Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها

ارز دیجیتال ایپ کوین به عنوان یکی از توکن‌های باپتانسیل در حوزه بازی‌های بلاکچینی و متاورس، توانسته راه خود را به سبد سرمایه گذاران باز کند.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ممکن است درباره Bored Ape Yacht Club، موفق ترین پروژه NFT تا به امروز، شنیده باشید. BAYC در واقع راه خود را در فضای NFT تا جایی پیش برده است که به منزله یک الگو برای بسیاری از پروژه‌های NFT دیگر قلمداد می‌شود. اما چرا این مجموعه NFT و اکوسیستم آن فراتر از انتظارات عمل کردند؟

NFT چیست؟

در حالی که BAYC به عنوان یک مجموعه NFT راه‌اندازی شد، اما اکوسیستم آن به سرعت گسترش یافت و چنان محبوبیتی پیدا کرد که تیم توسعه‌دهنده، یوگا لبز، آخرین بار در سال ۲۰۲۲، توانست سرمایه‌ای به ارزش ۴ میلیارد دلار جذب کند.

با افزایش تقاضا برای توکن‌های غیرقابل معاوضه، یوگا لبز ارز ایپ کوین (Apecoin) را ایجاد کرد تا بتواند از این رمز ارز در اکوسیستم خود بهره ببرد. اگر می‌خواهید در مورد ایپ کوین اطلاعات بیشتری کسب کنید، مزایا و معایب آن را بشناسید و در مجموع، بدانید که ایپ کوین چیست، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ایپ کوین چیست؟

در اصل، ایپ کوین یک توکن ERC-20 بوده که در بستر شبکه اتریوم ایجاد شده است. این توکن به گونه‌ای طراحی شده است که دارای سه عملکرد باشد: به‌ عنوان وسیله‌ای برای انجام معاملات یعنی مانند پول فیات استفاده می‌شود، توکن درون‌برنامه‌ای برای بازی‌های اکوسیستم BAYC است و به علاوه، یک توکن حاکمیتی بوده که به دارندگان اجازه می‌دهد تا پیشنهادات جدیدی را در مورد جوانب مختلف پروژه ایجاد کرده و به آن رأی دهند. دارندگان توکن همچنین عضو DAO (سازمان خودگردان غیرمتمرکز) اکوسیستم ایپ کوین می‌شوند.

ایردراپ توکن ایپ کوین (APE) به طور رسمی در ۱۷ مارس ۲۰۲۲ انجام شد. ۱۵ درصد از کل عرضه APE بین دارندگان Bored Ape Yacht Club (BAYC) و Mutant Ape Yacht Club (MAYC) توزیع شد که بلافاصله قیمت هر دو مجموعه NFT را افزایش داد.

کالکشن NFT ایپ کوین

ایپ کوین چه کاربردهایی دارد؟

حال که تعریف کردیم ایپ کوین چیست، به معرفی کاربردهای آن خواهیم پرداخت. چنانکه اشاره شد، ایپ کوین چند کاربرد کلیدی دارد که عبارتند از:

  • ارز درون بازی

مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، هدف اصلی ایپ کوین ایجاد ارزش است. برای توضیح بیشتر، ایپ کوین ارز اصلی برای یک جهان متاورس خواهد بود که توسط Yuga Labs ایجاد شده است. این توکن به کاربران اجازه می‌دهد که در این جهان مجازی، آیتم‌های مورد نظرشان را خریداری کنند. به علاوه، ممکن است حتی در محتوای تولید‌شده توسط کاربران و موارد دیگر نقش داشته باشد.

راه‌اندازی متاورس Otherdeeds موفقیت بزرگی بود و اولین کاربرد بزرگ ایپ کوین لقب گرفت. هر یک از ۵۵ هزار قطعه زمین Otherdeeds به صورت NFT بلافاصله فروخته شدند. در آن زمان، کاربران برای خرید یک قطعه زمین Otherdeed به حدود ۳۰۵ توکن APE نیاز داشتند.

اما قضیه به همینجا ختم نمی‌شود، ایپ کوین کاربردهای زیادی در اکوسیستم بازی‌های بلاکچینی دارد. برای مثال، بازی‌های Play-to-Earn (بازی برای کسب درآمد) ممکن است در آینده از ایپ کوین استفاده کنند. Benji Bananas یکی از نمونه‌ بازی‌هایی است که همین مسیر را در پیش گرفت. در این بازی، بازیکنان با کسب دستاوردهای مختلف می‌توانند توکن‌های درون بازی خود را به ایپ کوین تبدیل کنند.

  • قدرت رای در DAO ایپ کوین

هر دارنده ایپ کوین واجد شرایط عضویت در DAO این مجموعه است. $APE به عنوان یک توکن حکومتی عمل می‌کند، عضویت در DAO به شما امکان می‌دهد در مورد هر تصمیم اصلی این اکوسیستم رای دهید و آینده توکن را شکل می‌دهد. وزن آرای شما بر اساس سهم توکن‌هایی است که در اختیار دارید، بنابراین هر چه تعداد توکن‌ها بیشتر باشد،  قدرت رأی‌گیری بیشتر خواهد بود.

  • خرید در دنیای واقعی

علاوه بر نکات مورد بحث، ایپ کوین در حوزه دیجیتال متوقف نمی‌شود. همچنین می‌تواند کاربردهایی فراتر از اکوسیستم یوگا لبز داشته باشد.

برای مثال، بوتیک‌های منتخب گوچی در سراسر ایالات متحده، ایپ کوین را به عنوان یک روش پرداخت می‌پذیرند. در واقع، مشارکت Gucci با متاورس Otherside باعث افزایش ارزش این مجموعه NFT شد.

نمونه خوب دیگری که از $APE استفاده می‌کند، سازنده ساعت‌های لوکس TAG Heuer است.

توکنومیک ایپ کوین

برای درک بهتر فرصت‌های رشد ایپ کوین، تجزیه و تحلیل توکنومیک APE مهم است. APE دارای حداکثر عرضه ثابت یک میلیارد توکن است، به این معنی که هیچ توکن جدیدی نمی‌تواند ضرب یا اضافه شود.

توکنومیک چیست و چرا مهم است؟

بخشی از توکن‌ها در زمان راه‌اندازی، در یک دوره ۴۸ ماهه متوقف شد. به این معنی که حداکثر عرضه $APE احتمالا تا سال ۲۰۲۶ خواهد رسید. از آوریل ۲۰۲۳، عرضه در گردش $APE به ۳۷ درصد رسیده است. در مجموع، تمام این یک میلیارد توکن به صورت زیر تقسیم بندی شده است:

صندوق اکوسیستم ایپ کوین – ۶۲ درصد: صندوق اکوسیستم شامل ایردراپ اولیه (۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ توکن) برای دارندگان Bored Ape و Mutant Ape و همچنین ۴۷۰،۰۰۰،۰۰۰ توکن توزیع شده در خزانه DAO و منابعی است که باید طی چهار سال باز شوند.

یوگا لبز و خیریه – ۱۶ درصد: حدود ۱۵ درصد از کل عرضه به یوگا لبز اختصاص یافت، با دوره بازگشایی توکن‌ها، چهار سال از زمان راه‌اندازی. ۱ درصد نیز به بنیاد میراث جین گودال، یک موسسه خیریه زیست محیطی داده شد.

مشارکت‌کنندگان راه‌اندازی – ۱۴ درصد: مشارکت‌کنندگان راه‌اندازی که به ایده‌پردازی و آوردن APE به جهان واقعی کمک کردند، ۱۴۰،۰۰۰،۰۰۰ توکن دریافت کردند. تخصیص دقیق و تعداد مشارکت کنندگان مشخص نیست. با این حال، انتظار می‌رود تمام توکن‌ها پس از چهار سال باز شوند.

بنیان‌گذاران – ۸ درصد: در نهایت، ۴ بنیان‌گذار ایپ کوین که چهره صنعت NFT را برای همیشه تغییر دادند، هر کدام حدود ۲ درصد از کل عرضه APE را دریافت کردند.

قیمت ایپ کوین

از نظر ارزش، ایپ کوین بالا و پایین‌های بسیاری را دیده است. بالاترین قیمت آن در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۲ و قیمت ۲۶/۷ دلار بود. در حالی که در مقابل، پایین‌ترین قیمت آن در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲ به ۲.۶۳ دلار رسید.

مزایا و معایب ایپ کوین

در دنیای پویا ارزهای دیجیتال، هر توکن مجموعه‌ای از مزایا و چالش‌ها را به همراه دارد. ایپ کوین با وجود موقعیت منحصربه‌فرد خود در تقاطع بین دنیای NFT و رمزارها، از این قاعده مستثنی نیست. چه چیزی ایپ کوین را در بازار شلوغ کریپتو متمایز می‌کند و سرمایه‌گذاران باید از چه مشکلاتی آگاهی داشته باشند؟

مزایای ایپ کوین

  1. پشتوانه قوی:  با دریافت سرمایه ۴ میلیارد دلاری از سوی شرکت‌های سرمایه گذاری برتر، APE پشتیبانی و منابع زیادی برای دستیابی به چشم انداز خود دارد.
  2. حاکمیت غیرمتمرکز: رشد و جهت گیری APE توسط جامعه سرمایه گذاران پرشوری که می‌خواهند موفقیت پروژه را ببینند، تعیین می‌شود.
  3. کاربردهای متنوع: APE طیف وسیعی از ابزارهای مفید را در اکوسیستم خود به خصوص در متاورس، ارائه می‌دهد و اخیرا نیز شروع به ادغام با چندین برند دنیای واقعی کرده است.

معایب ایپ کوین

  1. عرضه قفل شده: با کمتر از ۴۰ درصد از توکن‌های در گردش، ایپ کوین در طی سال‌های آینده می‌تواند شاهد افت ارزش و فروش توکن‌های باقی مانده باشد.
  2. وابستگی به اکوسیستم: علیرغم اینکه ایپ کوین از نظر فنی یک موجودیت جداگانه است، اما کل ارزش ایپ کوین به اکوسیستم یوگا لبز گره خورده است. هر گونه چالشی که یوگا لبز با آن روبرو می‌شود، تأثیر قابل توجهی بر ارزش ایپ کوین خواهد داشت.
  3. شناسایی به عنوان توکن امنیتی: اگرچه تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است، اما نهاد نظارتی SEC ایالات متحده می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا ایپ کوین یک توکن امنیتی ثبت نشده در نظر گرفته شود یا خیر.

سخن پایانی

با افزایش تب و تاب حول NFTها، کلکسیون ان اف تی میمون‌های خسته که به اختصار BAYC نامیده می‌شود، توانست با کمک افراد سرشناس دنیا از جمله جاستین بیبر (Justin Bieber)، بر سر زبان‌ها بیفتد و با جذب سرمایه بزرگی که داشت، اکوسیستم خود را هم در دنیای مجازی و هم حقیقی گسترش داد.

اکنون که در ابتدای سال ۲۰۲۴ هستیم، ارز دیجیتال ایپ کوین به عنوان یکی از توکن‌های با پتانسیل بالا در حوزه بازی‌های بلاکچینی و متاورس، توانسته است راه خود را به سبد سرمایه‌گذاران رمز ارزها باز کند. باید دید که در انتهای بازار صعودی فعلی، چه قیمتی را برای ایپ کوین شاهد خواهیم بود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها