Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها

ارز دیجیتال بیم Beam یکی از آن پروژه‌های بلاک‌چینی خاص است که در حوزه بازی‌های ویدیویی به خوبی درخشیده است.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

صنعت بازی‌های ویدیویی در چند سال گذشته، یکی از بزرگ‌ترین رشد‌ها را در بازار ارزهای دیجیتال داشته و پروژه‌های بلاک‌چینی بسیاری حول آن به وجود آمده است. با عرضه بازی بلاک‌چینی اکسی اینفینیتی (AXS) در سال 2021 میلادی، مفهوم بازی کن و جایزه بگیر (P2E) در بازار ارزهای دیجیتال رواج پیدا کرد که به دنبال آن پروژه‌های دیگری نیز منتشر شدند.

در این مقاله، می‌خواهیم به ارز دیجیتال بیم (Beam) بپردازیم که یکی از جدیدترین پروژه‌های بلاک‌چینی در زمینه بازی‌های ویدیویی است و توسعه‌دهندگان آن قصد دارند که به وسیله‌ی آن، شیوه‌ای که بازی‌های بلاک‌چینی توسعه پیدا می‌کنند و اجرا می‌شوند را به کل تغییر دهند.

مقدمه‌ای بر ارز دیجیتال بیم و سازمان غیرمتمرکز آن

پیش از معرفی ارز دیجیتال بیم، بهتر است که ابتدا نگاهی به سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO) آن یعنی مریت سیرکل (Merit Circle) داشته باشیم که عامل به وجود آمدن ارز بیم است. این سازمان بر روی بازی‌های بلاک‌چینی تمرکز دارد و ارز دیجیتال بیم، بزرگ‌ترین قدمی است که آن‌ها در مسیر پشتیبانی و ترویج چنین بازی‌هایی برداشته‌اند. کاربران این سازمان می‌توانند علاوه بر شرکت در نظرسنجی‌های مرتبط به پلتفرم، بر روی پروژه‌های مختلف بازی نیز سرمایه‌گذاری کنند و به حمایت از بازی‌های بلاک‌چینی بپردازند.

این سازمان به طور کلی از چهار بخش، سرمایه‌گذاری، استودیو، بازی‌ و بازار تشکیل شده است که هر کدام به هر یک از نیازهای اساسی کاربران این سازمان رسیدگی می‌کنند. امکان سرمایه‌گذاری در بازی‌های بلاک‌چینی، توسعه بازی، دیدن فهرست بازی‌ها و آموزش‌ها و خرید‌و‌فروش مدل‌های گوناگون برای توسعه بازی از جمله خدماتی است که بخش‌های مختلف این سازمان به کاربران ارائه می‌دهد.

یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های این سازمان که در اواخر سال 2023 میلادی منتشر شده، BEAM است. این ارز دیجیتال دارای یک بلاک‌چین متمرکز بر بازی‌های ویدیویی است که می‌خواهد روش استفاده از فناوری بلاک‌چین برای توسعه بازی، اجرای آن و خریدوفروش دارایی‌های درون بازی را به طور کلی متحول کند. این ارز دیجیتال به عنوان یک زیر شبکه (Subnet) در آولانچ (AVAX) فعالیت می‌کند و به واسطه‌ی پشتیبانی از پروتکل اومنی‌چین (OmniChain)، امکان خریدوفروش تمام دارایی‌های درون بازی به صورت توکن‌های (NFT) را ممکن کرده است.

چه ویژگی‌هایی ارز دیجیتال بیم را خاص می‌کنند؟

همان‌طور که گفته شد، ارز دیجیتال بیم به عنوان یک زیر شبکه در بلاک‌چین آولانچ کار می‌کند که به لطف آن، ارز بیم می‌تواند خارج از شبکه اولانچ فعالیت و تراکنش‌ها را آن‌طور که در نظر دارد پردازش کند و در عین حال، از تمامی ویژگی‌های کلیدی بلاک‌چین اولانچ که شامل تراکنش‌های سریع و کارمزد بسیار پایین است، بهره‌مند شود. سرعت بالای تراکنش‌ها و پایین بودن هزینه‌ها دو عامل فوق‌العاده مهم برای کاربرانی است که می‌خواهند بازی بلاک‌چینی آن‌ها سریع و بروز باشد و بتوانند با کمترین کارمزد ممکن، به کسب درآمد بپردازند.

بهترین بازی های NFT

ویژگی های ارز بیم

همچنین لازم به ذکر است که ارز دیجیتال بیم قصد دارد که با رشد ادامه‌دار شبکه در سال جاری، از الگوریتم اثبات اعتبار (PoA) به اثبات سهام (PoS) برای پردازش تراکنش‌ها و اعتبار‌سنجی شبکه تغییر پیدا کند. این دو الگوریتم در مقایسه با الگوریتم اثبات کار (PoW)، کارمزد پایین‌تر و مقیاس‌پذیری بالاتری دارند.

تفاوت الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام

بررسی تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال بیم

در بازار ارزهای دیجیتال، پروژه‌ها در دو تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مورد بررسی قرار می‌گیرند که تحلیل تکنیکال بر اساس داده‌های قیمتی و حرکات نمودار است و در تحلیل فاندامنتال عوامل تاثیرگذار بر ارزش آن پروژه بررسی می‌شود. تحلیل فاندامنتال با بررسی عواملی چون وضعیت عرضه توکن، گروه توسعه‌دهنده، فعالیت آن‌ها در فضای مجازی و دیگر عوامل، به ما کمک می‌کند تا ارز دیجیتال بیم را بهتر بشناسیم و ارزش آن را از نظر فاندامنتال مشخص کنیم. این عوامل به شرح زیر هستند:

شبکه‌های اجتماعی و رسانه

ارز دیجیتال بیم از نظر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و جلب نظر رسانه‌ها خوب عمل کرده است و در پلتفرم‌های اجتماعی چون اکس (توییتر سابق)، دیسکورد و تلگرام فعالیت می‌کند. بیم در هر سه پلتفرم ذکر شده در مقایسه با پروژه‌های دیگر، فعالیت خوب و منظمی دارد.

شفافیت و امنیت پروژه

بلاک‌چین ارز دیجیتال بیم از نظر امنیت و ساختار در وضعیت قابل قبولی قرار دارد، اما همچنان به عقیده‌ی بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال جای پیشرفت دارد. بیم همچنین از نظر نقدینگی در صرافی‌های ارز دیجیتال در وضعیت خوبی قرار دارد که نشان می‌دهد از این جنبه یک پروژه قابل اعتماد است.

توکنومیک (Tokenomic)

توکنومیک یک مفهوم فاندامنتال و به معنای بررسی ابعاد اقتصادی یک توکن است که شامل عواملی چون توزیع، عرضه و تقاضا، برنامه‌های عرضه در آینده، توکن‌سوزی و دیگر موارد می‌شود. از این نظر، توکن بیم در وضعیت خوبی قرار دارد چرا که علاوه بر پشتیبانی از یک روش ضد تورمی برای حفظ ارزش توکن، رویکرد مناسبی در خصوص نحوه عرضه توکن دارد و تاکنون بخش اعظمی از آن را وارد چرخه خریدوفروش کرده است.

روند توسعه اکوسیستم

در این زمینه، اگرچه که ارز دیجیتال بیم به اهداف اولیه‌اش دست پیدا کرده است، اما سایر برنامه‌های آینده پروژه که توسعه‌دهندگان نوید آن را می‌دهند همچنان در دست توسعه است و زمان عرضه قطعی ندارند. به طور کلی، بیم BEAM یک بلاک‌چین مناسب برای بازی‌های بلاک‌چینی فراهم کرده است، اما روند توسعه اکوسیستم آن تا حدودی به کندی سپری می‌شود.

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال بیم

گروه توسعه‌دهنده

این بخش در تحلیل فاندامنتال بسیار مهم است که ارز دیجیتال بیم متاسفانه امتیاز قابل توجهی از آن دریافت نمی‌کند. گروه توسعه‌دهنده ارز بیم اگرچه با تجربه به نظر می‌رسند، اما بر اساس تحقیقات انجام شده، برنامه‌نویس بسیار کمی در گروه خود دارند که این مسئله توانمندی آن‌ها را برای توسعه و حفظ پروژه در شرایط اضطراری را زیر سوال می‌برد.

خدمات و محصولات ارائه شده

در این زمینه، ارز دیجیتال بیم بسیار جالب توجه عمل کرده است و می‌توان گفت که خدمات بلاک‌چین آن به نحو احسنت به کاربران و توسعه‌دهندگان بازی‌های بلاک‌چینی ارائه می‌شود. از توکن این ارز دیجیتال نیز برای پرداخت کارمزدهای تراکنش‌ها در شبکه، استیکینگ و سرمایه‌گذاری نیز استفاده می‌شود.

سرمایه‌گذاران و شرکای پروژه

ارز دیجیتال بیم سرمایه‌گذاران قابل توجه زیادی را جذب کرده است و شرکای خوبی دارد. این نشان می‌دهد که افراد و شرکت‌های بسیاری به بیم BEAM امیدوارند و آن را پروژه‌ای با پتانسیل قابل توجه می‌دانند.

بیم در حال حاضر از چه بازی‌های بلاک‌چینی پشتیبانی می‌کند؟

ارز دیجیتال بیم با وجود اینکه مدت زمان زیادی از انتشارش نمی‌گذرد، اما در مراحل اولیه فعالیت خود توسعه‌دهندگان بازی بسیاری را به خود جذب کرده است. بر اساس آمار منتشر شده، در حال حاضر بیش از 180 بازی بلاک‌چینی در شبکه این ارز دیجیتال فهرست شده است که بدون شک این مقدار در آینده بیشتر نیز خواهد شد. بازی کارتی و فانتزی Raini: The Lord of Light اولین بازی بلاک‌چینی راه‌اندازی شده در شبکه بیم است.

پس از آن، بازی‌های بلاک‌چینی بیشتری در بلاک‌چین بیم راه‌اندازی شدند که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها بازی Genopets است. این عنوان بازیکنانش را به زندگی فعال و سالم تشویق می‌کند و به ازای انجام حرکات ورزشی و به خصوص در بازی، به آن‌ها پاداش می‌دهد. دو بازی جلب توجه دیگر بلاک‌چین بیم The Zone و Big Time هستند که ژانرهای متفاوتی دارند و پروژه‌های جدی‌تری به حساب می‌آیند.

آیا بیم برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

بیم اگرچه یک پروژه جدید به حساب می‌آید، اما توانسته است که جایگاه خود را به عنوان یکی از بلاک‌چین‌های فعال در صنعت بازی‌های ویدیویی تثبیت کند. ارز دیجیتال بیم یکی از اولین پلتفرم‌های بلاک‌چینی است که بر خلاف رقبایش، امکان پشتیبانی از تعداد زیادی بازی بلاک‌چینی در ژانرهای مختلف را دارد.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بیم

این ارز دیجیتال همچنین به لطف بلاک‌چین اولانچ که زیر شبکه آن محسوب می‌شود، از عملکرد بهتر، کارمزد بسیار پایین‌تر و سرعت بالاتر بهره‌مند است. این موارد آن را به بستری عالی برای توسعه بازی‌های بلاک‌چینی و استفاده از آن‌ها تبدیل کرده است. اغلب رقبای ارز دیجیتال بیم مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم (ETH) هستند که در مقایسه با شبکه بیم، کارمزد بالا و مقیاس‌پذیری پایینی دارند. از طرفی دیگر، می‌توان اشاره کرد که در صورت رشد ادامه‌دار صنعت بازی‌های بلاک‌چینی، ارز دیجیتال بیم نیز رشد خواهد کرد.

سخن پایانی

ارز دیجیتال بیم یکی از آن پروژه‌های بلاک‌چینی خاص است که در حوزه بازی‌های ویدیویی به خوبی درخشیده است. بلاک‌چین بیم روشی جدید جهت استفاده از فناوری بلاک‌چین برای توسعه بازی و مدیریت دارایی‌های درون آن می‌دهد که به لطف دیگر ویژگی‌های آن چون کارمزد پایین و مقیاس‌پذیری بالا، بیم می‌تواند به مرکز جامع تمامی بازی‌های بلاک‌چینی تبدیل شود. کمتر از یک سال از عرضه این ارز دیجیتال می‌گذرد و در این مدت کم، با استقبال گسترده کاربران مواجه شده است. بسیاری از تحلیلگران نسبت به آینده این ارز دیجیتال امیدوارند و سرمایه‌گذاری حساب‌شده در آن می‌تواند در دراز‌مدت سودمند باشد.

سوالات متداول

1- ارز دیجیتال بیم چیست؟

ارز بیم BEAM یک پلتفرم بلاک‌چینی متمرکز بر بازی‌های ویدیویی است که به عنوان زیر شبکه ارز دیجیتال اولانچ فعالیت می‌کند. بیم توسط سازمان غیرمتمرکز خودگردان مریت سیرکل ایجاد شده است و توسعه‌دهندگان آن قصد دارند تا با ارائه محیطی غیرمتمرکز، پرسرعت و کم هزینه، بیم را به بستری ایمن برای استفاده و توسعه بازی‌های بلاک‌چینی تبدیل کنند.

2- ارز دیجیتال بیم چه کاربردهایی دارد؟

توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی می‌توانند بازی خود را با استفاده از فناوری بلاک‌چین در شبکه بیم راه‌اندازی کنند. کاربران بلاک‌چین بیم نیز می‌توانند این بازی‌ها را تجربه کنند، به خریدوفروش دارایی‌های درون بازی بپردازند و یا در صورت تمایل، بر بازی‌های موردعلاقه‌شان سرمایه‌گذاری کنند. پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، استیک کردن در شبکه و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها همه با استفاده از توکن بومی بیم انجام می‌شوند.

3- دلیل رشد بسیار زیاد ارز دیجیتال بیم چیست؟

BEAM یکی از اولین پروژه‌های بلاک‌چینی است که بر خلاف اغلب رقبایش، قابلیت پشتیبانی از چندین بازی بلاک‌چینی را دارد. از طرفی دیگر، بیم زیر شبکه بلاک‌چین اولانچ است که باعث کم هزینه بودن تراکنش‌ها، سرعت بالا و مقیاس‌پذیری عالی بیم شده است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها