Categories
مطالب محبوب, مفاهیم پایه

ICO یا عرضه اولیه ارز دیجیتال در واقع فرآیندی است که در آن یک ارز دیجیتال برای اولین بار به بازار کریپتوکارنسی معرفی می‌شود.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

ICO چیست و چرا باید حتما درباره آن بدانیم؟ عرضه اولیه ارز دیجیتال از آن دست از اصطلاحات مهمی است که نه فقط برای اطلاعات عمومی، بلکه برای شناخت یک روش سرمایه‌گذاری جذاب باید درباره آن بدانیم. عرضه اولیه سکه به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن تیم توسعه‌دهنده یک ارز دیجیتال برای اولین بار آن را در معرض فروش قرار می‌دهد. البته سازوکار مختلفی برای این منظور به کار گرفته شده و به جهت رشدهای انفجاری توکن‌های تازه‌وارد به بازار، خرید آن‌ها بسیار جذاب و پرسود خواهد بود، اما سوال اینجاست که در کدام یک از ICOها شرکت کنیم و از کجا می‌توانیم عرضه اولیه‌ها را در بازار کریپتوکارنسی رصد نماییم؟

خوشبختانه در بازار ارز دیجیتال روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در دسترس است که باعث شده تا هم کاربران بتوانند روش متناسب با شرایط خود را انتخاب نمایند و هم با استفاده از تنوع روش‌های سرمایه‌گذاری، ریسک معاملات خود را به حداقل برسانند. اگر درک کنید که ICO چیست و به مهارت تشخیص بهترین عرضه اولیه‌ها در بازار برسید، یک روش سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار پایین و پتانسیل سودآوری بالا را در اختیار خواهید داشت. در بیتشال با شما همراه هستیم تا صفر تا صد عرضه اولیه ارز دیجیتال را برای شما تشریح کرده و در نهایت راهنمایی‌های لازم برای این روش سرمایه‌گذاری را با شما در میان بگذاریم.

بهتر است بخوانید: بهترین روش های کسب درآمد در ارزهای دیجیتال

ICO چیست؟

در اولین قدم باید بدانید که ICO چیست و چگونه کار میکند؟ عرضه اولیه ارز دیجیتال بهترین روش برای جمع‌آوری سرمایه توسط شرکت‌ها و تیم‌هایی است که به دنبال عرضه توکن خود به بازار ارز دیجیتال و البته توسعه خدمات و پلتفرم‌ مورد نظر خود هستند. مثلا فرض کنید که شما ارز دیجیتالی را در شبکه بلاکچین اتریوم تعریف کرده و حالا به دنبال معرفی آن به بازار هستید. مسلما برای اینکه در نهایت کیفیت ارز دیجیتال شما بالا باشد، لازم است تا پلتفرمی برای آن تعریف و اهداف خاصی را نیز به آن نسبت دهید. البته این مهم تنها با داشتن سرمایه اولیه مناسب و در کنار آن تیمی با دانش بالا در این زمینه امکان‌پذیر است.

برای رسیدن به سرمایه اولیه می‌توانید بخشی از توکن‌های خود را در اختیار سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال و یا شرکت‌های فعال در این بازار قرار داده و از سرمایه جمع‌آوری شده اهداف خود را دنبال کنید. برای این منظور باید سازوکاری در نظر گرفته و در یک برنامه زمانی مشخص و در پلتفرم‌های موجود، توکن‌های خود را عرضه کنید. این عرضه با عنوان عرضه اولیه ارز دیجیتال یا ICO شناخته می‌شود.

چند نکته مهم درباره ICO که حتما باید بدانید:

  • ICO می‌تواند برگ برنده‌ای هم برای خریداران و هم برای شرکت‌ها و افراد برگزارکننده آن برای رسیدن به درآمد جذاب باشد. عرضه اولیه پدیده‌ای مختص بازار ارز دیجیتال نیست و قبلا در سایر بازارهای مالی از جمله بورس نیز از روش‌های متفاوتی برای آن استفاده شده است.
  • در طول تاریخچه بازار کریپتوکارنسی ICOهای بسیار جذابی با سوددهی بالا را شاهد بوده‌ایم که سود خوبی را برای شرکت‌کنندگان به دنبال داشته‌اند.
  • درصد قابل توجهی از ICOها کلاهبرداری هستند و خبری از سوددهی در آن‌ها نخواهد بود.
  • برای شرکت در عرضه اولیه ارز دیجیتال لازم است تا حتما با کیف پول‌ها و صرافی‌ها آشنا باشید. امکان شرکت در این فرایند معمولا با استفاده از خدمات صرافی‌های متمرکز یا غیرمتمرکز و یا کیف پول‌ها وجود خواهد داشت.
  • برای شرکت در عرضه اولیه معمولا نیاز است تا ارز دیجیتال معتبری که از سوی تیم برگزارکننده ICO اعلام می‌شود را خریداری و هزینه‌های خرید توکن‌های خود را با آن بپردازید.
  • نمونه‌های غیرقانونی و کلاهبرداری زیادی از این فرایند در سایت‌ها معرفی می‌شود که اگر مراقب نباشید، سرمایه‌های خود را در آن‌ها از دست خواهید داد.

ICO مخفف چیست

ICO مخفف چیست؟

ICO مخفف چیست؟ ICO مخفف Initial Coin Offering به معنی عرضه اولیه سکه است که در بازار کریپتوکارنسی سکه همان ارز دیجیتال است و از این رو برای این اصطلاح از ترجمه عرضه اولیه ارز دیجیتال نیز استفاده می‌شود. مدل‌های دیگری از عرضه اولیه در بازار کریپتوکارنسی نیز وجود دارد که ساختار آن‌ها با هم متفاوت بوده و فرایند متفاوتی نیز در آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

عرضه اولیه سکه در بازار به روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد. هر شرکت یا تیمی بنا به شرایط و اهدافی که دارد، یکی از روش‌ها را برای عرضه اولیه توکن‌های خود انتخاب می‌نماید. بهتر است انواع روش‌های پیاده‌سازی عرضه اولیه را نیز بدانید.

  • عرضه و قیمت ثابت: در این شرایط قیمت توکن‌های عرضه شده ثابت و تعداد آن‌ها نیز از قبل مشخص و ثابت است. عملا شرکت‌کنندگان می‌توانند به همان قیمت تعیین شده برای خرید ارز‌های دیجیتال خود اقدام نمایند.
  • عرضه ثابت و قیمت متغیر: در این حالت مقدار توکن‌های عرضه شده از قبل مشخص و ثابت بوده اما قیمت آن‌ها به نسبت سرمایه‌های جمع‌آوری شده ممکن است در طول عرضه متغیر باشد.
  • عرضه متغیر و قیمت ثابت: شرکت‌هایی که به دنبال حداقل سرمایه اولیه در فرایند عرضه اولیه هستند، از این روش استفاده می‌کنند. قیمت عرضه اولیه در این حالت ثابت است، اما با توجه به مقدار وجوه جمع‌آوری شده ممکن است مقدار عرضه متغیر باشد.

بهتر است بخوانید: توصیه‌های مهم قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

انواع ICO چیست؟

ICOها معمولا در دو روش کلی انجام می‌پذیرد:

  1. ICO خصوصی که در آن تعداد محدودی از سرمایه‌گذارن می‌توانند شرکت داشته باشند. معمولا این سرمایه‌گذاران از میان شرکت‌ها و موسسات مالی معتبر انتخاب می‌شود تا بتوانند حداقل سرمایه لازم برای توسعه پروژه را تامین کنند.
  2. ICO عمومی که محدودیتی از بابت شرکت در آن وجود نداشته و عموم افراد می‌توانند در آن شرکت نمایند.

ICO در بازار ارز دیجیتال

ICO در بازار ارز دیجیتال

نمونه ICOهای ناموفق بسیار زیادی در بازار وجود دارد که پیدا کردن لیستی از آن‌ها خیلی ساده است. از این رو تصمیم گرفتیم تا برخی از موفق‌ترین پروژه‌های ICO را در این ‌بخش معرفی کنیم. ارزهای دیجیتال جذابی در این لیست قرار دارند.

  • اتریوم: عرضه اولیه اتریوم در سال 2014 یکی از هیجان‌انگیزترین عرضه اولیه‌ها بود که در نهایت سرمایه اولیه 18.4 میلیون دلاری را برای تیم توسعه‌دهنده دومین ارز دیجیتال برتر جهان رقم زد.
  • کاردانو: در ژانویه 2017 عرضه اولیه کاردانو سرمایه اولیه 62.2 میلیون دلاری را برای آن رقم زد و در همان پله اول کاردانو را به جمع 5 ارز دیجیتال برتر جهان فرستاد.
  • تزوس: در جولای 2017 ارز دیجیتال تزوس در یک عرضه اولیه، سرمایه 232 میلیون دلاری را جمع‌آوری کرد. البته این پروژه هم با چالش‌هایی روبرو شده و حتی کار به شکایت هم رسید و در نهایت تزوس به توافق 25 میلیون دلاری با سرمایه‌گذاران رسید.

در لیست پروژه‌های ICO شکست‌خورده هم می‌توانیم به دراگون کوین اشاره داشته باشید. در مارس 2018 این ارز در یک عرضه اولیه، موفق به جمع‌آوری 320 میلیون دلار سرمایه شد. سرمایه همه کاربران در این پروژه نیست و نابود شد و در کمتر از سه سال ارزش بازار دراگون کوین به زیر 1 میلیون دلار رسید.

وایت پیپر و عرضه اولیه ارز دیجیتال

رابطه وایت پیپر و ICO چیست و آیا حتما باید آن را مطالعه کنیم؟ وایت پیپر یک فایل PDF است که تیم توسعه‌دهنده هر ارز دیجیتالی در زمان عرضه آن به بازار این فایل را منتشر می‌نماید. محتوای وایت پیپر بیان‌کننده اهداف و مشخصات توکن مورد نظر بوده و با مطالعه آن می‌توان به نوعی درباره کیفیت و شرایط آن نتیجه‌گیری کرد. در واقع برای اینکه درک کنید یک پروژه چقدر معتبر و جذاب است، مطالعه وایت پیپر می‌تواند یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها باشد. وایت پیپر معمولا همراه با عرضه اولیه برای هر توکنی منتشر شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

وایت پیپر و عرضه اولیه ارز دیجیتال

با این اوصاف مطالعه وایت پیپر را می‌توان یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای سنجش اعتبار ICO و بررسی کیفیت و پتانسیل سودآوری آن نیز در نظر گرفت. در این سند شما اطلاعات مفید زیادی را درباره ارز دیجیتال عرضه شده در اختیار خواهید داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروژه مورد نظر چیست؟
  • چه نیازی با این پروژه برطرف می‌شود؟
  • پروژه به چه مقدار سرمایه اولیه برای توسعه نیاز دارد؟
  • بنیانگذاران چه تعداد از توکن‌ها را حفظ کرده و چه مقدار از آنها عرضه می‌شود؟
  • پرداختی در فرایند ICO در کدام پلتفرم انجام پذیرفته و هزینه خرید توکن‌ها با چه ارزی قابل پرداخت است؟
  • مدت زمان اجرای کمپین ICO چقدر خواهد بود؟

بهتر است بخوانید: کوین و توکن چه فرقی دارند؟

چگونه از عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شویم؟

برای خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال بایستی در زمان مشخص شده از سوی تیم پروژه فرایند مشخصی را طی کرده و در نهایت با پرداخت هزینه خرید، سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید. البته مهم‌ترین قدم برای خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال شناخت بهترین پروژه‌ها و گزینه‌های معتبر خواهد بود که در این باره در ادامه نکات مهمی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

برای اطلاع از زمان برگزاری ICO و یا عرضه اولیه‌های جدید ارائه شده در بازار ارز دیجیتال می‌توانید از خدمات سایت‌های مختلفی استفاده کنید. سایت معتبر و شناخته شده کوین‌مارکت‌کپ را می‌توان بهترین گزینه برای این منظور در نظر گرفت. البته باید اشاره کرد که هر پروژه‌ای که در این سایت معرفی شده باشد، تضمین کننده اعتبار آن نیست.

نحوه تشخیص بهترین ICO چیست

نحوه تشخیص بهترین ICO چیست؟

اما نحوه تشخیص بهترین ICO چیست و چگونه می‌توانیم در میان تعداد بالای عرضه اولیه ارز دیجیتال دست روی گزینه‌های معتبر بگذاریم؟ برای این منظور نیاز است تا به چند سوال پاسخ دهید:

  • آیا تیم توسعه‌دهنده کاملا پاسخگو هستند و دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر است؟
  • در وایت پیپر چه اهدافی برای پروژه تعریف شده است؟ آیا فقط چند هدف ساده در آن در نظر گرفته شده یا تمام کاربردها و اهداف پروژه به صورت حرفه‌ای تبیین شده است؟
  • شفافیت بالا و 100 درصدی می‌تواند یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها برای چنین پروژه‌هایی باشد.
  • شرایط و ضوابط قانونی ICO را مرور کنید.
  • چه شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی در پروژه شریک شده‌اند؟
  • آیا پلتفرم معتبری مانند یک صرافی متمرکز مشهور به عنوان پلتفرم عرضه اولیه ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است؟
  • سری به وبسایت پروژه زده و کمی درباره آن مطالعه کنید.
  • کمپین‌های تبلیغاتی پروژه را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

بهتر است بخوانید: توکنومیک چیست؟

چرا ممکن است ICO کلاهبرداری باشد؟

دقت داشته باشید که مهم‌ترین مشخصه بازار ارز دیجیتال غیرمتمرکز بودن آن است و از این رو خیلی قوانین مشخص و خاصی برای خدمات مختلف در آن تعیین نشده و عرضه اولیه نیز شرایط مشابهی دارد. هر کسی می‌تواند یک توکن در شبکه‌های بلاکچین موجود تعریف کرده و به دنبال عرضه اولیه آن در بازار باشد. به همین دلیل تعداد پروژه‌های کلاهبرداری در این زمینه به شدت افزایش یافته است، زیرا چنین فرآیندی می‌تواند سرمایه اولیه بسیار زیادی را در دسترس افراد کلاهبردار قرار دهد. یک پول باد آورنده و زیاد که حتی احتمالا با سرقت از بانک نیز نمی‌توان به آن رسید؛ تازه خبری از مشخصات تیم توسعه‌دهنده و محل استقرار آن‌ها هم نیست و پلیس هم کمتر رد و نشانه‌ای از این افراد دارد.

چرا ممکن است ICO کلاهبرداری باشد؟

البته در گذشته نمونه‌هایی هم داشته‌ایم که سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) اقدام به مداخله در فرایند ICO کرده و حتی چالش‌هایی را نیز برای عرضه اولیه سکه پلتفرم تلگرام ایجاد کرده است. در این فرآیند که 1.7 میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری شده بود، در نهایت تلگرام 18.5 میلیون دلار جریمه و موظف شد تا 1.2 میلیارد دلار را به خریداران بازگرداند. البته این اتفاق برای پروژه‌هایی رخ می‌دهد که کاملا قانونی بوده و اعتبار بسیار بالایی دارند.

با توجه به اینکه عدم نظارت‌ها باعث شده تا پروژه‌های زیادی در این زمینه در بازار ایجاد شود، بسیاری از کشورها برگزاری فرایند ICO را به کل ممنوع اعلام کرده‌اند. کشورهایی مانند چین، نپال، بنگلادش، مقدونیه، بولیوی و اکوادور از این دست هستند. با این حساب آنچنان هم خبری از یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و آسان نیست.

مزایا و معایب ICO چیست؟

  • مزیت اصلی ICO حذف واسطه‌ها و امکان افزایش سرمایه برای شرکت‌ها به صورت مستقیم از طریق سرمایه‌گذاران است.
  • منافع دو طرف سرمایه‌گذار و توسعه‌دهنده در این فرایند همسو است و هر دو به دنبال پول و سود هستند.
  • فرایند سرمایه‌گذاری در ICO ساده است و تنها با یک کیف پول و حساب کاربری در صرافی در دسترس خواهد بود.
  • سود بسیار بالا را نیز می‌توانیم از مزیت‌های این فرایند در نظر بگیریم.
  • در این بین معایبی مانند عدم نظارت قانونی و امنیت پایین را می‌توانیم از جمله ایرادات اصلی این پروژه در نظر بگریم که اتفاقا چالش‌های زیادی نیز به دنبال دارند.

بهتر است بخوانید: تحلیل بنیادی در ارزهای دیجیتال

ICO یا IPO

initial public offerings یا IPO نوع دیگری از عرضه اولیه است که معمولا به عنوان گزینه روبرو با ICO برای مقایسه انتخاب می‌شود. تفاوت IPO و ICO چیست و کدام یک از این دو گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند؟ IPO هم مانند عرضه اولیه ارز دیجیتال روشی برای جمع‌آوری سرمایه اولیه برای شرکت‌ها در بدو آغاز کار آنهاست، با این تفاوت که در IPO عرضه اولیه با فروش اوراق بهادار تایید شده توسط سازمان بورس آمریکا انجام می‌پذیرد و خریداران با خرید این اوراق به نوعی بخشی از سهام شرکت مورد نظر را دریافت می‌نمایند. در حالی که در ICO خبری از این شرایط نیست و حتی ممکن است کل پروژه تعریف شده کلاهبرداری باشد.

ICO یا IPO

در IPOها الزامات رسمی برای شرکت‌ها وجود داشته و عملا امکان کلاهبرداری در آن وجود نخواهد داشت. البته دقت کنید که در IPOها معمولا سود حاصل از خرید عرضه اولیه برای معامله‌گران خیلی زیاد نبوده و معقول است، در حالی که در ICO پتانسیل سودآوری بسیار جذابی را شاهد هستیم. در واقع این دو روش عرضه اولیه تقابل میان ریسک بالا و پتانسیل سودآوری هستند. در IPO ریسک کم و سود هم کم و در ICO ریسک بالا و سود هم بالا است.

جمع‌بندی

سعی کردیم تا تمام چالش‌های ذهنی کاربران درباره عرضه اولیه ارز دیجیتال را برطرف سازیم. برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در این فرایند هستند، داشتن چنین اطلاعاتی اهمیت حیاتی دارد. صرف اینکه شما بدنید ICO چیست و چگونه اجرا می‌شود، شما را به سمت پروژه‌های موفق و معتبر نخواهند کشاند. در این باره حتما باید نکات مهم معرفی شده در این مقاله را دنبال کنید. در انتها همچنین دعوت می‌کنیم که اگر نقطه نظری درباره عرضه اولیه ارز دیجیتال دارید، آنها را با مجموعه بیتشال در میان بگذارید.

استفاده از تجربه دیگران درباره عرضه اولیه‌ها می‌تواند میانبری برای انتخاب بهترین پروژه‌ها در این عرصه باشد. البته که خود شما نیز باید در این باره پیش قدم باشید.

سوالات متداول

1- ICO چیست؟

ICO یا عرضه اولیه ارز دیجیتال در واقع فرآیندی است که در آن یک ارز دیجیتال برای اولین بار به بازار کریپتوکارنسی معرفی می‌شود. در این فرایند خریداران با خرید توکن‌های عرضه شده، در توسعه بهتر پروژه سهیم می‌شوند.

2- ICO مخفف چیست؟

ICO مخفف Initial Coin Offering است.

3- آیا همه ICOها معتبر هستند؟

خیر درصد قابل توجهی از عرضه اولیه‌ها پروژه‌های غیرمعتبری هستند که شرکت در آنها سودی به دنبال نخواهد داشت.

شطرنج که بازی می‌کنی مهم نیست با وزیر ببری یا با پیاده. اصلا فکرشو نکن که چی از دست دادی، رو آینده تمرکز کن. این منم، نویسنده‌ای که همه چیز رو نوشتم، به جز شکست. با کریپتو پیاده‌ها هم می‌تونن برنده باشن. بی‌پرده صحبت می‌کنم و بی‌تعارف همه چیز رو تو مقالات من می‌بینی؛ حتی نکاتی که ممکنه به مزاق خیلی‌ها خوش نیاد.
خوشحال میشم که مطالب من رو در بیتشال بخونید و نظرتون رو بگید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها