Categories
مقالات, مقالات آلتکوین‌‌ها, مقالات صرافی‌ها
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تابه‌حال اصطلاح اهرم را در دنیای ارزهای دیجیتال شنیده‌اید؟ توکن‌های لوریج‌دار یا همان اهرم‌دار نوع جدیدی از ارزهای دیجیتال هستند که این امکان را به معامله‌گران می‌دهند تا با حجم معامله کمتر و مدیریت ریسک بهینه‌تر، از سودآوری توکن‌های لوریج‌دار استفاده کنند. در ادامه این مقاله با مزایا و نحوه عملکرد توکن لوریج دار (Leverage Token) آشنا می‌شوید.

توکن لوریج دار (leverage token) چیست؟

توکن‌های لوریج‌دار، ارزهای دیجیتالی هستند که به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا بدون وثیقه‌، از قابلیت اهرم معاملاتی بهره‌مند شوند. این نوع توکن توسط معامله‌گران با هدف چند برابر کردن سود حاصل از حرکت قیمت استفاده می‌شوند؛ اما با معاملات فیوچرز تفاوت‌هایی دارد. برای مثال، کاربران نمی‌توانند لوریج دلخواه خود را اعمال کنند زیرا  اهرم این توکن‌ها توسط پلتفرم معاملاتی یا همان صرافی‌ها، مشخص شده‌است. سود یا زیان شما بر اساس حاصل‌ضرب اهرم واقعی در نوسان قیمت دارایی پایه محاسبه می‌شود.

تفاوت معاملات مارجین و اسپات

توکن‌های اهرمی چگونه کار می‌کنند؟

مکانیزم تعادل مجدد یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های توکن‌های اهرم دار است. توکن‌های اهرمی توسط الگوریتم‌هایی کنترل می‌شوند که پوزیشن آن‌ها را نسبت به دارایی پایه افزایش یا کاهش می‌دهند تا به اهرم هدف خود برسند. هر پلتفرم، پروتکل تعادل مجدد متفاوتی دارد و به طور معمول تعادل مجدد در یک زمان مشخص در روز اتفاق می‌افتد ( مانند ساعت 2 بامداد). توکن‌های اهرم‌دار در انتهای روز می‌بایست دارایی‌های خود را به تعادل برسانند تا اهرم را حفظ کرده و از لیکویید شدن کاربران جلوگیری کنند. البته این الگوریتم‌های متعادل‌کننده ممکن است در بازارهای پرنوسان به طور موثر کار نکنند.

درواقع مکانیزم تعادل مجدد پویا در صرافی‌ها یک روش استراتژیک برای مدیریت ریسک و تضمین امکان برداشت سرمایه توسط سرمایه‌گذاران است. این فرایند به گونه‌ای طراحی شده که صرافی‌ها می‌توانند نوسانات بازار را مدیریت کرده و اطمینان حاصل کنند که همواره سرمایه کافی برای پوشش دادن به درخواست‌های برداشت وجه از سوی سرمایه‌گذاران موجود است.

روند کار به این شکل است که در پایان هر روز کاری، صرافی مجموع نتایج معاملات توکن‌های اهرم‌دار را بررسی می‌کند. اگر این معاملات در مجموع سودآور بوده‌اند، صرافی سود حاصله را به ارزهای پایه تبدیل کرده و آن‌ها را به سرمایه‌گذاری‌های موجود اضافه می‌کند. این اقدام به افزایش حجم سرمایه‌ی قابل استفاده در صرافی کمک کرده و اطمینان می‌دهد که صرافی قادر به پوشش دادن به درخواست‌های برداشت وجه خواهد بود.

در مقابل، اگر در پایان روز معاملات اهرم‌دار با ضرر همراه بوده‌اند، صرافی برای جبران این ضررها و حفظ تعادل مالی خود، اقدام به فروش بخشی از ارزهای پایه می‌کند. این کار از تحمیل فشار مالی بیشتر بر صرافی جلوگیری کرده و از کاهش سرمایه‌ی قابل استفاده برای برداشت‌های آتی می‌کاهد.

این مکانیزم تعادل مجدد پویا به صرافی‌ها امکان می‌دهد که در برابر نوسانات بازار انعطاف‌پذیر بمانند و تضمین کنند که سرمایه‌گذاران همواره قادر به بازپس‌گیری سرمایه‌های خود، بعد از محاسبه سود یا ضرر، خواهند بود. این فرآیند به کاهش ریسک انحلال معاملات کمک کرده و اطمینان می‌دهد که صرافی‌ها همواره قادر به ارائه خدمات خود به سرمایه‌گذاران در هر شرایطی هستند.

امکان معاملات با حجم بیشتر به کمک توکن های لوریج دار

نحوه خرید و فروش توکن‌های اهرم دار

توکن‌های اهرمی را به دو صورت می‌توانید معامله کنید. زمانی که پیش بینی می‌کنند که ممکن است ارزش دارایی پایه افزایش یابد، می‌توانید توکن‌‌ اهرمی لانگ (Long) را خریداری کنید تا از رشد قیمت چندین برابر سود کنید. در مواقعی که فکر می‌کنید قیمت ارزی ممکن است کاهش یابد نیز می‌توانید با خرید توکن اهرمی شورت (Short)، از ریزش آن سود کنید. درواقع تحلیل این توکن‌ها همانند سایر ارزهای دیجتال موجود در بازار است با این تفاوت که می‌توان از ریزش این توکن‌ها نیز سود بدست آورد.

تفاوت معامله لانگ و شورت در ارزهای دیجیتال

مزایای توکن های لوریج دار کدامند؟

  • سودآوری بیشتر: یک مکانیسم تعادل مجدد برای توکن‌های اهرمی طراحی شده‌است که بازده را در بازارهای یک طرفه (لانگ یا شورت) ترکیب می کند.
  • ریسک کنترل شده: نیازی به مارجین سنگین برای ورود به معاملات این توکن‌ها نیست.
  •  معامله آسان: کاربران به سادگی می‌توانند یک توکن اهرمی( لانگ یا شورت) را بدون پیچیدگی و درگیری با بازار معاملات آتی، خریداری کنند.

اشتباهات رایج در معاملات ارز دیجیتال

انواع توکن‌های اهرم دار

توکن‌های اهرم دار به طور کلی به دو دسته ثابت و متغییر تقسیم می‌شوند.

ثابت

این مدل توکن‌های اهرمی معمولی هستند که اهرم ثابتی را برای دارایی پایه حفظ می کنند. به عنوان مثال، توکن های اهرمی با اهرم ثابت 2X همیشه درصد تغییر روزانه را در 2 ضرب می کنند. بنابراین مقدار اهرمی که دارید تغییر نخواهد کرد و همیشه 0.5X 1X ،2X ،3X و غیره خواهد ماند.

متغیر

توکن‌های اهرمی متغیر توسط برخی از صرافی‌های بزرگ و نام آشنا مانند بایننس صادر می‌شوند. این توکن ها برای حفظ محدوده اهرم متغیر بین 1.25X و 4X طراحی شده‌اند تا سودآوری را در نوسانات صعودی به حداکثر و ضررهای ناشی از نوسانات نزولی را به حداقل برسانند.

صرافی بایننس، بزرگتین ارائه دهنده توکن های اهرمی یا لوریج دار

تفاوت توکن اهرمی با مشتقه و اسپات

همانطور که بیان شد، برای درک بهتر نحوه معامله توکن‌های اهرم‌دار لازم است تا تفاوت آن را با سایر دارایی‌ها و بازارها درک کنید. علاوه بر این، توکن های اهرمی دارای مزایای کلیدی نسبت به سایر محصولات اهرمی هستند. برای مثال، بر خلاف معاملات مارجین، برای باز کردن یک پوزیشن، نیازی به داشتن مقدار مشخصی وثیقه ندارید، فقط می‌توانید توکن اهرمی را خریداری کنید. بنابراین در صورت ضرر، به دلیل وجود عملکرد تعادل مجدد نیازی به اضافه کردن حجم بیشتر برای جلوگیری از کال مارجین ندارید. این بدان معناست که ریسک لیکوئید شدن با توکن های اهرمی بسیار کم است.

تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز

توکن‌های اهرمی چه ریسک‌هایی دارند؟

خرید و فروش توکن‌های اهرم‌دار به دلیل سودآوری بیشتر ممکن است برای بسیاری از کاربران جذاب به نظر برسد. اما نمی‌توان ریسک‌هایی که ماهیت اهرم برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند را نادیده گرفت.

نوسانات قیمت

توکن‌های اهرمی به دلیل نوسان‌پذیری بالا، جزو دارایی‌های با رسیک بالا در بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. چندین برابر کردن حرکات روزانه قیمت دارایی پایه دلیل اصلی ضرر و زیان کاربران است. برای مثال، فرض کنیم که توکن اهرمی ETH 2X لانگ را به ارزش 1000 دلار خریداری می‌کنید. در روز اول، اگر قیمت ETH با 10 درصد افزایش به 1100 دلار برسد، توکن اهرمی 2X ETH با 20 درصد سود به 1200 دلار خواهد رسید. بنابراین توکن‌های لوریج‌دار شاهد نوسانات بسیار بیشتری هستند.

محدودیت برداشت و انتقال

توکن های لوریج دار قابل برداشت و انتقال به کیف پول‌های دیگر نیستند. به این معنا که شما در حقیقت مالک توکن و دارایی دیجیتال نخواهید بود. توکن‌های اهرمی فقط در صرافی که آن را معامله می‌کنید، اعتبار دارند. این مسئله، ریسک نگهداری و ذخیره این توکن‌ها را بالاتر می‌برد.

لیکوئید شدن چیست؟

جمع بندی

در این مقاله متوجه شدیم که توکن‌های اهرم‌دار به چه شکل عمل می‌کنند و چه مزایایی دارند. به خاطر داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال فرصت‌های معاملاتی زیادی را برای فعالان این حوزه فراهم می‌کند؛ اما آنچه سبب موفقیت شما در این بازار می‌شود، آموزش و کسب اطلاعات دقیق است. بنابراین همواره توصیه می‌شود که به آموزش و کسب دانش در این حوزه بپردازید.

سوالات متداول

1- توکن لوریج دار چیست؟

توکن اهرم یا لوریج‌دار، محصول مالی‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد در بازار اسپات بتوانند از اهرم استفاده کنند و با کمترین ریسک به بیشترین سودآوری برسند.

2- صرافی‌های دارای توکن لوریج‌‌دار کدامند؟

در حال حاضر اکثر صرافی‌های مطرح از توکن لوریج‌دار پشتیبانی می‌کنند.

3- آیا امکان برداشت و انتقال توکن اهرمی وجود دارد؟

در حال حاضر توکن‌های لوریج‌دار در دسته ابزارهای مالی قرار دارند و بر بستر بلاکچین نیستند و نمی‌توان آن‌ها را از صرافی خارج کرد.

مهندسی فناوری اطلاعات و همچنین مدیریت بازاریابی، دو تا رشته تخصصی هست که در دانشگاه تحصیل کردم. ترکیب این دو رشته و حوزه‌های فعالیتم باعث شد وارد بازار کریپتو بشم. بازاری که سرعت رشد و نوآوری‌هاش باعث شگفتی میشه! خلاصه کریپتو صرفا یک حوزه مالی و تکنولوژی نیست، یک سبک زندگیه که باعث میشه هر روزت با دیروزت متفاوت باشه. بی‌صبرانه منتظرم که شاهد افزایش کاربردهای واقعی کریپتو در دنیا باشم. از سیستم پرداخت تا متاورس و وب 3.0. در این مسیر هم نوشتن و انتقال دانش، کمترین کاریه که می‌تونم در این اقیانوس بی‌کران اطلاعات، انجام بدم.
خوشحال میشم که مطالب من رو در بیتشال بخونید و نظرتون رو بگید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها