Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها

ارز دیجیتال منتل یک راه‌حل لایه دوم اتریوم است که برای افزایش مقیاس‌پذیری، سرعت و کارایی تراکنش‌ها به صورت طراحی ماژولار، ساخته شده است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شبکه اتریوم به دلیل امنیت و قابلیت تطبیق‌پذیری خود، یکی از محبوب‌ترین بلاکچین‌ها بین توسعه‌دهندگان است. اما متأسفانه، مشکلاتی در مقیاس‌پذیری این شبکه وجود دارد که بسیاری از پروژه‌ها را وادار به ایجاد راه‌حل‌های لایه دوم (L2) کرده است تا این مسئله را حل کنند.

یکی از این پروژه‌ها، شبکه منتل (Mantle) است. آنچه این پروژه را از دیگر راه‌حل‌های لایه دوم متمایز می‌کند، معماری ماژولار آن است که هم قابلیت فشرده‌سازی و هم امنیت بسیار بالایی را فراهم می‌کند. در ادامه، همه‌چیزی که باید در مورد شبکه منتل بدانید را پوشش می‌دهیم.

ارز دیجیتال منتل چیست؟

ارز دیجیتال منتل یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. با استفاده از فناوری optimistic rollup، منتل قادر است تراکنش‌ها را با هزینه کمتر و توانایی بیشتری نسبت به اتریوم پردازش کند،  این فناوری تراکنش‌ها را خارج از شبکه اتریوم پردازش می‌کنند و پس از جمع‌آوری، به شبکه اصلی ارسال می‌کنند.

همچنین منتل سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است، به این معنی که برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) اتریوم قادر خواهند بود به راحتی بر روی این شبکه پیاده‌سازی شوند

منتل یک محصول از BitDAO است، یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) که توسط صرافی ByBit، راه‌اندازی شده است تا سازندگان در فضای رمزارز را حمایت و تقویت کند. این شبکه توسط سرمایه‌گذاران بزرگی مانند Founders Fund، Pantera Capital و Dragonfly Capital، حمایت می‌شود. BitDAO توسط توکن داخلی خود، BIT، قدرت گرفته است که برای حکومت بر تصمیمات DAO استفاده می‌شود.

چه چیزی منتل را از دیگر شبکه‌‌های لایه ۲ اتریوم متمایز می‌کند؟

جنبه اصلی که شبکه منتل را منحصربه‌فرد می‌کند ، معماری ماژولار آن است. برخلاف بلاک‌چین‌های یکپارچه مانند اتریوم ، که هر ۳ بخش اصلی یک بلاکچین (امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی) را در خود شبکه اجرا می‌کند، مدل منتل اجازه می‌دهد تا هر کار بین شبکه، به صورت ماژولار و مستقل اجرا شود. این منجر به افزایش کارایی و پایین آمدن هزینه‌ها می‌شود.

در کنار اجرای فناوری خوشبینانه برای بهبود مقیاس‌پذیری، آن‌ها همچنین از یک راه‌حل پیشرفته برای دردسترس بودن داده‌ها به نام Eigenda استفاده می‌کنند.

در حالی که فرایند رول‌آپ کردن سرعت معاملات را بهبود می‌بخشد و با تغییر محاسبه خارج از زنجیره، هزینه گازبها را کاهش می‌دهد، اما میزان داده‌هایی که باید ذخیره شوند، با گذشت زمان، با افزایش نرخ مشارکت در شبکه به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

این جایی است که Eigenda وارد می‌شود: لایه‌های اضافی دردسترس بودن داده‌ها با اجازه دادن به بخش عمده‌ای از معاملات برای پردازش و ذخیره‌سازی، بار پردازش در زنجیره اصلی را کاهش می‌دهد.

با استفاده ترکیبی از هر دو فناوری، منتل یک رویکرد چند منظوره را ارائه می‌دهد تا در نهایت، با مسائل مربوط به راندمان هزینه و مقیاس‌پذیری در اتریوم مقابله کند.

توکن MNT چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توکن MNT توکن بومی شبکه منتل (Mantle) است که به عنوان یک راه‌حل لایه دوم برای بلاک‌چین اتریوم عمل می‌کند. این توکن کاربردهای متعددی در اکوسیستم ارز دیجیتال منتل دارد که در ادامه به ۳ مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. کاربرد حاکمیتی: دارندگان توکن MNT می‌توانند در فرآیند تصمیم‌گیری و اداره شبکه منتل مشارکت کنند. این امر از طریق رای دادن به پیشنهادات و پروتکل‌های جدید انجام می‌شود.
  2. کاربرد کارمزد: برای انجام تراکنش‌ها در شبکه منتل، کاربران باید از توکن MNT به عنوان کارمزد استفاده کنند. این کار به منظور حفظ امنیت و کارایی شبکه ضروری است.
  3. وثیقه گذاری: نودهای شبکه منتل برای تأمین امنیت و اعتبارسنجی تراکنش‌ها، باید توکن MNT را به عنوان وثیقه سپرده‌گذاری کنند. این امر به منظور تشویق نودها به رفتار صادقانه و قابل اعتماد انجام می‌شود.

علاوه بر کاربردهای ذکر شده، توکن MNT می‌تواند برای موارد دیگری مانند استیکینگ، پاداش‌دهی و مشارکت در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) در شبکه منتل نیز استفاده شود.

در حال حاضر، توکن MNT در صرافی‌های متعددی لیست شده است و کاربران می‌توانند آن را خریداری و معامله کنند.

توکنومیک منتل چگونه است؟

توکنومیکس توکن MNT دارای یک تخصیص استراتژیک با هدف تقویت رشد پایدار و توسعه اکوسیستم خود است. تعداد کل توکن‌های ارز دیجیتال منتل ۶,۲۱۹,۳۱۶,۷۶۸ است و با تخصیص ۴۹ درصد از عرضه اولیه توکن در خزانه‌داری، منتل یک پایه مالی قوی را برای آینده تضمین می‌کند. این تخصیص به‌عنوان منبعی برای تأمین مالی طرح‌های مختلف از جمله تحقیق و توسعه، مشارکت‌ها و تلاش‌های جامعه عمل می‌کند.

به موازات آن، توزیع ۵۱ درصد از توکن‌های MNT را به عرضه در گردش اختصاص می‌دهد، که مشارکت گسترده و نقدینگی را در اکوسیستم خود تسهیل می‌کند. این استراتژی کاربران را قادر می‌سازد تا به طور یکپارچه با محصولات و خدمات منتل درگیر شوند. این رویکرد توزیع متعادل نشان دهنده تعهد منتل به تقویت یک اکوسیستم فراگیر و پویا است که برای نوآوری و توسعه پایدار تلاش می‌کند.

بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری MNT

بلاک‌چین منتل یک راه‌حل لایه دوم اتریوم است، پس بنابراین در بین کیف‌پول‌هایی که از شبکه ERC-20 پشتیبانی ‌می‌کنند را باید جستجو کرد. در ادامه به معرفی برخی از بهترین کیف‌ پول‌های منتل می‌پردازیم.

منتل ولت: کیف پول اصلی و معرفی شده توسط تیم توسعه دهنده این شبکه، اولین و شاید بهترین گزینه برای ذخیره توکن‌های شما باشد. رابط کاربری راحت و همچنین امکان استیک مستقیم، از امکانات ویژه این کیف پول هستند.

تراست ولت: کیف پول موبایل معتبر و مشهور تراست ولت از دیگر گزینه‌های انتخابی شماست که می‌توانید با اطمینان خاطر از آن استفاده کنید.

متامسک: کیف پول موبایل و افزونه مرورگرها که به صورت رایگان می‌توانید دانلود و استفاده کنید. رابط کاربری جذاب و سهولت استفاده از ویژگی‌های اصلی متامسک به شمار می‌رود.

لجر: برای کسانی که می‌خواهند این توکن را به مدت طولانی نگهداری کنند، استفاده از کیف پول سخت افزاری توصیه می‌شود و کیف پول معتبر لجر یکی از گزینه‌های پیش‌‌روی شماست. 

سخن پایانی

در حالی که امروزه راه‌حل‌های لایه ۲ زیادی وجود دارد، بلاک‌چین منتل از طریق تلاش خود برای حل چالش مقیاس‌پذیری از طریق معماری ماژولار، متمایز است. ویژگی‌های دیگری مانند در دسترس بودن داده، محاسبات چند جانبه و فناوری‌های جانبی دیگر با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا اکوسیستم وب۳ را متحول کنند و راه‌حلی مقیاس‌پذیر و امن‌تر ارائه دهند. با این اوصاف، آینده ارز دیجیتال منتل و اکوسیستم آن روشن است.

سوالات متداول

1- بلاک‌چین منتل چیست؟

شبکه منتل یک راه‌حل لایه دوم اتریوم است که برای افزایش مقیاس‌پذیری، سرعت و کارایی تراکنش‌ها به صورت طراحی ماژولار، ساخته شده است.

2- چه مزایایی برای استفاده از منتل وجود دارد؟

کارمزد تراکنش ها در شبکه منتل به طور قابل توجهی از شبکه اتریوم پایین‌تر است، تراکنش‌ها در شبکه منتل بسیار سریع‌تر پردازش می‌شوند. همچنین شبکه منتل می‌تواند تعداد زیادی تراکنش را بدون از دست دادن سرعت یا کارایی پردازش کند.

3- آیا توکن منتل را می‌توان استیک کرد؟

بله، ارز دیجیتال منتل از اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و می‌توانید توکن‌های خودتان را در شبکه استیک کرده و در ازای تامین امنیت شبکه، سود دریافت کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها