Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها

ارز دیجیتال فلو (FLOW) توکن بومی شبکه بلاکچین فلو است که با هدف رفع مشکل مقیاس‌پذیری برای NFTها و بازی‌های بلاکچین توسعه یافته است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در بازار بزرگ ارزهای دیجیتال، چیزی که در حال حاضر به میزان قابل‌ توجهی وجود دارد، پروژه‌هایی است که هیچ نوآوری یا خدمات خاصی برای ارائه ندارند، مشابه یکدیگر هستند و تنها اسم آن‌ها دستخوش تغییر شده است. ارز دیجیتال فلو (Flow) از آن دست ارزهای دیجیتالی است که در میان چنین رمزارزهایی قرار نمی‌گیرد، چراکه با هدف مشخصی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده است.

ارز فلو ویژگی‌ها و کاربردهای قابل‌توجه بسیاری دارد که در این مقاله، به معرفی و شرح تمامی آن‌ها خواهیم پرداخت. ارز دیجیتال flow یکی از پروژه‌های بسیار خوب بلاک‌چین است که ثابت می‌کند برای تبدیل شدن به یک پروژه موفق، تنها نیاز است که شبکه بلاک‌چین شما واقعاً راه حلی برای ارائه داشته باشد.

معرفی ارز دیجیتال فلو

ارز دیجیتال فلو

رمز ارز فلو و شبکه آن توسط شرکت دپر لبز (Dapper Labs) ساخته و منتشر شده است که این شرکت گروه توسعه‌دهنده‌ بازارچه ان اف تی و بازی بلاک‌چین کریپوکیتیز (CryptoKitties) نیز بوده است. این گروه در سال 2017 به دلیل شلوغی و ترافیک بیش از حدی که بازی کریپتوکیتیز برای بلاک‌چین اتریوم (ETH) به بار آورد، دریافت که برای رفع نیازهای این بازی و در کل بازار توکن‌های غیرقابل‌ معاوضه (NFT)، بلاک‌چین اتریوم کافی نیست و باید دست به توسعه بلاک‌چین اختصاصی خود بزنند.

ارز دیجیتال فلو یک شبکه بلاک‌چین مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام (‏PoS‏) است که با هدف ارائه خدمات به برنامه‌ها و ‏بازی‌های مبتنی بر توکن‌های غیرقابل‌ معاوضه و بلاک‌چین طراحی شده است. گروه سازنده این ارز دیجیتال در نظر دارند تا علاوه بر سرمایه‌گذاران بازارهای مالی، کاربران و استفاده‌کنندگان از فضای وب 3.0 را نیز جذب کنند. علاوه بر خدمات پیشرفته غیرمتمرکز، توکن فلو دارای قابلیت‌های استیکینگ، ویژگی‌های حاکمیتی و قابلیت ضد تورمی با ‏افزایش استفاده از شبکه است. همچنین، FLOW برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه نیز استفاده می‌شود که همه این موارد دست به دست هم داده‌ و جذابیت توکن فلو را برای کاربران بیشتر کرده‌اند.

چطور می‌توان از ارز دیجیتال فلو استفاده کرد؟

همانطور که گفته شد، ارز دیجیتال فلو از الگوریتم اثبات سهام در بلاک‌چین خود استفاده می‌کند که این بدان معنی است که شما به عنوان کاربر عضو در شبکه، می‌توانید به یک اعتبارسنج یا ولیدیتور تبدیل شوید. وظیفه اعتبارسنج بررسی صحیح بودن تراکنش‌ها است و باید از ورود تراکنش‌های مخرب به شبکه جلوگیری کند. از همین رو، به منظور تشویق کاربران، امکان استیک کردن و کسب درآمد از توکن‌های فلو فراهم شده است تا کاربران در ازای وقتی که برای اعتبارسنجی می‌گذارند، پاداش دریافت کنند.

الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام

علاوه بر این، توکن ارز دیجیتال فلو یک توکن حاکمیتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا در تصمیم‌گیری‌های درون‌شبکه‌ای فلو شرکت کنید و در خصوص اینکه شبکه به چه سمتی قدم بردارد، حق رأی داشته باشید. به طور خلاصه، شما می‌توانید با اتصال کیف پول خود به وب‌سایت FLOW و استیک کردن توکن‌های خودتان درآمد کسب کنید، در صورت تمایل می‌توانید به عنوان ولیدیتور فعالیت کنید و در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی شبکه شرکت داشته باشید تا مطمئن شوید ارز دیجیتالی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید، در مسیر درستی قرار دارد.

همچنین، لازم به ذکر است که اگر قصد خرید و فروش توکن‌های غیرقابل‌ معاوضه و تجربه‌ی بازی‌های بلاک‌چین که در این شبکه میزبانی می‌شوند را داشته باشید، توکن FLOW نیز به کار شما خواهد آمد.

معرفی ویژگی‌های ارز دیجیتال فلو

معرفی ویژگی‌های ارز دیجیتال Flow

ارز دیجیتال فلو فارغ از گستردگی خدمات و خاص بودن توکن آن، ویژگی‌های قابل‌ توجه دیگری نیز دارد که همه نشأت‌گرفته از بلاکچین آن هستند. این ویژگی‌ها اگرچه تخصصی هستند و ممکن است در نگاه اول بی‌اهمیت جلوه کنند، اما دانستن آن‌ها به سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال کمک می‌کند تا ویژگی‌های مهم این ارز دیجیتال را درک کنند و نسبت به سرمایه‌گذاری‌ خود اطمینان بیشتری داشته باشند. ویژگی‌های ارز دیجیتال فلو به شرح زیر هستند:

معماری منبع‌گرا

بلاک‌چین فلو در نوع خود بسیار خاص است و منبع‌گرا بودن صرفاً یکی از چندین ویژگی‌ بلاک‌چین آن است. معماری منبع‌گرای ارز دیجیتال فلو به این شبکه کمک می‌کند تا محاسبات و ذخیره‌سازی آن‌ها را از هم جدا کند که این جداسازی به افزایش سرعت شبکه و کارآمدی آن می‌انجامد.

معماری چند نقشی

معماری چند نقشی بلاک‌چین فلو در واقع به همان ویژگی‌های حاکمیتی و قابلیت استیکینگ آن در شبکه اشاره دارد. اغلب بلاک‌چین‌های بازار تک نقشی هستند، یعنی تنها خدمات قابل‌ ارائه آن‌ها خرید و فروش و انجام تراکنش است. ارز دیجیتال فلو این‌گونه نیست و بین کاربران عادی، اعتبارسنج‌ها و دیگر افراد مسئول در شبکه تمایز قائل می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی اختصاصی

توسعه‌دهندگان این شبکه به منظور بالا بردن کارایی و امنیت قراردادهای هوشمند، از یک زبان برنامه‌نویسی خاص و جدید به نام کادنس (Cadence‎) استفاده کرده‌اند که به طور خاص برای قراردادهای هوشمند طراحی شده است.

توکن‌های غیرقابل‌ معاوضه (NFTها)

بازار توکن‌های غیرقابل‌ معاوضه و البته بازی‌های بلاک‌چین دلیل به وجود آمدن ارز دیجیتال فلو و بلاک‌چین آن هستند. فلو در حال حاضر تمرکز ویژه‌ای بر این دو بخش دارد و پروژه‌های هنری دیجیتال و بازی‌های بلاک‌چین بسیاری در آن میزبانی می‌شوند.

ارز دیجیتال فلو چه معایبی دارد؟

ارز دیجیتال فلو چه معایبی دارد؟

ارز فلو ویژگی‌ها و کاربردهای بسیاری دارد و دیگر باید به این یقین رسیده باشید که این ارز دیجیتال یک رمز ارز معمولی نیست و در نوع خود بسیار خاص است، اما هیچ ارزی بی‌نقص و کامل نیست و ارز دیجیتال فلو نیز معایب خودش را دارد. آگاهی از این معایب به شما در تصمیم‌گیری بهتر برای سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال کمک می‌کند. این معایب به شرح زیر هستند:

فلو همچنان یک پروژه نسبتاً جدید است

فلو اولین بار در سال 2020 میلادی راه‌اندازی شد و در مقایسه با پروژه‌های بلاک‌چین دیگر همچون اتریوم که از سال 2013 میلادی در بازار هستند، نسبتاً جدید است. با وجود گذشت بیش از سه سال، بلاک‌چین فلو همچنان باید با حفظ ثبات شبکه‌ خود و رشد آن، میزان کاربران فعالش را به مرور افزایش دهد و به طور کلی، خودش را به عنوان یک پروژه معتبر به اثبات برساند.

فضای رقابتی محدود

برای انجام تراکنش و خرید و فروش، پروژه‌های ارزان‌تر و بهتری در مقایسه با بلاک‌چین فلو وجود دارند که افراد می‌توانند استفاده کنند. از این رو، می‌توان گفت که فضای رقابتی فلو بسیار محدود است، چراکه با توجه به ویژگی‌های خود، بایستی روی جذب توسعه‌دهندگان و پروژه‌های بلاک‌چین مختلف تمرکز کند که مسلماً در مقایسه با فضای کاربران معمولی بازار ارزهای دیجیتال، بسیار محدودتر و رقابتی‌تر است.

خطرات امنیتی بالقوه با وجود زبان برنامه‌نویسی اختصاصی

زبان برنامه‌نویسی کادنس اگرچه به طور خاص برای قراردادهای هوشمند طراحی شده است، اما همچنان در معرض حمله هکرها و مشکلات امنیتی قرار دارد. امنیت یک شبکه و پلتفرم آن به طور کلی به تلاش مداوم توسعه‌دهندگان بستگی دارد و تنها با گذر زمان است که مشخص می‌شود یک شبکه امن است یا خیر.

جمع‌بندی: آینده ارز دیجیتال فلو چگونه خواهد بود؟

ارز دیجیتال فلو در حال حاضر که بازار توکن‌های غیرقابل‌ معاوضه و بازی‌های بلاک‌چین نسبتاً بی‌رمق شده است، وضعیت قابل قبولی را می‌گذراند، اما با این حال، از نوسانات لحظه‌ای شدید در امان نیست. نمی‌توان با اطمینان گفت که آینده ارز دیجیتال فلو چگونه خواهد بود، اما باید اشاره کنیم که آینده آن به پیشرفت و گسترش بازار NFT و بازی‌های بلاک‌چین بستگی خواهد داشت. ارز دیجیتال فلو به طور کلی دارای بلاک‌چین خاصی است و توسعه‌دهندگان به خوبی روی آن کار کرده‌اند، اما اگر قصد سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال را دارید، توصیه می‌شود که حساب‌شده عمل کنید، زیرا ارز دیجیتال فلو نوسانات زیادی را تجربه می‌کند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها