Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها, مقالات صرافی‌ها
زمان مطالعه: 4 دقیقه

احتمالا نام صرافی پنکیک‌سواپ (PancakeSwap) و توکن کیک (CAKE) را شنیده‌اید. اما این توکن دقیقا چیست و چه کاربردی دارد؟ برای توضیح این مطلب ابتدا باید درباره پنکیک‌سواپ و نحوه فعالیت آن بدانیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل صرافی پنکیک‌سواپ و توکن بومی آن یعنی کیک را بررسی کنیم.

صرافی پنکیک‌سواپ

پنکیک‌سواپ یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که امکان معامله توکن‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. همچنین فرصت‌های کسب درآمد غیرفعال از طریق استخرهای نقدینگی و استیک ارزهای دیجیتال (کسب درآمد از طریق سپرده‌گزاری ارزهای دیجیتال) مختلف در این پلتفرم وجود دارد.

عاملی که پنکیک‌سواپ را از صرافی‌هایی مانند یونی‌سواپ (Uniswap) و سوشی‌سواپ (SushiSwap) متمایز می‌کند این است که به جای اتریوم بر روی بلاکچین بایننس اسمارت چین (BSC) اجرا می‌شود. به همین دلیل، این قابلیت را دارد که کارمزد تراکنش بسیار کمتری نسبت به همتایان مبتنی بر اتریوم خود دریافت کند.

کارمزد معاملات پنکیک‌سواپ می‌تواند تا 0.2% در هر معامله کاهش یابد که آن را به یک جایگزین ارزان‌تر برای معامله‌گرانی تبدیل می‌کند که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های معاملات خود هستند. اجرای معاملات در پنکیک‌سواپ نیز بسیار سریعتر از یونی‌سواپ است، زیرا BSC در حال حاضر توان عملیاتی بالاتری در مقایسه با شبکه اتریوم دارد.

مقایسه بایننس اسمارت چین و اتریوم

نکته قابل توجه این است که این مزیت‌های بلاکچین BSC، به دلیل وجود تمرکز (قرار گرفتن اختیار شبکه در دست یک نهاد مشخص که در این مورد صرافی بایننس است) به دست آمده است. این موضوع برای کاربران یا توسعه‌دهندگانی که برنامه‌های کاملاً غیرمتمرکز را ترجیح می‌دهند، یک اشکال بزرگ محسوب می‌شود.

با این حال، پنکیک‌سواپ به عنوان یک رقیب قدرتمند برای سایر صرافی‌های غیرمتمرکز ظاهر شده است. علت این موضوع ویژگی‌های جذاب کسب درآمد در این صرافی نظیر لاتاری (Pancake Lottery) و نبردهای تیمی (team battles) است. در لاتاری این صرافی، کاربران می‌توانند با خرید بلیط قرعه‌کشی، در صورت برنده شدن، ارز کیک دریافت نمایند. در بخش نبردهای تیمی، کاربران در قالب تیم‌های مختلف با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و هر تیمی که بیشترین حجم معاملات را ثبت کند، توکن کیک و همچنین برخی آیتم‌ها از مجموعه ان‌اف‌تی‌ها را پاداش خواهد گرفت.

ارز کیک چیست؟

پنکیک‌سواپ مشابه یونی‌سواپ و سوشی‌سواپ از مکانیسم AMM (بازارساز خودکار) استفاده می‌کند که برای تسهیل معاملات به استخرهای نقدینگی متکی است. کاربران یا ارائه‌دهندگان نقدینگی، هنگام واریز و برداشت از استخرهای نقدینگی از توکن بومی این صرافی یعنی توکن کیک استفاده می‌کنند.

سیستم مدیریت پنکیک‌سواپ به دارندگان توکن کیک اجازه می‌دهد تا تغییرات پیشنهادی خود برای شبکه را پیشنهاد داده و سایر دارندگان در مورد آن رای دهند. مانند اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز، کاربران برای دریافت حق رای ابتدا باید مقدار مشخصی ارز کیک را خریداری نمایند.

توکن‌های کیک را همچنین می‌توان در استخرهای نقدینگی پنکیک‌سواپ که SYRUP نام دارد، استیک کرد. کاربران این استخرها در قالب توکن SYRUP پاداش دریافت می‌کنند.

این پلتفرم حتی گزینه‌های استیک خودکار توکن را ارائه می‌دهد. در این حالت، توکن‌های کیک حداقل یک بار در ساعت مجدداً استیک می‌شوند و به این ترتیب سود مرکبی برای کاربران ایجاد می‌گردد.

پنکیک‌سواپ چگونه کار می‌کند؟

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، این صرافی از مکانیسم AMM استفاده می‌کند. در این مکانیسم، از الگوریتمی برای تعیین قیمت دارایی‌ها استفاده می‌شود و به این ترتیب انجام معاملات بدون نیاز به وجود مجوز از طریق استخرهای نقدینگی امکان‌پذیر می‌گردد.

سوآپ (مبادله) توکن‌ها از طریق استخرهای نقدینگی پنکیک‌سواپ انجام می‌شود. این استخرها امکان انجام معاملات بدون واسطه را فراهم می‌کنند و ارائه‌دهندگان نقدینگی به عنوان پاداش، سهمی از کارمزد تراکنش‌ها را دریافت می‌نمایند. هر استخر نقدینگی یک قرارداد هوشمند است که ذخایر دو توکن را در خود نگه می‌دارد و هر کاربری بر اساس مجموعه‌ای از قوانین، می‌تواند این توکن‌ها را واریز یا برداشت کند.

همکاری‌های صرافی پنکیک‌سواپ

پنکیک‌سواپ در مارس 2022 یک قرارداد همکاری با بایننس به امضا رساند. در پی این قرارداد، یک بخش به نام پنکیک‌سواپ مینی (PancakeSwap Mini) به اپلیکشن تلفن همراه بایننس اضافه شد. به این وسیله کاربران صرافی بایننس به خدمات پنکیک‌سواپ دسترسی پیدا کردند.

پنکیک‌سواپ همچنین یک سرویس معاملاتی دائمی را با صرافی آپولو‌ایکس (ApolloX) راه‌اندازی و یک قرارداد همکاری با کی‌استون (Keystone)، شرکت سازنده کیف‌پول‌های سخت‌افزاری منعقد کرد.

پیشینه تیم پنکیک‌سواپ

تیم پنکیک‌سواپ کاملاً ناشناس است، اما از آنجایی که خدمات آن مانند سایر صرافی‌هایی غیر متمرکز که از مکانیسم AMM استفاده می‌کنند، بدون نیاز به مجوز و اعتماد است، توسط کاربران مورد پذیرش قرار گرفته است.

جمع‌بندی

توکن کیک، ارز دیجیتال بومی صرافی پنکیک‌سواپ است که کاربردهای فراوانی دارد. از جمله کاربردهای آن می‌توان به امکان استفاده از آن در رای‌گیری‌های خط مشی پنکیک‌سواپ و استفاده از آن در استخرهای نقدینگی برای کسب سود اشاره کرد. قیمت این توکن به عملکرد صرافی پنکیک‌سواپ وابسته است و در صورتی که این صرافی با عملکرد خوب خود بتواند تقاضای بیشتری برای این توکن ایجاد کند، قیمت آن افزایش خواهد یافت.

سوالات متداول

1- چگونه در ایردراپ‌ها توکن کیک دریافت کنیم؟

هر زمان که یک رویداد ایردراپ رسمی برگزار شود، توسط سایت رسمی پنکیک‌سواپ و شبکه‌های اجتماعی به کاربران اطلاع‌رسانی خواهد شد. از آن‌جایی که هرکسی می‌تواند توکن‌های کیک را به کاربران ارسال کند، از رسمی بودن ایردراپی که در آن شرکت می‌کنید، اطمینان حاصل نمایید. اکیدا توصیه می‌شود به منظور حفظ سرمایه، از قرارداد هوشمندی که به منبع آن اعتماد ندارید استفاده نکنید.

2- آیا پنکیک‌سواپ از ان‌اف‌تی‌ها پشتیبانی می‌کند؟

بله، پنکیک‌سواپ با ان‌اف‌تی‌ها سازگار است. کاربران با استفاده از این صرافی می‌توانند ان‌اف‌تی‌های مختلف را خرید و فروش نمایند و در رویداد‌های ان‌اف‌تی‌ شرکت کنند.

3- آیا استفاده از پنکیک‌سواپ امن است؟

پنکیک‌سواپ، از زمان راه‌اندازی ثابت کرده است که امنیت بالایی دارد. یکی از دلایل امنیت بالای آن این است که این صرافی به عنوان یک صرافی غیر‌متمرکز، دارایی‌ کاربران را در کیف‌پول‌های بزرگی که امکان هک آن‌ها وجود دارد، نگهداری نمی‌کند. همچنین، این پلتفرم، به صورت فعالانه اقداماتی را برای ارتقای امنیت کاربران به انجام می‌رساند.

من عاشق علم اقتصاد و بازارهای مالی به خصوص بازار ارز دیجیتال هستم. از ۴ سال پیش این حوزه رو به صورت جدی دنبال میکنم و خبر‌ها و مقالات مختلفی در موردش ترجمه کردم. امیدوارم بتونم با مقالاتم به افزایش اطلاعات در مورد ارز دیجیتال در جامعه ایران کمک کنم.
خوشحال میشم که مطالب من رو در بیتشال بخونید و نظرتون رو بگید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها