Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها

تحلیلگران در رابطه با آینده ارز ایپ کوین دو دسته تقسیم شده‌اند. گروهی قاطعانه از آن حمایت می‌کنند و برخی معتقدند حباب آن در نهایت خواهد ترکید.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

احتمالا با شنیدن نام ایپ‌کوین (ApeCoin) به یاد مجموعه ان اف تی Bored Ape Yacht Club می‌افتید. اما ایپ کوین چیست و چه ارتباطی بین آن و مجموعه BAYC وجود دارد؟ ApeCoin  یا توکن APE که در مارس 2022 راه اندازی شد، یک توکن ERC-20 است که از آن برای حاکمیت اکوسیستم Bored Ape و ارائه انواع تسهیلات و مزایا به دارندگان، استفاده می‌شود. این پروژه ارز دیجیتال قصد دارد به یک اکوسیستم وب 3 تبدیل شود که در آن انواع بازی‌ها، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و غیره ارائه می‌شود. از طرفی برنامه دارد با برگزاری رویداد‌های مختلف، دنیای دیجیتال و واقعی را به یکدیگر پیوند زده و کالاهایی با نام تجاری ApeCoin را به فروش برساند. در ادامه به صورت کامل به بررسی این توکن می‌پردازیم. از طرفی بررسی خواهیم کرد که آینده ارز ایپ کوین چگونه خواهد بود و آیا باید روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم یا خیر؟

ایپ کوین چیست؟

ایپ کوین (ApeCoin) که توکن بومی اکوسیستم ارائه دهنده مجموعه ان اف تی Bored Ape Yacht Club (BAYC) محسوب می‌شود، در مارس 2022 توسط یوگا‌ لبز (Yuga Labs) منتشر شد. معرفی این مجموعه ان اف تی به آوریل 2021 باز می‌گردد و در پی موفقیت آن، بسیاری از پروژه‌های مرتبط با این اکوسیستم، رشدهای خوبی را تجربه کردند. اکوسیستم رسمی Bored Ape، یک اکوسیستم چندوجهی است که مجموعه‌های ان اف تی، کلکسیون‌ها، فعالیت‌های هنری و انواع بازی را در حوزه وب 3 ارائه می‌کند.

این اکوسیستم که اقتصاد دیجیتال و دنیای واقعی را با برگزاری رویدادهای زنده، ارائه کالاها و گرد هم آوردن جامعه خود، به یکدیگر پیوند می‌دهد طی زمان کوتاهی به یک بازار یک میلیارد دلاری تبدیل شده است. در همین راستا، ایپ کوین برای بهره‌برداری حداکثری از پتانسیل اقتصادی چنین اکوسیستمی طراحی شده است.

توکن APE موارد استفاده گسترده‌ای دارد. از این توکن علاوه بر حاکمیت پروتکل، می‌توان جهت خرید اقلام در اکوسیستم استفاده کرد. همچنین از آن به عنوان ارز درون بازی برای بازی‌های مبتنی بر بلاکچین استفاده می‌شود. از طرفی می‌توان از آن برای دسترسی به رویدادهای انحصاری BAYC و همچنین شبکه سهامداران Bored Ape استفاده کرد. اکوسیستم APE توسط یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) به نام APE DAO اداره می‌شود که به دارندگان توکن APE اجازه می‌دهد در مورد مسیر پروژه‌های ApeCoin تصمیم بگیرند. این سازمان برای اجرای تصمیمات حاکمیتی که باید در دنیای واقعی اجرا شوند، با بنیاد ایپ (APE Foundation) همکاری می‌کند.

NFT به زبان ساده

ارتباط بین ایپ کوین و مجموعه BAYC چیست؟

یوگا‌ لبز، شرکت توسعه دهنده مجموعه BAYC، که مجموعه‌های موفق Mutant Ape Yacht Club (MAYC) و Bored Ape Kennel Club (BAKC) را نیز منتشر کرده است، به عنوان ناشر ایپ کوین شناخته می‌شود. این شرکت همچنین حقوق مالکیت معنوی مجموعه‌های محبوب CryptoPunks و Meebits را در مارس 2022 به دست آورد. بنابراین در حالی که APE به عنوان توکن اصلی اکوسیستم BAYC شناخته می‌شود، می‌توان از آن در سایر پروژه‌های مرتبط با یوگا لبز نیز استفاده کرد.

توزیع عادلانه و دموکراتیک ایپ کوین یکی از اهداف یوگا لبز محسوب می‌شود. در همین راستا، بنیاد ایپ از طریق بازوی اجرایی خود یعنی APE DAO به فرایند توزیع این ارز دیجیتال نظارت می‌کند.

موارد استفاده ایپ کوین چیست؟

ایپ کوین مانند بسیاری از توکن‌های بومی یک پلتفرم یا شبکه، مجموعه‌ای از عملکردهای اصلی را در اکوسیستم خود ارائه می‌دهد. موارد استفاده فعلی ایپ کوین عبارتند از:

  • حاکمیت غیرمتمرکز: دارندگان توکن APE از طریق APE DAO می‌توانند در مورد تصمیماتی که قرار است در اکوسیستم APE اتخاذ شود، رای دهند. در این مورد، APE به عنوان یک توکن حاکمیتی عمل می‌کند. پیشنهادات توسط خزانه‌داری APE DAO پشتیبانی و توسط بنیاد ایپ که وظیفه رشد و توسعه اکوسیستم را بر عهده دارد، نظارت می‌شود.
  • استفاده به عنوان ارز دیجیتال رسمی اکوسیستم: APE به عنوان یک توکن کاربردی و ارز دیجیتال رسمی اکوسیستم عمل می‌کند. از این توکن به عنوان یک ارز مشترک در اکوسیستم محصولات، بازی‌ها و خدمات APE استفاده می‌شود. در واقع وجود این توکن موجب یکسان شدن روش پرداخت در سراسر اکوسیستم شده است.
  • ایجاد انگیزه و دسترسی به اکوسیستم: توکن APE می‌تواند علاوه بر پروژه‌های بالقوه تحت کنترل یوگا لبز، در پروژه‌های شخص ثالث، از جمله بازی‌ها یا مجموعه‌های جدید ان اف تی، ادغام شود تا به عنوان مشوق مشارکت در اکوسیستم عمل کند. علاوه بر این، دارندگان توکن APE به مزایای اکوسیستم مانند کالاهای کمیاب، بازی‌ها، محصولات و بلیت رویدادهای حضوری دسترسی پیدا می‌کنند.

توکنومیکس ایپ کوین

پروژه ایپ کوین در زمان راه‌اندازی، یک میلیارد توکن APE را توزیع کرد. در حال حاضر هیچ مکانیزمی برای مینت (ایجاد) یا سوزاندن این توکن‌ها وجود ندارد، بنابراین موجودی آن فعلا ثابت است. در زمان راه‌اندازی، تقریباً 30 درصد از موجودی ایپ کوین در گردش قرار گرفته و بقیه به مرور در سال‌های بعد عرضه خواهند شد.

شما می‌توانید توکن APE را در صرافی‌های متمرکز (CEX) و غیرمتمرکز (DEX) مختلف خرید و فروش کنید.

تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

حاکمیت ارز دیجیتال ایپ کوین

در حالی که فرآیند رای‌گیری توسط دارندگان توکن APE از طریق APE DAO صورت می‌گیرد، بخش‌های دیگری نیز درگیر این موضوع هستند:

  • APE DAO: برای همه دارندگان APE قابل دسترس است. این سازمان، قوانین DAO، پروژه‌ها، پرداخت‌های APE و مشارکت با سایر پروژه‌ها را به رای می‌گذارد.
  • بنیاد ایپ: این بنیاد مسئولیت مدیریت و اجرای هفتگی پروژه را بر عهده دارد. از وجوه اکوسیستم مطابق با تصمیمات APE DAO استفاده می‌کند و مسئول اجرای فرامین آن است.
  • هیئت مدیره ایپ کوین: این هیئت وظیفه نظارت بر فرآیندهای اداری بنیاد ایپ را بر عهده دارد. اولین هیئت، متشکل از پنج نفر برای یک دوره شش ماهه خدمت می‌کرد. پس از این بازه زمانی تعیین شده، اعضای APE DAO به صورت سالانه به اعضای جدید هیئت مدیره رأی می‌دهند.

چشم‌انداز جاه‌طلبانه ایپ کوین

آینده ارز ایپ کوین

چشم انداز ایپ کوین این است که حوزه‌های وب 3، بازی، فرهنگ اینترنتی، تجارت الکترونیک و NFT‌ها را به گونه‌ای ترکیب کند که دنیای واقعی، از جمله کالاهای فیزیکی مانند لباس، کتاب و نوشیدنی را نیز در بر گیرد. در حوزه آنلاین، یوگا لبز قصد دارد با همکاری شرکت بازی‌سازی Animoca Brands مجموعه‌ای از بازی‌های درآمد‌زا (P2E) ایجاد نماید که سیستم‌های پرداخت و پاداش آن از توکن APE استفاده می‌کنند.

نظرات کارشناسان در رابطه با آینده ارز ایپ کوین

سرمایه‌گذاران و تحلیلگران در رابطه با آینده ارز ایپ کوین به دو دسته تقسیم شده‌اند. در حالی که برخی قاطعانه از آن حمایت می‌کنند، عده‌ای دیگر معتقدند حباب آن در نهایت خواهد ترکید. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که سرمایه‌گذاری روی ایپ کوین، در بلند مدت بازده قابل‌توجهی به همراه خواهد داشت. لازم است که به یاد داشته باشید این پیش‌بینی‌ها می‌توانند در واکنش به تعدادی از متغیرها، از جمله پویایی بازار، تغییرات قوانین، و پیشرفت‌های تکنولوژیکی تغییر کنند.

کارشناسان کوین‌مارکت‌کپ معتقدند که آینده ارز ایپ کوین صعودی است و قیمت آن تا سال 2030 به 39.77 دلار خواهد رسید.

عوامل موثر بر آینده ارز ایپ کوین

از آنجایی که ارزهای دیجیتال هر روزه در حال محبوب‌تر شدن و تبدیل به جریان اصلی هستند، دولت‌ها در تلاش هستند تا مقررات بیشتری برای آن‌ها وضع کنند. البته برخی از دولت‌ها در سراسر جهان، ماهیت غیرمتمرکز این حوزه را  غیرقابل‌تنظیم می‌دانند. در نتیجه اقدامات خاصی برای محدود کردن این بازار انجام می‌دهند.

ساده‌ترین راه برای کنترل بازار کریپتو، دریافت مالیات از معاملات است. چنین مقررات و محدودیت‌هایی موجب افزایش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود. در مورد آینده ارز ایپ کوین، محبوبیت آن ممکن است به بازار NFT و شرایط آن نیز بستگی داشته باشد.

علاوه بر این، در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید هنگام ارزیابی آینده ارز ایپ کوین در نظر گرفت:

  • هدف و تکنولوژی
  • مقررات بازار
  • توسعه، پذیرش و مشارکت
  • دید بلند مدت
  • موارد استفاده

ریسک‌ها و فرصت‌ها

خرید بیش از حد ارزهای دیجیتال اولین چیزی است که به ویژه در مورد ارزهای جدید‌تری مانند ایپ کوین باید از آن اجتناب کرد. نکته دیگری که باید مراقب آن بود، نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال است.

با این حال، نکات مثبتی در مورد آینده ارز ایپ کوین به چشم می‌خورد. به عنوان مثال NFT‌های Bored Ape توسط سوپراستارهایی مانند جاستین بیبر (Justin Bieber) و امینم (Eminem) خریداری شده‌اند. نکته مهم دیگر این است که بنیاد ایپ به عنوان یک ناظر، فعالیت‌های پروژه را زیر نظر دارد. این بنیاد که توسط ApeCoin DAO مدیریت می‌شود، تحت مدیریت جامعه و غیرمتمرکز است. همه اینها به این معنی است که این ارز دیجیتال هدف و چشم انداز محکمی دارد که با هیاهوی رسانه‌ای و محبوبیت همراه است.

جمع‌بندی

به نظر می‌رسد اکنون ارتباط ایپ کوین با برخی پروژه‌ها نظیر مجموعه ان اف تی BAYC را متوجه شده باشید. این ارز دیجیتال به منظور یکپارچه شدن روش پرداخت در اکوسیستم Bored Ape و همچنین روشی برای پرداخت پاداش در پروژه‌هایی که با این اکوسیستم همکاری دارند، ارائه شده است. ایپ کوین که زمانی موفق شده بود به سقف قیمت 6 دلار برسد، اکنون در حدود 1.5 دلار معامله می‌شود. با این وجود پتانسیل رشد بالایی دارد و در صورت موفقیت پروژه‌ها و مجموعه‌های مرتبط با اکوسیستم خود می‌تواند رشدی قابل توجه را تجربه کند. بسیار مهم است که قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال، تحقیقات خود را تکمیل کنید و انتخاب خود را بر اساس میزان تحمل ریسک و اهداف مالی خود انجام دهید. طبق گفته اکثر کارشناسان، آینده ارز ایپ کوین روشن است، با این وجود هنگام انتخاب این ارز دیجیتال، مانند هر سرمایه‌گذاری دیگر، خطرات و مزایای احتمالی موجود را در نظر بگیرید.

بهترین صرافی‌ها برای خرید و فروش NFT کدامند؟

سوالات متداول

1- موارد استفاده ایپ کوین چیست؟

از ایپ کوین می‌توان برای ورود به رویدادهای فیزیکی یا دیجیتالی که توسط جامعه APE برگزار می‌شود و همچنین خرید کالای مرتبط با مجموعه BAYC و پرداخت هزینه محصولات و خدمات اکوسیستم APE استفاده کرد. علاوه بر این، اعضای جامعه می‌توانند با استفاده از این توکن‌ها در رای‌گیری‌های ApeCoin DAO شرکت نمایند.

2- چگونه می‌توان با استفاده از ایپ کوین کسب درآمد کرد؟

یکی از راه‌های کسب درآمد از ایپ کوین، استیک کردن آن است. کاربران می‌توانند توکن‌های APE را از طریق سایت ApeStake.io، استیک نمایند. برای این کار تنها نیاز است که کیف پول کاربر به سایت متصل شود.

همچنین می‌توان ایپ کوین‌ را به صرافی بایننس واریز و از طریق حساب‌های Binance Earn، درآمد کسب کرد. بازدهی این حساب‌ها بالا است اما ریسک نگهداری دارایی در صرافی‌های متمرکز نیز موضوعی قابل توجه است.

3- آیا سرمایه‌گذاری روی ایپ کوین سودآور است؟

ایپ کوین بر خلاف بسیاری از میم‌کوین‌ها، دارای کاربردهای مختلفی در اکوسیستم APE است که می‌تواند پشتوانه خوبی برای رشد قیمت آن باشد. با این حال، قیمت آن مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر مستعد نوسانات شدید است، بنابراین مثل همیشه قبل از هرگونه اقدامی به صورت کامل در مورد آن تحقیق نمایید.

من عاشق علم اقتصاد و بازارهای مالی به خصوص بازار ارز دیجیتال هستم. از ۴ سال پیش این حوزه رو به صورت جدی دنبال میکنم و خبر‌ها و مقالات مختلفی در موردش ترجمه کردم. امیدوارم بتونم با مقالاتم به افزایش اطلاعات در مورد ارز دیجیتال در جامعه ایران کمک کنم.
خوشحال میشم که مطالب من رو در بیتشال بخونید و نظرتون رو بگید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها