Categories
مقالات سرمایه گذاری

در این مطلب به بررسی حجم معاملات صرافی ها و معرفی صرافی هایی که بیشترین حجم معاملات را دارند خواهیم پرداخت.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر بخواهیم یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین مفاهیم پایه‌ در معاملات در بازارهای مالی را بیان کنیم، قطعا حجم معاملات در اولین جایگاه‌ها قرار دارد. حجم معاملات جزو داده‌هایی است که برای طیف وسیعی از معامله‌گرانی که در بازه‌های زمانی (تایم فریم) مختلف فعالیت می‌کند مفید و کارآمد است. بررسی و تحلیل این مورد در هر مقطعی از بازار می‌تواند اطلاعات جالبی را به ما ارائه کند تا در تصمیمات خود از آن نهایت استفاده را ببریم.

اما برای کسب سود و بهبود معاملات از این طریق لازم است تا آشنایی مناسبی از مفهوم این مورد داشته باشید. در این مطلب به بیان مفهوم حجم معاملات، معرفی صرافی‌‌هایی که بیشترین حجم معاملات را دارند و باقی موضوعاتی که در این مورد مهم هستند خواهیم پرداخت. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

حجم معاملات چیست؟

به مجموع واحدهای معامله شده در یک بازار معاملاتی که توسط همه معامله‌گران مورد خرید و فروش قرار گرفته است، حجم معاملات (Trading Volume) می‌گویند. این پارامتر می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلفی مانند روزانه، هفتگی، ماهانه و… مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد. حجم معاملات به دو صورت اندیکاتور در تحلیل تکنیکال و عددی مورد بررسی قرار می‌گیرد و هر کدام از این موارد می‌تواند برای دسته خاصی از معامله‌گران مفید باشد.

این مورد در هر استراتژی و تایم فریم تحلیلی که مورد بررسی قرار بگیرد، می‌تواند کمک زیادی به تحلیل‌گر داشته باشد. بررسی حجم معاملات در شرایط خاص بازار هم جوابگو است و می‌تواند نوری روشن در ظلمات بازار باشد تا مسیری مناسب را به معامله‌گران نشان دهد.

حجم معاملات در تحلیل تکنیکال

در محیط‌های تحلیلی مانند تریدینگ ویو، حجم معاملات به صورت یک اندیکاتور که در بازه‌های زمانی مورد نظر شما قابل نمایش است، در دسترس است. معامله‌گران می‌توانند تایم فریم ارز دیجیتال مورد نظر خود را باز کنند و با تنظیم تایم فریمی که در آن معامله می‌کنند، اندیکاتو حجم معاملات را به آن اضافه کنند. حجم معاملات در تحلیل تکنیکال نقش مهمی ایفا می‌کند و امکان انجام بسیاری از تحلیل‌ها روی آن وجود دارد.

علاوه بر نمایش عادی حجم معاملات، اندیکاتورهای دیگری هستند که پایه آنان بر اساس حجم معاملات است. این اندیکاتورها با جمع‌آوری داده‌های مربوط به حجم معاملات، سیگنال‌ها و ایده‌های معاملاتی مختلفی را به کاربران خود ارائه می‌کنند. تعداد زیادی از این نوع اندیکاتورها در سایت تحلیلی تریدینگ ویو موجود و در دسترس کاربران است.

بررسی میزان عددی حجم معاملات

علاوه بر بررسی تکنیکالی و نموداری حجم معاملات، بررسی میزان عددی و آماری این پارامتر نیز می‌تواند برای معامله‌گران مفید باشد. یکی از سایت‌های مفید برای بررسی حجم معاملات هر ارز، سایت مرجع کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) است که حجم معاملات را در بازه‌های محتلفی به کاربران خود ارائه می‌کند.

شما می‌توانید با بررسی عددی این پارامتر حیاتی، به اطلاعات جامعی دست پیدا کنید و با دخیل کردن این اطلاعات در معاملات خود، سودی بیشتر کسب کنید و به استراتژی معاملاتی منسجم‌تری دست پیدا کنید.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تنها حجم معاملات نباید ملاک تصمیم‌گیری در خرید و فروش‌ها باشد و بهترین استراتژی تلفیقی از اطلاعات و روش‌های تحلیلی مناسب است.

تحلیل آنچین چیست؟

کدام صرافی ها بیشترین حجم معاملات را دارند؟

حجم معاملات یک صرافی، جزو مواردی است که در انتخاب پلتفرم مورد نظر بایستی به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. فعالیت در صرافی‌هایی که حجم معاملات پایینی دارند همواره پرخطر بوده است زیرا حجم معاملات قلب تپنده یک صرافی است و نبود حجم معاملات مناسب می‌تواند باعث ایجاد گپ‌های قیمتی و عمل نکردن سفارشات شما شود. در این بخش به معرفی صرافی‌هایی که بیشترین حجم معاملات را دارند خواهیم پرداخت.

  1. صرافی بایننس: صرافی ارز دیجیتال بایننس بزرگترین صرافی کریپتو در جهان است. این صرافی به طیف وسیعی از مشتریان در تمام نقاط جهان خدمات مربوط به خرید، فروش و نگهداری انواع ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد. این صرافی از 395 توکن مختلف پشتیبانی می‌کند و در زمان نگارش این مقاله (1 دی 1402) حجم معاملات روزانه آن بیش از 16 میلیارد و 800 میلیون دلار است که میزان بسیار قابل توجهی در بازار کریپتوکارنسی است.
  2. صرافی کوین بیس: یکی دیگر از محبوب‌ترین صارافی‌های بین‌المللی ارز دیجیتال در دنیا، کوین بیس نام دارد. این صرافی در سال 2012 تاسیس و راه‌اندازی شده است. حجم معاملات روزانه کوین بیس هم اکنون (1 دی 1402) بیش از 3 میلیارد دلار است و این صرافی به مشتریانی از سراسر دنیا خدمات می‌دهد.
  3. صرافی کوکوین: صرافی ارز دیجیتال کوکوین یکی از صرافی‌های تازه تاسیس دنیای رمزارزها به شمار می‌رود. این پلتفرم در سال 2017 تاسیس شده است و در زمان کم فعالیت خود توانسته اعتبار و مشتریان مناسبی را از سراسر دنیا جذب کند و در رده چهارم بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا قرار بگیرد. این صرافی از نظر حجم معاملات نیز نمره قابل قبولی دریافت می‌کند و حجم معاملات این پلتفرم هم اکنون بیش از 1 میلیارد و 200 میلیون دلار است.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که فعالیت در موارد معرفی شده نیاز به احراز هویت دارد و با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایرانیان، کاربران ایرانی اجازه ثبت نام و احراز هویت در این صرافی‌ها را ندارند. شما می‌توانید با ثبت نام در صرافی بیتشال، بدون نگرانی از دست دادن دارایی‌های خود، به خرید و فروش انواع رمزارزهای متنوع بپردازید. 

حجم معاملات چه مواردی را بیان می‌کند؟

  • تاییدیه برای شکست سطوح مهم قیمتی: بدون شک یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از داده‌‌های آماری حجم معاملات، گرفتن تاییدیه برای شکسته شدن سطوح قیمتی مختلف است. هرزمانی که قیمت از یک سطح مهم عبور کند، به صورت قطعی قیمت مورد نظر شکسته نشده است و باید تاییدیه‌ای برای این اتفاق دریافت شود. اگر شکست قیمتی به صورت قطعی صورت گرفته باشد، حجم معاملات در زمان مذکور تغییرات افزایشی زیادی را تجربه کرده است.
  • تمایل به خرید و فروش توسط معامله‌گران: یکی از مواردی که می‌تواند سیگنال رکود احتمالی را برای معامله‌گران صادر کند، افت و کاهش شدید حجم معاملات است. برای مثال هنگامی که حجم معاملات در مقایسه با یک هفته قبل خود با کاهشی شدید مواجه می‌شود، احتمال یک رکود قیمتی و کاهش نوسانات در روزهای آتی وجود دارد.
  • احتمال وقوع اتفاقات غیر منتظره: با استفاده از تحلیل حجم معاملات، امکان ارائه سناریوهای جادویی وجود دارد. یکی از مواردی که با استفاده از بررسی حجم معاملات تا حدودی ممکن است، احتمال وقوع اتفاقات غیر منتظره است. گاهی اوقات قیمت یک ارز بدون هیچ دلیل تکنیکالی و فاندامنتالی، نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند علت این موضوع می‌تواند احتمال وقوع اتفاق مهمی در آینده باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به شرح یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین موارد موجود در زمینه تحلیل بازار پرداختیم. بدون شک در نظر گرفتن سناریوهایی که تحلیل حجم معاملات به ما می‌دهد می‌تواند در ارائه تحلیل‌های مفیدتر به ما کمک کند. البته در کنار این موضوع باید به این مورد توجه داشته باشید که استفاده از پارامتر حجم معاملات به تنهایی نمی‌تواند به ما کمک کند.

کسب سود مستمر از بازار رمزارزها و معاملات آن نیازمند استفاده از ترکیبی جامع و کاربردی از استراتژی‌های مختلف است و استفاده از یک مورد نمی‌تواند در کسب سود و بهبود معاملات به ما کمک کند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها