Categories
مقالات بازارهای مالی

ترید یا معامله‌گری در ارز دیجیتال عبارت است از خرید و فروش رمز ارزهای مختلف با استفاده از پیش‌بینی حرکات و نوسانات بازار برای کسب سود.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

معامله‌گری ارزهای دیجیتال یعنی خرید و فروش ارزهای رمزنگاری‌شده برای کسب سود. ارزهای دیجیتال در کنار امکان معامله در بازار فارکس، پلتفرم‌های معاملاتی خاص خود را تحت عنوان صرافی ارز دیجیتال دارند. به علاوه، بر خلاف بازارهای مالی سنتی مثل بورس که ساعات معاملاتی مشخصی دارند، معاملات رمز ارزها یک بازار ۲۴ ساعته است. به عنوان یک تازه‌کار، برای شروع معاملات ارز دیجیتال باید در یک صرافی متمرکز اقدام به ثبت نام و افتتاح حساب کاربری کنید. در ادامه، به شما خواهیم گفت که معامله‌گری یا ترید چیست و چگونه می‌توانید یک تریدر شوید.

معامله‌گری ارز دیجیتال یا ترید چیست؟

معامله گری ارز دیجیتال

معامله‌گری یا ترید ارزهای دیجیتال اقدامی است که معامله‌گران جهت کسب سود بر اساس حرکات یا نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال از طریق یک حساب معاملاتی CFD یا خرید و فروش رمز ارزها به واسه پلتفرم معاملاتی صرافی انجام می‌دهند.

قبل از آنکه وارد معاملات ارزهای دیجیتال شوید، مهم است که درک جامعی از دارایی‌ها و فناوری‌های این عرصه داشته باشید. مانند بازار سهام و سایر بازارهای مالی، معاملات ارزهای دیجیتال هم می‌تواند پیچیده باشد که نیازمند آشنایی با عناصر مختلف این بازار و داشتن دانش کافی است.

حال که با تعریف کلی ترید چیست آشنا شدیم، در ادامه به دو نوع رویکرد معاملاتی اصلی ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

معاملات CFD ارزهای دیجیتال

معاملات CFD معاملات مشتقه هستند که به شما اجازه می‌دهد با پیش‌بینی روند قیمت دارایی‌های دیجیتال مختلف مانند بیت کوین بدون در دست گرفتن مالکیت واقعی آن دارایی سود کسب کنید. چنانچه فکر می‌کنید که قیمت یک ارز دیجیتال افزایش پیدا خواهد کرد، می‌توانید پوزیشن لانگ باز کنید یا اگر فکر می‌کنید قیمت رو به پایین حرکت خواهد کرد، پوزیشن شورت را انتخاب می‌کنید.

در این نوع ترید ارز دیجیتال، از اهرم یا لوریج استفاده می‌شود که بسته به سطح ریسک‌پذیری تریدر و نوع دارایی مورد معامله مقدار آن می‌تواند متفاوت باشد. شما باید مبلغ کمی را به عنوان مارجین سپرده‌گذاری کنید که حکم وثیقه را دارد. سود یا زیان شما همچنان بستگی به حجم پوزیشن شما دارد، بنابراین لوریج سود یا زیان را افزایش می‌دهد.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از طریق صرافی

بر خلاف معاملات CFD، هنگامی که از طریق صرافی‌ اقدام به خرید یا فروش می‌کنید، خود ارزهای دیجیتال را خرید و فروش می‌کنید. برای این منظور، باید یک حساب کاربری در صرافی مورد نظرتان ایجاد کرده و تا زمانی که آماده فروش شوید، ارزهای دیجیتال را در کیف پولتان نگهداری کنید. در اینجا، یک استراتژی ساده پیش رو دارید؛ خرید با قیمت پایین‌تر و فروش با قیمت بالاتر.

چرا ترید ارزهای دیجیتال را انتخاب کنیم؟

از آنجایی که هیچ مالکیت دارایی در معامله‌گری ارزهای دیجیتال وجود ندارد، می‌توانید با سرمایه نسبتاً کمی ترید را شروع کنید. همچنین، دیگر لازم نیست که نگران مشکلات متداول مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های متعارف مثل سهام باشید.

برخی از تریدرها نیز نوسانات بالای کریپتو را که از مشخصه‌های اصلی این بازار است، به بازارهای سنتی ترجیح می‌دهند، زیرا با استفاده از معاملات اهرمی می‌توانند پتانسیل کسب سود قابل توجهی را به دست آورند. با وجود این، باید به یاد داشته باشید که اهرم مانند شمشیر دو لبه است و بایستی آگاهی قوی از مدیریت ریسک داشته باشید.

تریدر ارز دیجیتال چه کسی است؟

تریدر ارز دیجیتال

پس از تعریف ترید چیست، نوبت آن است که تعریف کنیم تریدر ارز دیجیتال به چه کسی گفته می‌شود. جواب این سؤال نسبتاً ساده است؛ یک ترید یا معامله‌گر کریپتو به کسی گفته می‌شود که هدف نهایی او سود بردن از تغییرات کوتاه مدت قیمت در بازار ارزهای دیجیتال است. یک تریدر ارز دیجیتال ممکن است تنها بر روی یک جفت معاملاتی مانند بیت کوین/دلار تمرکز داشته باشد یا ممکن است معاملات خود را بر روی چند ارز اصلی مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و غیره انجام دهد.

تریدر ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

معامله‌گران ارزهای دیجیتال از دانش خود در زمینه تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال برای پیش‌بینی نوسانات قیمت در بازار کریپتو و کسب سود استفاده می‌کنند. اما به طور کلی، یک معامله‌گر باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

  • تغییرات کوتاه مدت قیمت ارزهای دیجیتال از بیت کوین گرفته تا آلت کوین‌ها، میم کوین‌ها و دیگر توکن‌های ارزشمند را درک کند.
  • زمانی که قیمت افت کرده است، خرید کند و وقتی قیمت بالا می‌رود، وارد مرحله فروش شود.
  • از تحلیل تکنیکال برای شناسایی و پیش‌بینی روند و الگوهای تغییرات قیمت ارزهای مختلف استفاده کند.
  • در جریان بحث‌های جامعه کریپتو و رویدادهای خبری باشد تا بتواند به تغییرات بازار نظارت کند.
  • از ابزارهایی مانند قیمت ورود، حد ضرر و حد سود برای جلوگیری از خطا، کنترل معاملات و کاهش زیان به طور مناسب استفاده کند.
  • یک استراتژی معاملاتی موفق را بر اساس منطق و نه احساسات پیاده‌سازی کند.

چگونه تریدر شویم؟

ترید کریپتو

در این بخش از مبحث ترید چیست، به این سؤال پاسخ خواهیم داد که برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق به چه نکاتی باید توجه کنیم. موفقیت برای هر تریدر می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد. با این حال، در نهایت، موفقیت به کسب سود منتهی می‌شود. مانند هر کسب و کار دیگری، ابزارها و اطلاعاتی که استفاده می‌کنید، تأثیر زیادی بر موفقیت کلی شما خواهد داشت. در اینجا نکاتی وجود دارد که می‌توانید برای تبدیل شدن به یک تریدر کریپتو موفق آن‌ها را دنبال کنید:

به دنبال یادگیری مباحث ارزهای دیجیتال باشید

قبل از ورود به بازار کریپتو به عنوان یک تریدر، باید بدانید که با پولتان چه کاری می‌خواهید انجام دهید. اکنون بیش از یک دهه از ظهور کریپتوکارنسی می‌گذرد و بنابراین، انبوهی از اطلاعات از جمله دوره‌های آنلاین، وبلاگ‌ها و… برای سرمایه‌گذاران بالقوه‌ای مانند شما در دسترس است.

به دنبال هر آن چیزی باشید که باید در مورد اکوسیستم بازار بلاکچین بدانید. معنای اصطلاحات رایج کریپتو و انواع مختلف معاملات ارزهای دیجیتال را مطالعه کنید. ویدئو کلیپ‌های مربوط به بلاکچین، NFT، وب 3 و ارزهای دیجیتال را تماشا کنید. به پادکست‌‌های کریپتو گوش کنید و رهبران صنعت ارزهای دیجیتال را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کنید.

مهم نیست که از چه روشی برای یادگیری مباحث ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که تفکر انتقادی را برای دانش به اشتراک گذاشته‌شده به کار بگیرید. به یاد داشته باشید که این در واقع یک سرمایه‌گذاری بوده و هدف نهایی آن کسب سود است.

یک صرافی قابل اعتماد و مطمئن انتخاب کنید

انتخاب یک صرافی ارزهای دیجیتال امن و معتبر نکته بسیار مهمی است که نباید در این مورد سهل‌انگاری کنید. در مورد صرافی‌های مختلف تحقیق کنید و نظرات کاربران آن‌ها را جویا شوید. از آنجایی که دسترسی به برخی از پلتفرم‌های خارجی برای کاربران ایرانی ممکن نیست و در صورت دسترسی نیز تضمینی برای مسدود نشدن ناگهانی دارایی‌هایتان وجود ندارد، بهتر است که از یک صرافی امن داخلی استفاده کنید.

صرافی بیتشال به عنوان یکی از معتبرترین صرافی‌های داخل ایران، در کنار فراهم آوردن محیطی ایمن و مطمئن، تنوع ارزهای دیجیتال و امکانات پیشرفته معاملات با کمترین کارمزد‌ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های بیتشال، کیف پول اختصاصی است که نگهداری امن دارایی‌های شما را تضمین می‌کند.

مدیریت ریسک را جدی بگیرید

مدیریت ریسک مفهومی است که هم برای معامله‌گران مبتدی و هم برای تریدرهای باتجربه بایستی همیشه در اولویت باشد. به عنوان یک معامله‌گر، باید بهترین راه برای مدیریت ریسک را یاد بگیرید و همچنین استراتژی داشته باشید که به شما کمک کند تا احتمال ضرر را به حدقل برسانید. در بازار کریپتو، مبتدیان باید مقدار مشخصی از سرمایه را کنار بگذارند و فقط با بخش کمی از آن وارد معاملات شوند. با این رویکرد، اگر روند بازار جهت مخالف را در پیش بگیرد، آن‌ها همچنان سرمایه اضافه‌ای برای مدیریت ریسک خواهند داشت.

احساسات را کنترل کنید و از تجربیات خود درس بگیرید

به عنوان نکته آخر، برای آنکه در معامله‌گری ارزهای دیجیتال موفق باشید، بایستی از تجربیات گذشته خود درس بگیرید. معاملات خود را تجزیه و تحلیل کنید، اشتباهات را شناسایی کنید و از آن‌ها درس بگیرید. بهبود مستمر استراتژی‌ها و مهارت‌ها منجر به نتایج بهتر در دراز مدت خواهد شد.

یک معامله‌گر باید بتواند احساسات خود، به ویژه ترس و طمع را درک کند. توانایی کنترل احساسات چیزی است که تریدرهای موفق را از دیگران جدا می‌کند. ترس و طمع نیروهای عاطفی قوی هستند که می‌توانند روی قضاوت شما تأثیر زیادی داشته باشند و منجر به تصمیم‌گیری‌های نادرست شوند. معامله‌گران موفق یاد می‌گیرند که چطور احساسات را کنترل کرده و به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشند.

تحلیل تکنیکال در ترید ارزهای دیجیتال

تحلیل تکنیکال در ترید کریپتو

تحلیل تکنیکال عبارت است از فرآیند استفاده از داده‌های تاریخی قیمت برای پیش‌بینی روند احتمالی در آینده. تریدرهای کریپتو برای شناسایی و پیش‌بینی روندها و الگوهای تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال به تحلیل تکنیکال تکیه می‌کنند. تحلیل تکنیکال به معامله‌گران کمک می‌کند تا سطوح حمایت و مقاومت کلیدی را پیدا کرده و از این اطلاعات برای تعیین بهترین زمان ورود به یک معامله و خروج از آن استفاده کنند.

کلام پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم تعریف کنیم که ترید چیست و برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق به چه نکاتی باید توجه کنیم. ترید ارزهای دیجیتال یک راه عالی برای کسب سود از بازارهای مالی است. اگرچه استراتژی‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد، اما بهتر است که قبل از شروع، تحقیقات زیادی انجام دهید و نیازهای معاملاتی خود را ارزیابی کنید. ارزهای دیجیتال یک دارایی با نوسان بالا و بی‌ثبات هستند که حتی با تجربه‌ترین معامله‌گران نیز ممکن است تمام سرمایه خود را از دست بدهند. ترید ارزهای دیجیتال ریسک زیادی دارد و لازم است که درک درستی از بازار داشته باشید، در مورد ارزهای دیجیتال مختلف تحقیق کنید و از جدیدترین اخبار و رویدادها آگاه باشید.

در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی خوندم. از همان آغازین روزهای اینترنت دایل آپ، عاشق فناوری بودم‌ و روزانه ساعت‌ها وقتم رو صرف مطالعه موضوعات مختلف این حوزه میکردم. کارم رو با مترجمی آغاز کردم و بعداً وارد عرصه تولید محتوا شدم. از موقعی که دوج یه جوک کوین بود وارد عرصه کریپتو شدم. شش ساله که در این حوزه هم مینویسم و هم فعالیت شخصی دارم. تلاشم اینه که بتونم اطلاعات مفیدی رو در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خصوص تازه‌کار دنیای ارزهای دیجیتال قرار بدم.
«آینده ازآن کریپتو خواهد بود»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها