Categories
تحلیل فاندامنتال رمزارزها, مقالات آلتکوین‌‌ها
زمان مطالعه: 5 دقیقه

فانتوم (fantom) یک ساختار بسیار مقیاس پذیر، غیرمتمرکز، بدون نیاز به مجوز و منبع باز است که برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) استفاده می‌شود. فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند مبتنی بر DAG (Directed Acyclic Graph) است. DAG یک فناوری مدل‌سازی و ساختار داده است که بر خلاف بلاک چین که از بلوک‌ها تشکیل شده‌اند، شبکه‌های آن از رئوس و لبه‌ها تشکیل شده است. در نتیجه در فانتوم تراکنش‌های کریپتو با رئوس نشان داده و روی هم چیده می‌شوند.

به عبارت ساده، یک سیستم بلاک چین شبیه یک زنجیره است در حالی که طراحی DAG شبیه یک نمودار است.

شبکه فانتوم برای رفع کاستی‌های پلتفرم‌های بلاک چین قبلی مانند بیت کوین و اتریوم از جمله زمان طولانی تراکنش‌ها، توسط دکتر Ahn Byung Ik از کره جنوبی ایجاد شد. ارز FTM توکن بومی شبکه فانتوم است که می‌تواند برای فعالیت‌های حاکمیتی، پاداش به اعتباردهنده‌ها و تامین امنیت شبکه استفاده شود. هدف این راهنما آموزش جامعه در مورد اکوسیستم فانتوم با توضیح عملکرد آن و نحوه خرید فانتوم (FTM) است.

چه چیزی فانتوم را منحصر به فرد می‌کند؟

سیستم‌های بلاک چین سنتی، مانند بلاک چین بیت کوین، برای مقیاس پذیری طراحی نشده‌اند. بلکه امنیت و تمرکززدایی را در اولویت قرار می‌دهند. به عنوان مثال، یک تراکنش در شبکه بیت کوین می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشد. این باعث می‌شود مقیاس شبکه از نظر تراکنش‌ها مشکل شود و اصطلاحا شبکه مقیاس پذیر نباشد.

هدف تیم فانتوم پر کردن این شکاف با استفاده از پروتکل اثبات سهام یا همان استیکینگ (PoS) بدون رهبر است که برای محافظت از شبکه استفاده می‌شود (یعنی بلاک چین امنیت یا عدم تمرکز را به خطر نمی‌اندازد). علاوه بر این، انجام یک تراکنش در شبکه فانتوم ۱ تا ۲ ثانیه طول می‌کشد. همچنین، هزینه‌های تراکنش در شبکه فانتوم به مراتب کمتر از شبکه بیت کوین است.

شبکه فانتوم با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و از عملکرد قرارداد هوشمند از طریق زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity) پشتیبانی می‌کند. فانتوم از این نظر منحصر به فرد است که اجزای آن مستقل کار می‌کند، به این معنی که عملکرد تراکم ترافیک یک منطقه هیچ تاثیری بر سایر مناطق شبکه ندارد.

به لطف سطح بالای مقیاس پذیری فانتوم، هر برنامه غیرمتمرکزی که روی آن ایجاد می‌شود کاملا از برنامه‌های دیگر مستقل است و درعین حالی که به طور مستقل در مناطق خود کار می‌کنند با یکدیگر تعامل نیز دارند.

چگونه فانتوم مشکل سه گانه بلاک چین را حل می‌کند؟

سه‌گانه بلاک چین (Trilemma Blockchain) که فانتوم آن را حل می‌کند، یک مسئله کلیدی است. سه‌گانه بلاک چین به ناتوانی در ایجاد تعادل بین سرعت، امنیت و عدم تمرکز به طور همزمان اشاره دارد. فانتوم از یک پروتکل خاص برای پردازش تراکنش‌ها به صورت ناهمزمان برای انجام تمرکززدایی و امنیت استفاده می‌کند که به کل فرآیند سرعت می‌بخشد.

الگوریتم تحمل خطا ناهمزمان بیزانسی (aBFT) مبتنی بر DAG، Lachesis، از هر دو مدل کلاسیک و ناکاموتو بهتر عمل می‌کند. Lachesis یک جایگزین کارآمدتر، مقیاس‌پذیر و امن‌تر است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های همتا به همتا را بدون ایجاد لایه شبکه خود ایجاد کنند.

Lachesis ناهمزمان است، به این معنی که شرکت کنندگان می‌توانند دستورات را با سرعت خود پردازش کنند. علاوه بر این، هیچ رهبری وجود ندارد و هیچ کس یک عملکرد “ویژه” ایفا نمی‌کند. علاوه بر این، Lachesis تحمل خطای بیزانسی (BFT) است، به این معنی که می‌تواند در حضور گره‌های مشکل‌ساز، از جمله فعالیت‌های مخرب، به توافق برسد. در نهایت، خروجی Lachesis بلافاصله قابل استفاده است. تراکنش‌ها در ۱ تا ۲ ثانیه تایید می‌شوند. بنابراین، مثل بیت‌کوین نیازی به منتظر ماندن برای تایید بلوک نیست.

در فانتوم شبکه‌های همتا به همتا و یک الگوریتم اجماع DAG aBFT برای اتصال Lachesis به سایر گره‌های Lachesis استفاده می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که دستورات مشابه به ترتیب دقیق پردازش می‌شوند. همین رویداد در انتخابات‌های مختلف تکرار می‌شود و در نتیجه تعداد کمتری از پیام‌های اجماع ایجاد می‌شود. در نتیجه، در مقایسه با BFT سنکرون، Lachesis به زمان سریع‌تری برای نهایی شدن و سربار ارتباط کمتری دست می‌یابد.

ارز FTM برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

توکن اصلی شبکه فانتوم ارز FTM است که برای پرداخت‌ها، حاکمیت، سهام، هزینه‌ها و محافظت از شبکه استفاده می‌شود.

  • پرداخت

نهایی شدن پرداخت‌ها در شبکه فانتوم حدود یک ثانیه طول می‌کشد. علاوه بر این، توان عملیاتی بالا و هزینه‌های کم (تقریباً ۰٫۰۰۰۰۰۰۱ دلار) توکن FTM را برای مبادلات پولی عالی می‌کند.

  • حکومت

برای حاکمیت زنجیره‌ای، ارز FTM مورد نیاز است که در آن ذینفعان بتوانند اصلاحات و بهبودها را از طریق حکمرانی پیشنهاد و رأی دهند. از آنجایی که فانتوم یک اکوسیستم غیرمتمرکز و بدون رهبر است، حاکمیت زنجیره‌ای مسئول تمام تصمیمات شبکه است. بنابراین، نماد حاکمیت − FTM − باید در روند رای گیری شرکت کند.

  • پاداش

از FTM می‌توان برای ایمن سازی شبکه فانتوم و دریافت توکن‌های FTM به عنوان پاداش بدون نیاز به سخت افزار یا نرم افزار خاصی استفاده کرد. می‌توانید این کار را از طریق تلفن یا رایانه خود انجام دهید، به همین سادگی!

  • هزینه‌های شبکه

FTM برای پرداخت هزینه‌های شبکه مانند هزینه‌های استقرار قراردادهای هوشمند فانتوم یا ایجاد شبکه‌های جدید یا حتی کارمزد تراکنش استفاده می‌شود. این کارمزد تضمین می‌کند که شبکه هدف آسانی برای هرزنامه نیست و کاربر مخرب نمی‌تواند باعث مشکلات سرعت شود یا دفتر کل را با داده‌های بی‌معنا مسدود کند. اگرچه هزینه‌های فانتوم بسیار پایین است، اما برای دور نگه‌داشتن مهاجمان کافی است و ورود به سیستم را برای یک بازیگر بدخواه بسیار پرهزینه می‌کند.

  • امنیت شبکه

هدف توکن FTM با استفاده از سیستم اثبات سهام، ایمن سازی شبکه‌ای است که سهام‌داران باید توکن‌های خود را قفل کنند و اعتباردهندگان باید حداقل ۳٫۱۷۵٫۰۰۰ FTM برای مشارکت داشته باشند. هزینه‌ها و پاداش‌های دوره‌ای به سهامداران و اعتباردهندگان برای خدمات آن‌ها داده می‌شود.

جمع بندی

علیرغم اینکه فانتوم یک پلتفرم بسیار مقیاس پذیر برای برنامه‌های کاربردی سازمانی و برنامه‌های کریپتویی است، اما یک سرمایه گذاری بدون ریسک نیست. بازار کریپتو مستعد هک‌ها، کلاهبرداری‌ها و تهدیدهای سایبری است که ارز FTM را مانند بسیاری دیگر به یک دارایی سرمایه‌گذاری ناامن تبدیل می‌کند.

بنابراین، با مسئولیت خود سرمایه گذاری کنید و خود را با روش‌های سرقت رمزارز به‌روز نگه دارید و با استفاده از اقدامات امنیتی مختلف مانند 2FA و غیره از خود محافظت کنید. امیدواریم مطلب “ارز فانتوم (FTM) چیست؟ آشنایی با اکوسیستم فانتوم” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد ارز دیجیتال فانتوم وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

فانتوم (FTM) چیست؟

فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند مبتنی بر DAG (Directed Acyclic Graph) برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) است.

تفاوت فانتوم و پالیگان چیست؟

فانتوم (FTM) و پالیگان (MATIC) با وجود تفاوت‌های زیرساختی هر دو آلت کوین هستند و مقیاس پذیری را برای بلاک چین‌های موجود ارائه می‌دهند.

آیا ارز فانتوم سرمایه گذاری خوبی است؟

با توجه به نوسانات بازار رمز ارزها، هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌تواند دقیقا مطابق انتظارات شما پاداشی به همراه داشته باشد. در نتیجه، همیشه قبل از سرمایه گذاری، در مورد پروتکل، تیم، حامیان مالی و مشارکت‌ها تحقیق و هرگز بیش از توان مالی خود سرمایه گذاری نکنید. دانستن تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال در این زمینه به شما کمک فراوانی خواهد کرد.

خرید فانتوم چگونه است؟

خرید ارز فانتوم در تمام صرافی‌های اصلی ارزهای دیجیتال مانند بایننس یا بیتشال در دسترس است.

چگونه ارز FTM را ذخیره کنیم؟

به دلیل خطرات نگهداری، باید از ذخیره ارز FTM خود در صرافی‌ها اجتناب کنید. بهترین کار استفاده از یک کیف پول ارز دیجیتال اختصاصی و امن است.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها