Categories
تحلیل, مفاهیم پایه

تاثیر هاوینگ بیت کوین 2024 بر بازار ارز دیجیتال چیست؟ آیا بعد از هاوینگ 2024 باید منتظر صعودی شدن قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها باشیم؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ بالاخره بعد از تمام حرف‌وحدیث‌ها به وقوع پیوست و حالا روزهای بعد از هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ را سپری می‌کنیم. اما ابهام بسیار مهمی که در هیاهوی رویداد هاوینگ به صورت دقیق به آن پرداخته نشد، تاثیر هاوینگ بیت کوین بر بازار ارز دیجیتال است. در آینده نزدیک چه اثری را باید انتظار داشته باشیم و روند قیمت‌ها در بازار ارز دیجیتال به کدام سمت خواهد رفت؟ اتفاقا پاسخ این سوال است که اهمیت بسیار زیادی برای یک سرمایه‌گذاری موفق در بازار ارز دیجیتال دارد و در این مقاله در بیتشال قرار است این موضوع مهم را به صورت کاملاً موشکافانه مورد بررسی و آنالیز قرار دهیم.

نکات مهم:

  • بیت کوین به عنوان پادشاه بازار ارز دیجیتال و مهم‌ترین ارز دیجیتال جهان، به صورت مستقیم روی روند سایر ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد و قیمت آن یکی از مهم‌ترین پارامترها برای آنالیز شرایط بازار ارز دیجیتال است.
  • هاوینگ بیت کوین با نصف کردن پاداش ماینرهای بیت کوین، روی روند قیمت این ارز دیجیتال تاثیر خواهد داشت.
  • با این حساب هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ (Bitcoin Halving 2024) می‌تواند روی قیمت بیت کوین و قیمت تمام آلت کوین‌ها تاثیر داشته باشد.

تاثیر هاوینگ بیت کوین 2024

قبل از هر چیزی باید تاثیرات هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ (Bitcoin Halving 2024) را با هم مرور کنیم. اصلا وقتی با پدیده هاوینگ روبرو هستیم قرار است چه تغییراتی در بازار ارز دیجیتال یا شبکه بلاکچین بیت کوین (Bitcoin) رخ دهد؟ تا زمانی که ما تغییرات حاصل از هاوینگ را درک نکرده باشیم، احتمالاً آنالیز و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها نیز به این راحتی‌ها نخواهد بود. سال ۲۰۲۴ برای اولین بار نیست که با پدیده هاوینگ روبرو هستیم و قبلاً این پدیده سه بار دیگر در شبکه بلاکچین بیت کوین رخ داده و به همین دلیل می‌توان برای تجزیه و تحلیل تاثیر هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ در بازار ارز دیجیتال از داده‌های تاریخی هم استفاده کرد.

بررسی نمودار قیمت بیت کوین نشان از این دارد که هاوینگ حتی می‌تواند به عنوان یک مبدا برای شروع روند و چرخه قیمت بیت کوین نیز در نظر گرفته شود. اما چه شرایطی باعث می‌شود تا هاوینگ تا این حد هم برای شبکه بلاکچین بیت کوین و هم برای تمام سرمایه‌گذاران و کاربران در بازار ارز دیجیتال مهم باشد؟

هاوینگ بیت کوین 2024

1- کاهش پاداش ماینرها

اولین تاثیر هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ به تعریف خود این پدیده برمی‌گردد. تحت تاثیر هاوینگ پاداش ماینرهای شبکه بلاکچین بیت کوین نصف می‌شود. برای اولین بار در هاوینگ سال ۲۰۱۲ شاهد نصف شدن پاداش ماینرها از ۵۰ واحد به ۲۵ واحد بیت کوین برای استخراج هر بلاک در شبکه بلاکچین آن بودیم. در سال ۲۰۱۶ و در هاوینگ دوم، این پاداش یک بار دیگر به ۱۲.۵ واحد نصف شد و در هاوینگ ۲۰۲۰ هم میزان پاداش ماینرها از همان فعالیت مشابه، به ۶.۲۵ بیت کوین رسید.

حالا در هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ که بعد از استخراج بلاک ۸۴۰ هزار در شبکه این ارز دیجیتال رخ داده، از این پس ماینرهای بیت کوین به ازای استخراج هر بلاک می‌توانند ۳.۱۲۵ واحد بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت کنند.

پیشنهاد مطالعه: استخراج (Mining) چیست؟

2- کاهش عرضه بیت کوین در بازار

دومین نکته‌ای که در تاثیر هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ (Bitcoin Halving 2024) می‌توانیم به آن اشاره داشته باشیم، کاهش عرضه بیت کوین در بازار است. در ادامه از این کاهش عرضه بیت کوین در بازار برای تجزیه‌وتحلیل و آنالیز تاثیر هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ در بازار ارز دیجیتال استفاده خواهیم کرد. به هر حال با نصف شدن پاداش ماینرها عملاً میزان بیت کوین استخراج شده کمتر خواهد شد.

اگر الفبای اقتصاد را مرور کنید، متوجه می‌شوید که کاهش عرضه یک پارامتر موثر برای افزایش قیمت است و وقتی کالایی در هر بازاری با کاهش عرضه روبرو می‌شود، قیمت آن روند افزایشی به خود می‌گیرد. البته در این بین سایر پارامترهای موثر مانند شرایط تقاضا برای خرید بیت کوین و استقبال از بازار ارز دیجیتال نیز بایستی مورد بررسی قرار بگیرد تا در نهایت تصمیم بگیریم که آیا این کاهش عرضه می‌تواند دلیلی برای افزایش قیمت بیت کوین باشد یا خیر.

3- تورم‌زدایی بیت کوین

تورم‌زدایی یکی از نسبت‌های بسیار جذابی است که به بیت کوین اطلاق می‌شود و برگ برنده این ارز دیجیتال در برابر کالاهایی مانند ارزهای فیات یا حتی طلا همین بحث تورم‌زدایی است. وقتی عرضه یک کالا محدود باشد، با گذشت زمان تورم در بازار آن کنترل خواهد شد. در حال حاضر میم‌کوین‌های بازار با توکن‌سوزی‌های پیاپی، به دنبال محدودسازی تعداد توکن‌های در گردش خود در بازار هستند تا از این طریق به نوعی در مسیر تورم‌زدایی قرار بگیرند و هاوینگ به خودی خود می‌تواند چنین شرایطی را برای بیت کوین رقم بزند. البته بیت کوین از همان ابتدا تعداد محدودی داشته و در حداکثر شرایط ممکن به ۲۱ میلیون واحد خواهد رسید و هاوینگ باعث می‌شود تا این میزان عرضه در طول زمان نیز محدود شود.

هاوینگ بیت کوین 2024

4- معرفی هرچه بیشتر بازار ارز دیجیتال در جهان

آخرین موضوعی که درباره تاثیر هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ (Bitcoin Halving 2024) در بازار ارز دیجیتال باید به آن اشاره داشته باشیم، وایرال شدن مطالب مربوط به این موضوع در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف خبری جهان است. شما به راحتی می‌توانید با بررسی بزرگترین سایت‌های خبری جهان متوجه شوید که هاوینگ بیت کوین تا چه حد بازار ارز دیجیتال را به کاربران جهانی معرفی کرده و باعث گسترش نگاه‌ها به سمت این بازار می‌شود.

بالا رفتن استقبال کاربران از بازار ارز دیجیتال نتیجه‌ای جز افزایش حجم معاملات و ورود سرمایه‌های جدید به این بازار نخواهد داشت و این موضوع با وایرال شدن اخبار مربوط به هاوینگ بیت کوین روند رو به رشدی به خود گرفته و شرایط جذابی را برای آن شاهد خواهیم بود.

تاثیر هاوینگ بیت کوین 2024 در بازار ارز دیجیتال

در بندهای قبلی سعی کردیم تا تاثیر هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ بر قیمت بیت کوین و شرایط بازار ارز دیجیتال را برای شما تشریح کنیم. دقت داشته باشید که هر موضوعی که روی قیمت بیت کوین تاثیر داشته باشد، به نوعی روی روندها در بازار ارز دیجیتال نیز تاثیر گذاشته و باعث ایجاد تغییرات عمده در این بازار می‌شود. اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی از تمام موارد بالا ارائه کرده و نحوه تاثیرگذاری هاوینگ ۲۰۲۴ را در بازار ارز دیجیتال به صورت خلاصه بررسی کنیم، به نتایج زیر خواهیم رسید:

  • کاهش عرضه بیت کوین دلیلی برای محدودیت دسترسی به این ارز دیجیتال در بازار خواهد بود که این موضوع می‌تواند یکی از دلایل افزایش قیمت بیت کوین و در نتیجه افزایش قیمت‌ها در بازار ارز دیجیتال باشد. به همین دلیل است که معمولاً در یک سال بعد از هاوینگ، بیشترین میزان افزایش قیمت‌ها را در بازار ارز دیجیتال چه برای بیت کوین و چه برای آلتکوین‌ها شاهد بوده‌ایم.
  • وایرال شدن اخبار مربوط به هاوینگ نیز دلیلی برای بیشتر شدن توجه کاربران جهانی به بازار ارز دیجیتال است که می‌تواند یکی از فاکتورهای موثر برای افزایش ورود معامله‌گران تازه‌وارد به بازار ارز دیجیتال و در نتیجه افزایش حجم معاملات در این بازار باشد.
  • خاصیت ضدتورمی ناشی از هاوینگ نیز عاملی بسیار مهم برای قرار گرفتن بیت کوین و بازار ارز دیجیتال در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری برای ورود سرمایه‌ها است. این بازار با پتانسیل بسیار بالایی که در گذشته از خود ثابت کرده، در چنین شرایطی می‌تواند تبدیل به اولویت اول بسیاری از سرمایه‌گذاران جهانی در مقایسه با بازارهایی مانند بازار بورس یا حتی بازار طلا و نفت برای سرمایه‌گذاری باشد.

هاوینگ بیت کوین 2024

رفتار بازار ارز دیجیتال در هاوینگ‌های قبلی

تمام نکات مربوط به تاثیر هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ در بازار ارز دیجیتال را با هم مرور کرده و سعی کردیم تا به زبان کاملاً ساده نحوه تأثیرگذاری این پدیده را هم بر روی قیمت بیت کوین و هم بر روی قیمت آلتکوین‌ها در بازار ارز دیجیتال بررسی کنیم؛ اما همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، هاوینگ پدیده جدیدی در شبکه بلاک چین بیت کوین نیست و در گذشته سه بار قبل از سال ۲۰۲۴ رخ داده است.

با این حساب ما به راحتی می‌توانیم با ارزیابی داده‌های بازار به این نتیجه‌گیری برسیم که آیا این استدلال ما درباره نحوه تاثیرگذاری هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ بر بازار ارز دیجیتال درست است یا اینکه بی‌راهه رفته‌ایم. بر اساس همین واقعیت در ادامه سعی می‌کنیم تا شرایط بازار ارز دیجیتال را بعد از هاوینگ‌های قبلی با هم مرور کنیم تا شما به این نتیجه‌گیری دقیق برسید که چه روندی را بایستی برای سرمایه‌گذاری خود در بازار ارز دیجیتال بعد از هاوینگ در دستور کار قرار دهید.

قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ 2012

در سال ۲۰۱۲ قبل از اینکه به پدیده هاوینگ برسیم، از یک سال قبل روند صعودی قیمت بیت کوین آغاز و در نهایت اگر بخواهیم روز هاوینگ را ملاک قرار دهیم، در طول یک سال قبل از آن رشد ۴۱۶ درصدی را در قیمت بیت کوین شاهد بودیم. این روند بعد از پدیده هاوینگ سال ۲۰۱۲ نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت یک سال بعد از این پدیده قیمت بیت کوین به رشد ۷۷۱۵ درصدی رسید.
این مهم نشان از این دارد که بیشترین میزان رشد قیمت بیت کوین تحت تاثیر هاوینگ در یک چرخه مشخص بعد از این پدیده روی می‌دهد. به این معنا که در حال حاضر که در سال ۲۰۲۴ پدیده هاوینگ به تازگی رخ داده، هنوز درصد قابل توجهی از رشد‌های بازار باقی مانده و سرمایه‌گذاران این بازار می‌توانند روی شرایط بازار در ادامه برای رسیدن به سودهای قابل توجه حساب باز کنند.

قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ 2016

در سال ۲۰۱۶ نیز هاوینگ دوم را داشتیم که همان روند قبلی را برای قیمت بیت کوین رقم زد. در بازه زمانی یک سال قبل از این پدیده قیمت بیت کوین از ۲۴۰ دلار به ۶۰۰ دلار افزایش پیدا کرده و با یک رشد ۱۵۰ درصدی همراه بود. یک سال و نیم بعد از این پدیده، در سال ۲۰۱۶ بیت کوین همچنان روند صعودی خود را ادامه داد و به رشد ۹۹۵ درصدی رسید. در واقع همان چرخه قیمت بیت کوین تحت تاثیر هاوینگ ۲۰۱۲ را در هاوینگ ۲۰۱۶ نیز شاهد بودیم و این مهم باعث شد تا آلت کوین‌ها با رشد هیجان‌انگیزی در سال ۲۰۱۷ روبرو باشند.

قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ 2020

اگر از کاربرانی که در همین چند سال گذشته برای سرمایه‌گذاری وارد بازار ارز دیجیتال شده، درباره بهترین سال این بازار بپرسید، بسیاری از آنها بر این عقیده هستند که سال ۲۰۲۱ سودآوری قابل توجهی را برای آنها رقم زد. در این سال بود که افراد زیادی در بازار ارز دیجیتال به سودهای میلیاردی رسیده و به جمع ثروتمندان جامعه خود اضافه شدند. بیت کوین در بازه زمانی یک سال قبل از هاوینگ ۲۰۲۰ با رشد ۷۶ درصدی روبرو بود و یک سال بعد رشد ۴۲۳ درصدی را رقم زد.

نکته بسیار جالب درباره آلت کوین‌های بازار ارز دیجیتال این است که اکثر آنها سقف قیمتی خود را در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱، دقیقاً یک سال بعد از هاوینگ‌های قبلی رقم زدند که این موضوع نشان از تاثیر هاوینگ در روند قیمت‌ها در بازار ارز دیجیتال دارد و انتظار داریم همین موضوع را برای هاوینگ ۲۰۲۴ نیز شاهد باشیم.

هاوینگ بیت کوین 2024

جمع‌بندی

پدیده هاوینگ تنها مختص ارز دیجیتال بیت کوین نیست و ارزهای دیجیتال دیگری مانند بیت کوین کش (Bitcoin Cash) یا لایت کوین (litecoin) نیز چنین شرایطی را در شبکه بلاکچین خود دارا هستند؛ اما آن چیزی که باعث شده تا هاوینگ بیت کوین اهمیت به مراتب بیشتری پیدا نماید، جایگاه خود بیت کوین در بازار ارز دیجیتال و در میان سرمایه‌گذاران این بازار است. امکان نادیده گرفتن تاثیر هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ در بازار ارز دیجیتال عملاً وجود ندارد و اگر ما بخواهیم سرمایه‌گذاری خود را در این بازار بدون تاثیر این پدیده مدیریت کنیم، شرایط بسیار پیچیده خواهد شد.

بررسی آمارها و داده‌های گذشته نشان از این دارد که بیت کوین و به طبع آن قیمت آلتکوین‌ها در سال ۲۰۲۵ و یک سال بعد از هاوینگ ۲۰۲۴ می‌توانند رشدهای قابل توجهی را رقم بزنند و انتظار سودهای هیجان‌انگیزی را برای آنها داریم. البته که همین آمارها و داده‌ها نشان از این دارد که در هر چرخه جدید بازار ارز دیجیتال تحت تاثیر هاوینگ، میزان رشد قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و روندهای صعودی با قدرت کمتری در بازار شکل گرفته‌اند که این موضوع نیز به دلیل بالا رفتن حجم معاملات در بازار ارز دیجیتال کاملاً طبیعی است.

سوالات متداول

1- قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ ۲۰۲۴ چه خواهد شد؟

اطلاعات گذشته نشان از این دارد که قیمت بیت کوین تحت تاثیر هاوینگ ۲۰۲۴ می‌تواند روند صعودی به خود گرفته و در یک بازه زمانی یک‌ونیم ساله سقف قیمتی جدیدی را شکل دهد.

2- آیا هاوینگ بیت کوین بر روی قیمت آلت کوین‌ها تاثیر می‌گذارد؟

با توجه به اینکه قیمت آلت کوین‌ها در بازار ارز دیجیتال تحت تاثیر قیمت بیت کوین نوسان می‌نمایند و تاثیر هاوینگ بیت کوین روی قیمت خود بیت کوین اجتناب‌ناپذیر است، از این رو می‌توانیم هاوینگ را روی قیمت آلت کوین‌ها نیز موثر بدانیم.

3- تاثیر هاوینگ بیت کوین در بازار ارز دیجیتال چیست؟

افزایش نگاه‌ها به بازار ارز دیجیتال، افزایش قیمت‌ها و شروع روندهای صعودی، ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار و البته تورم‌زدایی مهم‌ترین تاثیرات هاوینگ بیت کوین در بازار ارز دیجیتال است.

شطرنج که بازی می‌کنی مهم نیست با وزیر ببری یا با پیاده. اصلا فکرشو نکن که چی از دست دادی، رو آینده تمرکز کن. این منم، نویسنده‌ای که همه چیز رو نوشتم، به جز شکست. با کریپتو پیاده‌ها هم می‌تونن برنده باشن. بی‌پرده صحبت می‌کنم و بی‌تعارف همه چیز رو تو مقالات من می‌بینی؛ حتی نکاتی که ممکنه به مزاق خیلی‌ها خوش نیاد.
خوشحال میشم که مطالب من رو در بیتشال بخونید و نظرتون رو بگید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها