch، یک بلاک نهایی می‌شود.

چه تفاوت هایی میان اتریوم و اتریوم 2 وجود دارد؟

تفاوت عمده میان اتریوم 2 و اتریوم، مکانیزم اجماعی است که آن‌ها از آن استفاده می‌کنند. اتریوم از مکانیزم اثبات انجام کار (pow)، و اتریوم 2 از مکانیزم گواهی اثبات سهام (pos) استفاده می‌کند.

مکانیزم گواهی اثبات انجام کار، فرآیندی متمرکز بر انرژی است که در آن معادلات ریاضی پیچیده توسط ماینرها با کمک قدرت پردازش سخت‌افزار کامپیوتر رمزگشایی می‌شوند. این فرآیند هم‌چنین برای تایید تراکنش‌های جدید نیز به کار می‌رود. هر کس که ابتدا معادله را حل کند، تراکنش جدیدی را اضافه می‌کند که حاوی رکوردهای معاملاتی قبلی است که بلاکچین را تشکیل می‌دهد.

در مکانیزم گواهی اثبات سهام، برای تایید تراکنش توسط تایید کنندگان معامله، به جای ماینرها، از رمزارز استفاده می‌شود. تایید کنندگان باید میزان ارائه خود را بسته به زمان و میزان رمزارز تحت مالکیت خود تعیین کنند. وقتی اکثریتی از تایید کنندگان ادعا می‌کنند که بلاک را دیده‌اند، به بلاکچین اضافه‌شده و برای اجرای موفقیت‌آمیز ارائه یک بلاک به آن‌ها پاداش داده می‌شود. بدین صورت ارز جدید در شبکه تولید می‌شود.

PoS یک مکانیزم کارآمدتر انرژی در مقایسه با PoW است چرا که از توان محاسباتی کمتری برای ایمن کردن یک بلاکچین استفاده می‌کند.

آیا اتریوم 2 امن‌تر است؟

مهم‌ترین برتری اتریوم 2 مقیاس‌پذیری آن است. اتریوم 2 دارای زنجیره‌ای از shard است که به واسطه آن می‌تواند 10.000، معامله در ثانیه انجام دهد، در حالی که اتریوم می‌تواند تنها 30 تراکنش در هر ثانیه را پشتیبانی کند. پیاده‌سازی زنجیره‌های shard به شبکه سرعت بخشیده و از آن‌جایی که تراکنش‌ها به جای زنجیره‌های متوالی در زنجیره‌های موازی جابه‌جا می‌شوند، پیشرفت آسان‌تر را در پی دارد.

ایده اصلی پشت ابداع یک ارتقا برای اتریوم موجود، اعمال ایمنی بیشتر در کل تراکنش‌ها ‌می‌باشد. بسیاری از شبکه‌های گواهی اثبات سهام مجموعه بسیار کوچکی از تایید کنندگان دارند. این باعث کاهش امنیت شبکه می‌شود. اتریوم 2 نیازمند مجموعه بزرگی از تاییدکنندگان، تقریبا (16.384) عدد می‌باشد، که آن را غیرمتمرکز، ایمن و مستعد دست‌کاری کم‌تر می‌کند.

آینده اتریوم 2

اتریوم، از زمان لانچ آن در سال 2015، بزرگ‌ترین بلاکچین با هدف عمومی در بازار امروز بوده است. بیش از 1400 مورد از پروژه‌های اتریوم در حال ساخت هستند. این ارتقا در سه مرحله انجام خواهد شد:

فاز 0 ، 1 و 2 در دسامبر 2020 با اجرای بیکن چین آغاز شد. این فاز ثبت‌های تایید کنندگان را ذخیره کرده و مکانیسم اجماع گواه انجام کار را جایگزین می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که فاز 1 در سال 2021 آغاز و زنجیره‌های shard آن یکپارچه خواهند شد.

انتظار می‌رود که 64 شارد در آن آغاز به کار کند. زنجیره اتریوم 1 در مرحله 1.5 به یک shard از اتریوم 2 تبدیل خواهد شد و انتقالاتی که به کار گرفته خواهند شد، منجر به اتریوم 2 مشابه “اوراق‌قرضه دائمی و دارایی” و نرخ شناور می‌شود، چرا که تایید کنندگان اکنون می‌توانند آزادانه به برنامه وارد یا از آن خارج شوند.

در فاز 2، شاردها به طور عمل‌کردی با قراردادهای هوشمند سازگار خواهند بود.

این برنامه قرار است در سال 2022/2021 راه‌اندازی شود. این یک نسخه ارتقا یافته با ویژگی‌های اضافه خواهد بود. با مزایای اضافه‌شده و مقیاس‌پذیری آن، اتریوم 2 در سال‌های آتی سرمایه‌گذاران را بیشتر و بیشتر جذب خواهد کرد.

خطرات مرتبط با اتریوم 2 چیست؟

به عنوان یک دارنده اتر که به استیکینگ در اتریوم 2 علاقه‌مند است، خطرات کلیدی که با آن روبرو خواهید شد عبارت‌اند از:

  • نقل و انتقالات یک طرفه بیکن چین و وجوه قفل‌ شده تا فاز 1.5 (جدول زمانی نامعلوم)
  • اختلالات نرم‌افزار مشتریان (نرم افزار مورد استفاده تایید کننده)
  • خاموش‌شدن فراهم کننده سرویس قبل از مرحله 1.5

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی اتریوم 2 و اهداف و قابلیت‌های آن پرداختیم. این‌که با شکل‌گیری اتریوم 2 قیمت اتر افزایش یا کاهش پیدا می‌کند بیشتر به کاربران بستگی دارد و باید دید که چطور پیش خواهد رفت.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها